arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۲۵ اسفند ۱۳۸۹

روایت رئیس دیوان عالی کشور از لحظه اعدام قاتل میدان کاج

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه احکام قطعی اعدام از سوی دادگاه کیفری در کمتر از 10 روز در دیوان عالی کشور رسیدگی می شود گفت: سه شعبه ویژه، پرونده های مربوط به اشرار، جنایتکاران، متجاوزان، محاربین، سارقان و مجرمان خطرناک را رسیدگی می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه احکام قطعی اعدام از سوی دادگاه کیفری در کمتر از 10 روز در دیوان عالی کشور رسیدگی می شود گفت: سه شعبه ویژه، پرونده های مربوط به اشرار، جنایتکاران، متجاوزان، محاربین، سارقان و مجرمان خطرناک را رسیدگی می کنند.

آیت الله احمد محسنی گرکانی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بر اساس دستور رئیس قوه قضائیه دیوان عالی کشور ملزم شده به پرونده افرار شرور و مجرمانی که موجب اخلال در امنیت و آسایش مردم می شوند زودتر از موعد رسیدگی کند گفت: رسیدگی به این پرونده ها بعد از چند ماه هیچگونه تاثیری در اجتماع ندارد لذا زمانی اجرای حکم تاثیر گذار است که پرونده به سرعت رسیدگی شده و حکم اجرا شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون پرونده های رسیده از دادگاه کیفری با حکم اعدام در کمتر از 10 روز در دیوان عالی کشور رسیدگی می شود گفت: دیوان عالی کشور 32 شعبه تخصصی دارد که سه شعبه آن ویژه رسیدگی به پرونده های اشرار، جنایتکاران، متجاوزان، محاربین، سارقان و مجرمان خطرناک است.

آیت الله گرکانی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده هایی که حکم اعدام برای آنها صادر شده بسیار آسان است گفت: به عنوان مثال در چند ماه گذشته در زاهدان سه متهم اصلی یک پرونده با پوشش لباس زنانه وارد چند فروشگاه شده و با تهدید اسلحه گرم صاحبان فروشگاهها را  که از معتمدین و متکنین زاهدان بوده اند ربوده و به یک خانه تیمی منتقل کردند و با تماسهای مکرر مبالغ هنگفتی را از خانواده های آنان اخاذی کرده اند و بعد از اخاذیها هر سه نفر را در یک گودال انداخته و به سر آنها شلیک می کنند که چون در این پرونده متهمان در آدم ربایی، سرقت مسلحانه، اخاذی و قتل مجرم شناخته شده اند دیگر جای شبهه ای برای صدور حکم اعدام باقی نمی گذارد که البته متهمان این پرونده اعدام شدند.

رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به این پرسش که برخی منتقدان اظهار داشته اند که سرعت عمل دستگاه قضا موجب جلوگیری از دفاع متهمان می شود گفت: دفاع متهم یک ساعت یا چند ساعت است نه بیشتر چون جرم مجرمان خطرناک به وضوع روشن است.

وی افزود: لحظه اعدام قاتل میدان کاج تهران گروهی را به میان مردم فرستادم تا روحیه مردم را به نوعی از این اقدام ارزیابی کنیم. یک جوانی که خود شاهد ماجرای قتل بوده است می گفت: تا قبل از اعدام از اجرای حکم مایوس بودیم و فکر می کردیم قوه قضائیه خواب است ولی با اعدام این قاتل یک آرامش میان مردم ایجاد شد.

رئیس دیوان عالی کشور در مورد رسیدگی به پرونده موسوم به ظالین گفت: هنوز این پرونده به دیوان ارجاع نشده است.
نظرات بینندگان