arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

اوباما درباره توافق هسته‌اي ايران سخنراني مي‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس‌جمهور آمريکا در نظر دارد تا روز چهارشنبه هفته جاري در «دانشگاه آمريکا» در واشنگتن درباره توافق هسته‌اي ايران و 1+5 سخنراني کند.

«باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه تلاش‌هاي خود براي ترغيب نمايندگان کنگره کشورش براي رأي دادن به توافق هسته‌اي ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) در صدد است روز چهارشنبه هفته جاري در دانشگاه آمريکا (American University) در واشنگتن سخنراني کند.

بنا به گزارش «بوستون گلوب»، اوباما در هفته‌هاي اخير تلاش‌هاي خود در حمايت از برجام را تشديد بخشيده است و نشست‌هاي خصوصي و عمومي با نمايندگان کنگره اظهاراتي را درباره جمع‌بندي مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 مطرح کرده است.

از طرف ديگر «جان کري» وزير خارجه آمريکا اوايل هفته، آمريکا را به سوي خاورميانه ترک کرد تا به همپيمانان عربي واشنگتن در منطقه درباره توافق هسته‌اي ايران و 1+5 اطمينان دهد.

کري روز يکشنبه در سفر خود به مصر تأکيد کرد که اجراي توافق هسته‌اي ايران و 1+5 به امن‌تر شدن منطقه تا حد زيادي کمک مي‌کند.

دولت اوباما در حالي تلاش مي‌کند تا جلسات توجيهي زيادي براي کنگره برگزار کند و افکار عمومي آمريکا را آماده پذيرش توافق با ايران کند که جمهوري‌خواهان کنگره تلاش مي‌کنند با جلب حمايت دموکرات‌ها بتوانند دو سوم اکثريت آراء کنگره عليه توافق هسته‌اي را به دست آورند تا اوباما نتواند آن را وتو کند.

ايران و 1+5 در 14 ژوئيه (23 تيرماه) در خصوص برنامه هسته‌اي ايران به يک جمع‌بندي رسيدند و يک هفته بعد، سازمان ملل و اتحاديه اروپا اين توافق هسته اي را مورد تأييد قرار داد.

کنگره آمريکا 20 ژوئيه (29 تيرماه) متن توافق هسته‌اي ايران و 1+5 را دريافت کرد تا در يک بازه 60 روزه آن را مورد بررسي و رأي‌گيري قرار دهد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان