arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
امام جمعه موقت تهران:

از رئیس جمهور و تیم هسته ای قدردانی می کنم؛ این افراد کار نفس گیری را انجام دادند / اروپایی ها اگر می خواهند به ایران بیایند نباید به اسرائیل دل و قلوه بدهند

نمی شود از مسئله هسته‌ای گذشت، مسئله هسته‌ای مسئله روز کشور ما است و خطیب جمعه هم در این رابطه باید دینش را ادا کند من در این خطبه فقط تاکید دارم بر مواضع ولایت و تبیین این مواضع از طرف ایشان
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خطیب نماز جمعه تهران گفت: فصل‌الخطاب همه باید رهبری باشد.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام و المسلمین احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران گفت: در خطبه‌های اول سخن از زندگی دینی داشتیم از اصولی که در سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی بسیار نقش آوفرین است در ایجاد صلح و صفا در جامعه فرهنگ عذرخواهی و عذرپذیری است در محیط خانه، در محیط اجتماع، در عرصه سیاست در همه عرصه‌ها این ارزش که دو بخش دارد عذرخواهی و عذرپذیری سبک زندگی دینی است.
 
وی ادامه داد: چه بخواهیم چه نخواهیم در جامعه‌ای که اختلاف سلایق هست دعوا، اختلاف، تشاجر پیش می‌آید در این رابطه دو برخورد هست یکی اینکه کسی که آغاز کننده دعوا است و لو به باطل روی حرفش بایستد می داند نادرست و ناحق است و تاکید کند بر ناحقش، این یک راه است و نتیجه اش این است که جامعه می‌شود کانون اختلاف و دعوا و گاه سر از کشتارها در می‌آورد. راه دوم این است که پرونده دعوا را ببندیم با این راه است که جامعه به صفا و صمیمیت و دوستی می‌رسد و پیامدهای نا گوار را نخواهد داشت اسلام این فرهنگ را ترویج می‌کند نگذارید دعوا پیش بیاورد پرونده‌اش را ببندید یک راهش همین فرهنگ عذخواهی است فهیمید که اشتباه کردی بگو اشتباه کردم و معذرت می‌خواهم.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قوم با اشاره به اینکه در این رابطه چهار نکته در روایات ما هست که بسیار مهم است سعی می‌کنم کوتاه این نکات را به عنوان درسی برای خود و شما خوبان عرض کنم گفت: نکته اول با ضابطه و قانونمند کار کنیم یک جوری عمل نکنید که به خطا برویم و نیازی به عذرخواهی داشته باشیم. در روایتی از امام صادق هست اینکه آدم بی ضابطه عمل کند خودش را ذلیل کرده و حقیر کرده چون مجبور است عذرخواهی کند. بنابراین حرف اول این است که رفتاری داشته باشیم که نیازی به عذرخواهی نداشته باشیم.
 
وی نکته دوم خود را اینگونه بیان کرد کرد: نکته دوم این است که اگر خطا کردیم عذرخواهی را نشان عقل و خردورزی بدانیم علی در غرر کلمه عذر فرمود اینکه آدم بیاید از کار و رفتار زشتت عذرخواهی کند نشان خردوزی است در خانه پدر تند شده که نباید می شده مادر بدزبانی کردکه که نباید می‌کرد بچه ها نافرمانی کردند راه درست اینجا عذرخواهی است با این ببخشید خواهم گفت با نکات دیگر پرونده دعوا بسته می‌شود. مفهومش این است که لجاجت کار آدم‌های نابرخرد است کار آدم‌های سفیه است کش می‌دهد دعوا را به بزن بزن وجدایی به بچه‌های طلاق می‌کشد و دنیای مصائب برای جامعه و خود. پیامبر فرمود: از لجاجت پرهیز کن، که اولش سفاهت و نادانی است جهل در اینجا و در بسیاری از آیات قرآن به معنای نابرخردی است اولیش نابخردی است و آخری پشیمانی است.
 
خاتمی گفت: نکته سوم به همان اندازه که عذرخواهی یک ارزش عقلی است عذرپذیری هم ارزش است می‌گوید نه من نمی‌بخشم که آدم‌های نا بخرد این را می‌گویند در محیط خانه تا یکی از اعضای خانه گفت ببخشید دیگر تمام.علی فرمود: یعنی خردورزترین‌ها آنهنایی هستند که عذرپذیر هستند مولا علی فرمود: این روش محبوبتان می‌کند. بپذیر عذر مردم را محبوب می‌شوی. مردم عاطفه دارند مردانگی را می‌فهمند. در روایتی از حضرت علی هست: فرمود که عذرپذیر باش. اگر دیدی زبانش بند آمد نتوانست عذرخوای کند برایش عذر بتراش و این است فرهنگ دین ما. نکته چهارم این است که البته برای همه است به خصوص مسئولین قبل از اینکه هر برخوردی کنی با طرف صحبت کنید دیر آمده و مرخصی نگرفته بلا فاصله اخراج و تنبیه روش درستی نیست روش درست این است که او را بخواهی و بگویی که چرا دیر آمد ممکن است عذرش موجه باشد یا نا موجه باشد. اما اگر بگوید داشتم می‌آمدن بچه‌ام افتاد و باید می رساندمش بیمارستان باید عذرش را بپذیری.
 
خطیب خطبه های نماز جمعه تهران  همچنین تاکید کرد: مولا علی در حکمت 289 نهج البلاغه می‌فرماید: شارحین نهج البلاغه احتمالاتی دادند که مقصود از برادر چیست؟ یکی از خوبی‌هایش این بود: کسی که خطا می‌کرد بر خورد با آن نداشت تا عذرش را بشنوند. فرهنگ عذرخواهی و فرهنگ عذرپذیری یک اصل ستودنی در زندگی اجتماعی است خداوند انشاء‌الله توفیق سبک زندگی دینی در همه عرصه‌ها به ما عنایت بفرماید. در خطبه 190 علی فرمود چنگ بزنید به تقوای الهی، ریسمان محکم با دستگیره‌های محکم، پناهگاه قله بلند و پناهگاه مطمئن است. یعنی اگر می‌خواهید در این دنیا سربلند زندگی کنید و آیین نامه تان باید و نباید خدا باشد و در آن دنیا اگر بخواهید سربلند باشید رعایت این آیین نامه است.
 
سید احمد خاتمی در خطبه های دوم نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه سخنان خود را در چهار بخش بیان خواهد کرد گفت: نمی شود از مسئله هسته‌ای گذشت، مسئله هسته‌ای مسئله روز کشور ما است و خطیب جمعه هم در این رابطه باید دینش را ادا کند من در این خطبه فقط تاکید دارم بر مواضع ولایت و تبیین این مواضع از طرف ایشان. اولین مطلب قدردانی از رئیس جمهور محترم و هیئت مذاکره کننده است که یک برخورد انسانی است امام رضا فرمود: اگر کسی وظیفه‌اش را نسبت به مردم در عرصه سپاسگزاری انجام داد خدا را بیشتر سپاس گفته است. این عزیزان با نیت خیر وارد صحنه شدند و کار نفسگیری را دنبال کردند از همین تریبون در دو خطبه قبل ما این عزیزان را رزمنده جبهه دیپلماسی نامیدیم و الآن هم بر همین باوریم.

وی گفت: نکته دوم این است که مقام معظم رهبری هم در جوابی که رئیس جمهور دادند و هم در خطبه دوم نماز عید فطر بر یک کلمه تاکید کردند متن با دقت ملاحظه و مسیر قانونی‌اش را طی کند. این مسئله مهمی است یعنی باید ما منتظر بمانیم تا مسیر قانونی طی شود در این رابطه چند نکته هست خواهش می کنم توجه کنید یکی این است که مسئله هسته‌ای مسئله جناحی نیست یک مسئله ملی و مربوط به همه است کسانی در صدد استفاده جناحی و باندی از این مسئله بر نیایند که در حقیقت ضد مطلوب را نتیجه می‌دهد مسئله مسئله ملی است و همه باید تلاش کنند برای موفقیت و به نتیجه رسیدنش.دوم در ارزیابی‌هایمان سفت باشیم نقاط قوت و ضعف را ببینیم و نقاط قوت را دوستانه بگوییم و ضعف را تذکر بدیهم.
 
خاتمی نکته سوم  خود را اینکنه بیان کرد: فضا را باز بگذاریم برای نقد سازنده از الین نقدهای سازنده چه بسا نظر صائب در بیاید و یک راه روشن باز شود و هر به هر نقدی تخریب گفتن خروجی‌اش می‌شود آن اهل فکر بکشند کنار می‌گویند که چرا ما با آبرویمان بازی کنیم یک مقاله می‌دهند و سیل تهاجم رسانه‌ای شروع می‌شود. این فضا باید همچنان باز باشد و منتقدین هم به صورت سازنده است.نکته بعدی فصل الخطاب است دعواها اگر فصل الخطاب نداشته باشد منجر به دعوا می شود. فصل الخطاب همه در همه مواضع آیت الله العظمی امام خامنه‌ای است. نکته بعدی این است که همه باید مراقب باشیم دقیقاً دشمن در پی این است که یعنی آمریکایی‌ها که آنجا شیطنت کردند ا ینجا هم جامعه را دو قطبی کنند مراقب باشیم در این عرصه وارد شدن بازی در میدان دشمن است.
 
وی افزود: یک مسئله ملی داریم رهبر با چشم باز با هوشیاری با زیرکی که همه قبول دارند این مسائل را پیگیری می‌کنند و رؤوسای سه قوه و به خصوص رئیس جمهور هم تلاش می‌کنند که این مسئله به گونه‌ای که به مصلحت نظام و به تایید مقام معظم رهبری برسد مسئله را فیصله دهند. توجه داشته باشیم ذوق زده نشویم هنوز مراحل قانونی این متن به پایان نرسیده.
 
خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: نکته سوم بعد از این متن امربیکایی ها دولتمردان و دولت زنانشان مدام رجزخوانی می کنند.رجزخوانی که پیداست مصرف داخلی دارد. یک رجز آنها این است که به دنیال می‌گویند ما خطر ایران هسته‌ای را از سر شما دور کردیم و تا 15 سال شما کابوس بمب اتمی را نخواهید داشت.ما از اول پیروزی انقلاب دنبال بمب اتم و سلاح کشتار جمعی نبودیم نه به خاطر توپ و تشر آقایان به خاطر دینمان در روایت امام صادق رسیده که پیغمبر نهی فرمود با مسموم کردن شهر دشمن نه فقط آبش سلاح کشتار جمعی از همان مقولات است مانع ما تشرهای آنها نیست ما نع ما دین ما است پس دنیا این دروغ را از آمریکایی‌ها باور نکند که رجز دروغین است.رجز دیگر که این روزها مفصل شنیده می‌شود و نخ نما شده اوباما می‌گوید لازم باشد مشکلاتمان را زا طریق نظامی با ایران حل می کنیم وزیر خارجه امریکا می گوید ضروری باشد از زور استفاده خواهیم کرد.  این به خاطر اینکه به اصطلاح غرور ملی‌شان را نشان بدهند این رجز دروغین را دارند

خاتمی تصریح کرد: وزرای خارجه کشورهای اروپایی اگر می‌خواهند بیایند، بیایند. ما دروازه کشور را به روی دنیا نبسته‌ایم و نمی‌بندیم. اما اگر می‌خواهند با این ملت دوست شوند توبه نصوح داشته باشند و از مواضع خصمانه خود دست بردارند.

وی افزود: در مذاکرات اخیر همین وزیر امور خارجه فرانسه دل ملت ایران را خون کرد. در همین مذاکرات در حمایت از رژیم صهیونیستی خودش را کشت. اگر ملت ایران ملت بزرگی است- چنانکه او در مصاحبه‌اش گفته- حریم این ملت بزرگ را نگه دارند. حریم این ملت این است که با دشمنان این ملت دوست نباشید و اینچنین به رژیم صهیونیستی دل و قلوه ندهید.



نظرات بینندگان