arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

از ماشین پلیس‌های دوربین دار تا کلانتری‌های بدون دوربین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از ماشین پلیس‌های دوربین دار تا کلانتری‌های بدون دوربینحسین جعفری در همشهری آنلاین نوشت: پلیس اعلام کرده چون تخلفات ساکن در پایتخت زیاده شده، قرار است با اجرای طرحی جدید خودروهایی مجهز به دوربین را به معابر بفرستد تا از این تخلفات تصویربرداری و بعد هم از آنها عکاسی کنند.

آنطور كه رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفته چون تخلفاتي مانند پارك دوبل، توقف در محل ممنوعه، توقف در ايستگاه اتوبوس و... با دوربين‌هاي كنترل ترافيك در تمامي معابر قابل ثبت نيستند، پليس مصمم است تا پيش از پايان سال، اجراي اين طرح را آغاز كند.

سردار تيمور حسيني بعد هم تأكيد كرده كه سياست پليس استفاده از تجهيزات الكترونيكي است.

آنطور كه در خبر‌ها آمده اين خودروها كه دوربيني روي آنها نصب شده، با عبور از طول خيابان با تخلفات ساكن برخورد كرده و مطابق قانون خودروهاي متخلف را جريمه مي‌كنند.

اين البته بسيار خبر خوبي است اما آيا دوربين‌ها فقط به‌كار نصب در چهارراه‌ها و در مرحله تازه نصب روي خودرو و جريمه كردن شهروندان متخلف مي‌آيد؟ البته كه پليس بايد با تمام توان با متخلفان برخورد كند و براي اين كار هم هر چه به روز‌تر و مجهز‌تر باشد بهتر است.

اما آن سوي ماجرا، طرح نصب دوربين‌هاي مداربسته در كلانتري است. وعده اين كار چند سال قبل داده شده و آخرين خبر اين است كه هنوز 40درصد كلانتري‌ها فاقد دوربين‌هاي مداربسته هستند. اينكه وضعيت 60درصد كلانتري‌هاي دوربين دار چگونه است، چه‌كسي بر آنها نظارت مي‌كند، شهروندان درصورت ضرورت تا چه اندازه به تصاوير آنها دسترسي خواهند داشت و... مسائلي است كه بايد در آينده بررسي شود. اما آنچه الان اهميت دارد، مجهز شدن همه كلانتري‌ها به دوربين مداربسته است.

پاي دوربين‌ها اگر به همه كلانتري‌ها برسد هم خيال شهروندان از امكان پيگيري بدرفتاري‌هاي احتمالي در كلانتري‌ها راحت‌تر خواهد بود؛ هم اين دوربين‌‌ها عامل بازدارنده در برابر رفتار نادرست عده‌اي از مأموران مي‌شود كه اگر چه تعداد‌شان كم است اما تأثير نامطلوب رفتار‌شان زياد است. پليس اگر همان قدر كه براي نصب دوربين روي خودروها براي جريمه متخلفان اصرار دارد، چنانچه براي نصب دوربين در كلانتري‌ها و با هدف نظارت بر عملكرد كاركنان خودش اراده داشته باشد، آن وقت مي‌توان اميدوار بود كه در فرصت كوتاهي همه كلانتري‌ها و بازداشتگاه‌ها به چشم‌هاي ناظر مجهز شوند.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي به درستي گفته كه پليس بايد سياست استفاده از تجهيزات الكترونيك را دنبال كند. اميدواريم توجه به كاربرد اين تجهيزات تنها براي جريمه كردن متخلفان نباشد، كاركرد ديگر تجهيزات الكترونيك مي‌تواند پيشگيري از تخلف و البته در مورد مشخص دوربين در كلانتري‌ها حفظ حقوق شهروندي نيز باشد.
نظرات بینندگان