arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
دیلی‌بیست:

داعش؛ معدن طلای شرکت‌های آمریکایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه دیلی بیست گزارش داد، علی رغم این که داعش فاجعه‌ای را علیه خاورمیانه رقم زده است،‌ اما این گروه تروریستی یک معدل طلا برای چند شرکت آمریکایی به شمار می‌آید.

به گزارش ایسنا،‌ این روزنامه امروز (دوشنبه) در گزارشی نوشت: پیمانکاران دفاعی آمریکا بسیار از درگیر‌ی‌ها در خاورمیانه بهره برده‌اند. از شرکت لاکهید مارتین درخواست‌هایی جهت خرید هزاران موشک هلفایر شده است. همانطور که "ای ام ژنرال" به ارائه 160 خودرو هاموی به عراق مشغول است. گروه SOS International" نیز که یکی از بزرگ‌ترین بازیگران در عراق است، در پشت به کارگیری بیشتر آمریکایی‌ها در این کشور پس از سفارت آمریکا قرار دارد.

این شرکت در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرده است که قراردادهای کاری در عراق ظرف سال 2015 به ارزش 400 میلیون دلار داشته است. این قراردادها شامل 40 ملیون دلار جهت فراهم کردن وعده‌های غذا، امنیت، وسایل گرمازا و خدمات پزشکی در مجتمع بسمایا در عراق می‌شود که این مجتمع یکی از پایگاه‌هایی است که نیروهای آمریکایی در آن سربازان عراقی را آموزش می‌دهند.

پنتاگون به شرکت SOSI قرارداد ویژه‌ای به ارزش 100 میلیون دلار در اواخر ژوئن داد و این قرارداد تا ژوئن 2018 جهت ارائه خدمات مشابهی در اردوگاه التاجی ادامه دارد.

پس از یک سال از آغاز حملات هوایی آمریکا به پایگاه‌های داعش در عراق، ‌3500 سرباز آمریکایی در این کشور برای آموزش و دادن مشورت به نیروهای عراقی مستقر هستند. دیلی بیست گزارش می‌دهد که تعدادی که هیچ کس به آن توجه نمی‌کند، تعداد روزافزون افرادی است که برای حمایت از این عملیات‌ها قرارداد می‌بندند.

طبق گفته ارتش آمریکا،‌ 6300 تن هستند که برای حمایت از عملیات آمریکا در عراق فعالیت می‌کنند. به صورت جداگانه،‌ وزارت خارجه آمریکا نیز در تلاش است تا افراد دیگری را برای خدمات نظافت و راننده و مترجم و مسئول امور امنیتی برای فعالیت در زندان‌های وابسته به آنها در عراق به کار بگمارد.

این روزنامه به این امر اشاره می‌کند که این اعداد و ارقام در مقایسه با 163 هزار نفری که در اوج جنگ عراق فعالیت‌ می‌کردند، بسیار کمتر است،‌ اما این تعداد به صورت مستمر در حال افزایش است. در حالی که پیش بینی می‌شود جنگ علیه داعش برای چندین سال به طول بیانجامد، بنابراین این امر فرصتی برای پیمانکاران دفاعی، امنیتی و خدمات لجستیکی خواهد بود،‌ به ویژه این که فعالیت در افغانستان کم شده است.
نظرات بینندگان