arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴

هواشناسی خوزستان انتشارخبر افزایش دمای 67 درجه ای را تکذیب کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل هواشناسی خوزستان افزایش دمای 67 درجه ای در بندر ماهشهر در استان خوزستان که خبر آن توسط برخی رسانه های خارجی منتشر شده بود را تکذیب کرد.

کوروش بهادری جمعه شب اظهار کرد: روند افزایش دما طی روزهای آینده به ویژه روز یکشنبه در استان اتفاق خواهد افتاد اما هرگز به 52 درجه نرسیده است.

وی گفت: در تابستان امسال اهواز با 51.3 درجه سانتیگراد بالاترین دمای استان را تا کنون به خود اختصاص داده و بالاتر از این درجه دمای هوا در استان ثبت نشده است.

بهادری درباره خبری که به نقل از خبرگزاری خارجی اسپوتینک در برخی سایت ها منتشر شده است توضیح داد: برخی سایت ها در ترجمه این خبر و تبدیل شاخص فارنهایت به سانتیگراد دچار اشتباه شده اند.

وی رطوبت نسبی دیروز در برخی نقاط استان را 98 درصد اعلام کرد و افزود: دیروز بیشترین دمای استان در آبادان با 51 درجه سانتیگراد اتفاق افتاده است و دمای اهواز و ماهشهر نیز به 50 درجه سانتیگراد رسیده است.

بهادری اضافه کرد: امروز نیز بیشترین رطوبت در ماهشهر 90 درصد، در ماهشهر 85 درصد و در اهواز 70 درصد بوده است.

به گفته وی دمای اعلام شده توسط خبرگزاری خارجی اسپوتینک 109 درجه فارنهایت اعلام شده که این درجه معادل 48 درجه سانتیگراد است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در ادامه گزارش روزنامه گاردین مبنی بر اعلام اهواز به عنوان گرم ترین شهر بعد از کویت را تایید کرد و افزود: چند سال پیش نیز کویت و اهواز حداکثر دمای 51 درجه سانتیگراد را تجربه کرده بودند.

وی تاکید کرد: بیشترین دمای ثبت شده در اهواز در تابستان چند سال پیش معادل 52 درجه بوده است.

بهادری اضافه کرد: بیشترین دمای ثبت شده در دنیا 56 درجه سانتیگراد در صحراهای عزیزیا مصر و دره مرگ آمریکا بوده و در ایران نیز بیشترین دمای ثبت شده در منطقه گندم بریان کویر لوط است.

وی افزود: عملکرد انسان در دمای بیش از 55 درجه سانتیگراد مختل شده و منجر به مرگ بسیاری از افراد می شود.

بهادری با اشاره به تفاوت تعریف دما و گرما گفت: دمایی که هواشناسی اعلام می کند بر اساس استانداردهای جهانی است که با گرما که میزان انرژی دریافتی است فرق دارد.

به گفته وی افرادی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند گرمای بیشتری احساس می کنند که این متفاوت از دمای واقعی است.

خبرگزاری خارجی اسپوتنیک روز گذشته با انتشار خبری اعلام کرد رکورد گرمترین روز جهان پنجشنبه هشتم مردادماه در بندر ماهشهر شکسته شد.

گروه هواشناسی واشنگتن پست دمای واقعی هوا را در این بندر 109 درجه فارنهایت با رطوبت 90 درصد گزارش اعلام کرد.

در روزهای اخیر روزنامه گاردین نیز با انتشار گزارشی اهواز و کویت را به عنوان گرم ترین شهرهای جهان معرفی کرده بود.

به گزارش این روزنامه اهواز در ماه ژوییه 2015 از 50 درجه سانتیگراد فراتر رفته است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان