arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۷ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴

لحظه شماری اتحادیه اروپا برای گسترش تجارت با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسناد مربوط به کمیسیون اروپا حاکی از آن است که رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک روز پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران بر لزوم آمادگی آغاز مذاکرات سطح بالای این اتحادیه با جمهوری اسلامی در خصوص تجارت و انرژی تا آغاز سال 2016 میلادی تاکید کرده است.
 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز،«فدریکا موگرینی» رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی که 15 ژوییه (24 تیرماه - یک روز پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای) با حضور سیاستگذاران اتحادیه اروپا پشت درهای بسته برگزار شد، به این نهاد توصیه کرد که برای احیای مناسبات اقتصادی با ایران آماده شود.

موگرینی در نشست مذکور خطاب به کمیسیون اروپا گفته است که این نهاد باید پس از رفع تحریم های بین المللی و به محض اجرای توافقنامه هسته ای، حمایت لازم را برای سرگیری مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران ارایه کند.

وی در دیدار اخیرش با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره اجرای توافق هسته ای حاصل از مذاکرات گفت و گو کرد. ظریف نیز در این گفت و گوها از توافق حاصل شده به عنوان فتح بابی برای مذاکرات بیشتر با اتحادیه اروپا در خصوص همکاری های بیشتر از جمله مبارزه با ترویسم، انرژی و مسایل منطقه ای یاد کرد.

کمیسیون اروپا انتظار دارد توافقنامه هسته ای قدرت های بزرگ جهان موسوم به گروه پنج به علاوه یک با ایران اواخر سال میلادی جاری اجرایی شود.

بر اساس صورت جلسه ای که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت، موگرینی همچنین پیشنهاد کرده است که چندین عضو این کمیسیون اواخر سال میلادی جاری و اوایل سال 2016، در سفری رسمی به ایران در زمینه منافع مشترک از جمله تجارت، تحقیقات، انرژی و فرهنگ با مقام های ایرانی دیدار و گفت و گو کنند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا چندی است که مذاکرات دوجانبه با ایران را آغاز کرده اند. زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان چند روز پس از حصول توافق هسته ای، به تهران سفر کرد. این دیدار، نخستین سفر رسمی یک مقام ارشد غربی از زمان جمع بندی مذاکرات محسوب می شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز 29 ژوییه (7 مرداد) پس از دیدار با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در تهران از گشودن 'فصل جدیدی از همکاری ها' با شرکت نفتی توتال خبر داد.
نظرات بینندگان