arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴

وزیر دفاع عربستان: مشکل ما با سوریه ائتلاف این کشور با ایران و حزب‌الله است

رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با میانجی‌گری روسیه به عربستان سفر و با ولیعهد این کشور دیدار کرد. مقام عربستانی در این دیدار علت اصلی مشکلات این کشور با دمشق را ائتلاف سوریه با «حزب‌الله» و ایران عنوان کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«علی المملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با میانجیگری روسیه به ریاض سفر و با «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان دیدار کرد.

به گزارش روزنامه «الاخبار» لبنان، در این دیدار دو طرف اختلافات را بررسی کردند و در جریان آن مسئول سوری از بن سلمان پرسید که «چگونه در پس شیخ‌نشین قطر حرکت می‌کنید»، وزیر دفاع عربستان نیز اعلام کرده بود که «پایه مشکل ما ائتلاف شما با ایران است».

وزیر دفاع عربستان در 19 ژوئن با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار و پرونده‌های یمن و سوریه را بررسی کرده بود.

پوتین در این دیدار به بررسی وضعیت سوریه پرداخته و گفته بود که تروریسم در حال نزدیک شدن به عربستان است، «وضعیت ارتش سوریه از نظر میدانی در حال بهبود است و هیچ کس در دنیا به جز ترکیه و عربستان نمی‌پندارد که امکان دارد نظام «سوریه» سرنگون شود. از این روی باید با آن (سوریه) در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری کرد». وزیر دفاع عربستان نیز که کم کم قانع شده بود سبب شد که پوتین ایده دیدار با یک مسئول امنیتی بلندپایه سوری را مطرح کند.

پس از ده روز یعنی 29 ژوئن «ولید معلم»، «فیصل مقداد» و «بثینه شعبان» وزیر خارجه، معاون وی و سخنگوی رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه وارد مسکو شدند تا با پوتین دیدار کنند. پوتین در این دیدار پایبندی خود را به سوریه را اعلام و ایده ائتلاف چهارگانه سوریه، ترکیه، اردن و عربستان را مطرح کرد. ولید معلم نیز با این جمله که «این کار نیازمند معجزه است» تعجب خود را ابراز داشت ولی پوتین از وی خواست که این پیشنهاد را برای «بشار اسد» مطرح کند. این مسئله نیز میان معلم، اسد و علی مملوک محرمانه باقی ماند.

سرویس اطلاعاتی عربستان مسئول برقراری تماس با مملوک بود. عربستانی‌ها شرط گذاشتند که این دیدار باید در ریاض باشد و دمشق نیز با این مسئله مخالفت نکرد. پس از چند هفته یک هواپیمای روس وارد فرودگاه دمشق شد و مملوک را به عربستان برد. این دیدار با حضور «صالح الحمیدان» رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان صورت گرفت.

در این دیدار مسئول سوریه عربستان را «مسئول رخدادهای سوریه از جمله نابودی، تخریب، حمایت مالی از از تروریسم و تشویق برای جدایی از ارتش سوریه» عنوان کرده بود.

مملوک در این دیدار گفته بود که چرا عربستان باید دنباله‌رو سیاست قطر باشد و از همکاری‌های گذشته دمشق و ریاض به ویژه درباره پرونده لبنان سخن گفته بود.

رئیس دفتر امنیت ملی سوریه همچنین تأکید کرده بود که وضعیت میدانی سوریه پایدار است و درباره پیشروی‌های ارتش سوریه سخن گفته بود و ابراز امیدواری کرده بود که دیدگاه عربستان در قبال سوریه تغییر کند.

وزیر دفاع عربستان نیز گفته بود که مشکل اصلی ریاض با دمشق این است که سوریه در پس ایران حرکت می‌کند و با ایران ائتلاف کرده است.

وی همچنین مدعی شده بود که حرکت کردن سویه در پس جنبش حزب الله لبنان از جمله عوامل مشکلات ریاض با دمشق است و ادعا کرده بود که این جنبش قصد دارد «کنترل لبنان را به دست بگیرد و ان را به یک پادگان ایرانی تبدیل کند».

منبع: فارس
نظرات بینندگان