arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴

لجاجت اسراییل در مقابل توافق هسته ای هزینه سنگینی برای آمریکا دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک پورتال خبری روسی اعلام کرد: مخالفت و لجاجت اسراییل در مقابل توافق هسته ای، برای آمریکا هزینه سنگینی در بردارد.

به گزارش ایرنا، رسانه خبری روسی «ایران رو» روز جمعه نوشت: اسراییل از توافق هسته ای گروه 1+5 و ایران سوء استفاده می کند و اقدامات تل آویو در این زمینه نهایتا به یک باج گیری بزرگ از آمریکا ختم خواهد شد و این کشور مجبور است برای ساکت نگه داشتن اسراییل میلیاردها دلار به کام این رژیم بریزد.

پورتال خبری روسی افزود: واکنش اسراییل به امضای توافق وین را می توان به قول یکی از انبیای عهد عتیق با کلمات «شیون در سراسر جهان و دندان قروچه» وصف کرد. نتانیاهو این نخست وزیر لجام گسیخته اسراییل، پیمان وین را اشتباهی در ابعاد تاریخی دانست. اعضای هیأت وزیران و سران احزاب مخالف در این زمینه با او موافقت کردند.

به نوشته «ایران رو» مقام های رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کردند که قصد ندارند توافق هسته ای را به رسمیت بشناسند و حاضرند برای فسخ آن نهایت تلاش های خود را به عمل آورند و حتی به جنگ متوسل شوند.

در ادامه این گزارش تحلیلی آمده است: جان کری وزیر امورخارجه آمریکا که در مذاکرات با ایرانیان بخشی از سلامتی خود را از دست داد، با شتاب فراوانی دوید تا آب پاکی روی دست بچه های تندخوی اسراییلی بریزد و به آن ها بفهماند که تل آویو با این برخورد خود با توافق بین المللی وین می تواند در انزوا باقی بماند.

«مقام های اسراییلی نه تنها از این هشدار کری نترسیدند بلکه در عوض وی را مورد گوشمالی قرار دادند. وزارت امور خارجه آمریکا مجبور شد از اظهارات سراسیمه کری عذرخواهی کند و توسط جان کربی سخنگوی خود اعلام کند که حرف وزیر را درست نفهمیدند و اینکه او منظوری نداشت و قطعاً به فکر هشدار دادن به دوستان عزیز اسراییلی ما از انزوای بین المللی نبود.»

پورتال خبری روسی با بیان اینکه به زودی معلوم شد که تل آویو از توافق هسته ای بهت زده شده و عهد شکنی آمریکایی برای آن کشنده بود، نوشته است: اما سران اسراییل از آمریکا کینه به دل نگرفتند و حاضرند این کشور را ببخشند و از آن جبران اشک و رنج و زجر وصف ناپذیر خود را به صورت پول، پوشش دیپلماتیک در سطح شورای امنیت سازمان ملل متحد و ضمانت های نظامی قبول کنند.

ایران رو می نویسد: کاخ سفید که از دست لابی اسراییلی به تنگ آمده بود، با خوشحالی زیادی این شرط را قبول کرد. بنا به توافقات مقدماتی، کمک مالی سالیانه به اسراییل در طول مدت 10 ساله اجرای پیمان وین به میزان 1.5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. ایالات متحده همچنین هزینه های ادامه توسعه سامانه پدافند موشکی اسراییلی موسوم به «گنبد آهنین» و تکمیل زرادخانه های موشکی را که به علت عملیات سرکوب گرانه سال گذشته در غزه کاهش یافت، تأمین خواهد کرد.

نیروی هوایی اسراییل یک دسته از جدیدترین جنگنده های شکاری بمب افکن اف35 را با شرایط تسهیلی دریافت خواهد کرد. علاوه بر آن، قرار است در آینده نزدیک برای اولین بار در شش سال اخیر رزمایش مشترک نیروی هوایی اسراییل با نیروی هوایی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای تمرین موشک باران و بمباران اهداف در کشورهای دورافتاده برگزار شود.

پورتال خبری ایران رو نوشت: می توان به آسانی حدس زد اسراییل به پوشش دیپلماتیک آمریکایی در سطح شورای امنیت سازمان ملل متحد برای کدام فعالیت های خود نیاز دارد. مسأله فلسطین، عملیات علیه حزب الله لبنان و سایر موضوعات «حساس» سیاست خارجی تل آویو در کار است. البته مقام های اسراییل فقط در صورتی اجرت اشک خود را دریافت خواهند کرد که با پیمان وین مخالفت شدیدی نورزند. اما تل آویو هیچ ضمانت بازنگری در سیاست خود نسبت به تهران را که شامل ترور، عملیات تخریبی و جاسوسی است، به واشنگتن نداده و نخواهد داد.
نظرات بینندگان