arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
استقبال از گفتگو با علمای عربستان

دبیرکل مجمع تقریب: فعالیت اهل سنت در ایران آزاد است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: دشمنان با بهره گیری از امپراطوری رسانه ای و برانگیختن اختلافات قومی و مذهبی سعی دارند به جهان اسلام ضربه بزند.  

آیت الله محسن اراکی روز دوشنبه در گفتگو با شبکه المیادین با اشاره به توطئه های همیشگی استکبار علیه جهان اسلام، خاطرنشان کرد: روش های مبارزه استکبار با جهان اسلام با گذشته تغییر یافته؛ درگذشته با روش آشکار به جنگ اسلام می رفتند و لذا دشمن در یک جبهه قرار می گرفت و امت اسلامی با همه طوایف و مذاهب خود در جبهه ای دیگر؛ و اکنون روش دیگری را انتخاب کرده اند.

وی با بیان این که برخی جریان های داخلی در امت اسلامی به تلاش دشمنان دامن می زند، تصریح کرد: یکی از علل برانگیختن اختلافات مذهبی علاوه بر توطئه های دشمنان، اذهان جاهل و عقب مانده داخلی است که به اختلافات دامن می زند و این در حالی است که مشترکات بین مسلمین بسیار بیشتر از اختلافات است و کشورهای غربی علی رغم این که اشترکاتشان بسیار کمتر از مسلمانان است باهم متحد شده و دارای اتحادیه هایی مثل اتحادیه اروپا هستند.

آیت الله اراکی در بخش دیگری از سخنان خود اتهام زنی به ایران نسبت به دخالت در امور کشورهای عربی و حمایت کشورمان از جریان های خاص را رد کرد و گفت: طرح این گونه اتهامات جای شگفتی دارد؛ چگونه است که این اتهامات را به ایران می زنند و برخی کشورهای عربی در برخی دیگر از کشورهای عربی دخالت مستقیم نظامی دارند؛ ایران هیچ گونه دخالت نظامی و حتی رسانه ای در کشورهایی مثل بحرین و یمن و... ندارد.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق ملتهایی است که درپی دستیابی به حقوق از دست رفته شان است و مقابله با تبعیض مذهبی و طبقاتی و بازکردن فضا برای ملتهایی مثل ملت بحرین است تا بتواند سخن گفته و به صورت مسالمت آمیز حقوق قانونی خود را مطالبه کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: بسیاری از کشورهایی که ایران را به گسترش تشیع متهم می کنند، خود با رسانه های غربی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با فراگیر شدن الگوی جمهوری اسلامی در جهان اسلام مقابله کردند، هم نوا هستند.

وی در ادامه در مورد آینده تقریب مذاهب اسلامی گفت: ابعاد سیاسی می تواند در این مسئله در آینده تاثیرگذار باشد و وضعیت مثبت یا منفی برای آن رقم بزند؛ سیاسیون می توانند از تقریب حمایت کرده و در نهادینه سازی فرهنگ تقریب در امت اسلامی تاثیرگذار باشند و در صورت عدم حمایت از آن نیز می تواند آثار منفی در جامعه اسلامی بگذارد و شاهد تشدید اختلافات و درگیری های مذهبی که اینک در برخی کشورهای اسلام وجود دارد، باشیم.

آیت الله اراکی در ادامه با رد این اتهام که مجمع تقریب تلاش دارد مذاهب مختلف اسلامی را در یک مذهب ادغام کند یا این که سرپوشی بر ترویج تشیع در کشورهای سنی باشد،

اظهارداشت: هدف اساسی مجمع تقریب ایجاد همگرایی و تفاهم بین پیروان مذاهب اسلامی است و آمادگی دارد در کنار الازهر مصر در این راه تلاش کند؛ یکی دیگر از اهداف مجمع تقریب دعوت از علما برای اجتماع و اتحاد بر اساس مشترکات عقایدی و فقهی بین مذاهب اسلامی است که پیش از این نیز و در تاریخ اسلام شاهد همزیستی مسالمت آمیز مذاهب مختلف اسلامی در طول صدها سال بوده ایم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی را یکی از مهمترین اقدامات مجمع تقریب در گسترش فرهنگ تقریب دانست و گفت: دانشجویان این دانشگاه از همه مذاهب اسلامی حضور دارند و عقاید و دیدگاه های این مذاهب در فضایی از برادری و تعاون تدریس می شود.

آیت الله اراکی با اشاره به آزادی های عمومی پیروان اهل سنت در ایران گفت: فعالیت های اهل سنت در ایران آزاد است و این آزادی از همه کشورهای اسلامی بیشتر است؛ در مورد توهین به مقدسات اهل سنت نیز می توان گفت که همه مراجع دینی شیعه در ایران و عراق و در راس آنها رهبر معظم انقلاب اسلامی فتوای حرمت توهین به مقدسات سایر مذاهب را صادر کرده اند.
وی با ابراز شگفتی از اقدام الازهر در پرهیز از انتشار این فتواها که نقش عمده ای در تحکیم تقریب و همزیستی بین مسلمانان دارد، گفت: با توجه به این که الازهر یکی از مراجع و محورهای اصلی مسلمانان است قابل احترام می باشد و باید جایگاه دینی خود را حفظ کند و باید مرجعی برای رفع مشکل مسلمانان باشد اما عناصری وجود دارند که این مهم را به چالش می کشند.

اراکی همچنین با انتقاد از برخی شبکه های ماهواره ای شیعه و سنی که در جهت اختلافات انگیزی بین مسلمانان گام برمی دارند، گفت: برخی کشورهای عربی خلیج فارس و دستگاه های جاسوسی خارجی از این شبکه ها حمایت می کنند تا درگیری های مذهبی درمنطقه را گسترش دهند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به علاقه خود برای گفتگو و نشست با علمای عربستان سعودی اشاره کرد و از هرگونه طرح و گام عربستان برای نهادینه کردن تقریب بین مذاهب اسلامی استقبال کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان