arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

رهبر جدید طالبان: مذاکرات صلح تبلیغات دشمنان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ملااختر محمد منصور» رهبر جدید طالبان، در یک نوار صوتی، مذاکرات صلحی که گفته می شود بین نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در جریان است را «تبلیغات دشمنان» عنوان کرده و افزوده است: باید با کنار گذاشتن اختلاف ها و روی آوردن به وحدت، برای برقراری حکومت اسلامی در افغانستان به مبارزه ادامه داد.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» با پخش بخشی از این نوار که رهبر جدید طالبان به زبان پشتو در آن صحبت کرده و در برخی از شبکه های اجتماعی نیز منتشر شده است، گفت: صاحبنظران می گویند که تاکید ملا منصور بر وحدت در مبارزه، ناشی از نگرانی وی در ایجاد انشعاب در این گروه است.

رهبر جدید طالبان گفت: هر روند اساسی که آغاز شود، آن روند کاملا در پرتو شریعت اسلامی به پیش برده خواهد شد. اگر جهاد با شمشیر باشد، اگر از طریق گفت وگو به منزل رسیدیم یا از طریق دعوت، همه اینها در چارچوب شریعت خواهد بود.

بی بی سی نیز به نقل از یک وب سایت منسوب به طالبان افغانستان، گزارش داد که این نوار صوتی مربوط به سخنان ملا منصور در روز انتخاب رهبر جدید طالبان در جمع کسانی است که با او بیعت کرده اند.

پیش از این هم برخی منابع در افغانستان به نقل از طالبان اعلام کردند که این گروه گفته است، از برگزاری مذاکرات صلح با دولت وحدت ملی افغانستان اطلاع ندارد و از طریق رسانه ها متوجه شده است که دور دوم این مذاکرات قرار است در پاکستان یا چین برگزار شود.

خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان و تعیین ملا اختر محمد منصور در آستانه برگزاری دور دوم این مذاکرات اعلام شد که قرار بود روز جمعه گذشته در اسلام آباد برگزار شود.

صاحب نظران سیاسی، سرنوشت تداوم مذاکرات صلح دولت افغانستان با دولت طالبان را نامعلوم ارزیابی می کنند.

وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار بیانیه ای از تعویق این مذاکرات ابراز تاسف و در عین حال امیدواری کرده است که این مذاکرات در آینده نزدیک برگزار شود و همه طرف ها صادقانه در این زمینه همکاری کنند.
نظرات بینندگان