arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

درآمد داعش از گندم دزدی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 گروه تروريستي داعش پس از اشغال مناطق کشت گندم، با صادرات آن سالانه 200 ميليون دلار درآمد کسب مي‌کند.

به گزارش پايگاه خبري المسلة، گروه تروريستي داعش پس از اشغال مناطق اصلي توليد گندم در سوريه و عراق، اين منبع محوري درآمد را براي تثبيت استراتژي خود در منطقه به دست گرفته و از اين طريق، سالانه حدود 200 ميليون دلار درآمد کسب مي‌کند.

داعش پس از حمله به شمال عراق در ژوئن 2014 انبارهاي بزرگ گندم در استان‌هاي نينوا و صلاح الدين را که يک سوم توليد گندم سال و 40 درصد توليد جو کشور بود تحت تصرف درآوردند.

طبق آنچه "سباستين ابيس"، پژوهشگر موسسه روابط بين المللي و استراتژيک فرانسه و نويسنده کتاب جغرافياي سياسي گندم گفته است، داعش در مناطق تحت اشغال خود در شمال عراق و شمال شرق سوريه، انبار بزرگ غلات و گندم را در اختيار دارد.

در همين حال، جان شارلي بريزار، کارشناس منابع درآمدي تروريست‌هاي داعش نيز مي‌گويد که داعش بيش از يک ميليون تن گندم و در واقع يک پنجم ميزان مصرف سالانه گندم در عراق را در اختيار دارد.

در سوريه نيز تکفيري‌ها 30% توليد گندم مناطق رقه و ديرالزور را در اختيار دارند. همچنين آنها کنترل 75 درصد توليد پنبه را که سوريه پيش از آغاز جنگ از جمله بزرگترين صادرکنندگان آن بود، در دست گرفته‌اند.

تکفيري‌ها از يک سو با انتقال بخش زيادي از گندم عراق به سوريه به توليد آرد و فروش آن مبادرت مي‌ورزند، از سوي ديگر مانند نفت، گندم را نيز در مرزهاي ترکيه به کشورهاي خارج منطقه مي‌فروشند.

طبق اظهارات بريزار، گرچه اين مقدار در مقايسه با معاملات جهاني اين غله پرطرفدار بسيار کم است، اما داعش از همين راه سالانه 200 ميليون دلار درآمد دارد.

علاوه بر اين درآمدزايي، تکفيري‌ها با توزيع رايگان نان و يا فروش آن به قيمت بسيار پايين تلاش مي‌کنند رضايت ساکنان مناطق تحت تصرف خود را جلب کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان