arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۷۴۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

جزئیات نامه آیت‌الله مکارم به شیخ الازهر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئیس شبکه ماهواره‌ای ولایت، جزئیات نامه اخیر آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به شیخ الطیب رئیس الازهر مصر را تشریح کرد.

به گزارش مهر، آیت‌الله سید محمد حسینی قزوینی عصر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان دکتر احمد الطیب شیخ الازهر طی ۳۰ شب بحث‌هایی پیرامون اختلاف شیعه و سنی داشته که از برخی رسانه‌ها پخش شد و ایشان پیشنهاد کرد که علمای شیعه و اهل سنت در کنار هم بنشینند و راجع به مسائل اختلافی صحبت کنند و راهی برای همزیستی مسالمت آمیز دو مذهب پیدا کنند.

وی گفت: شیخ الازهر در سخنانش این دعوت را تکرار کرد و اتفاقا آیت الله مکارم شیرازی هم طی نامه‌ای ضمن تشکر از اهتمام ایشان به وحدت میان شیعه و سنی، مطالب خیلی مهم و اساسی را خدمت ایشان ارسال کرده و هم اکنون در انتظار پاسخ آن است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سخنان ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرده که ما هم آن نامه را که خصوصی بوده به ناچار رسانه‌ای کنیم تا برای همگان معلوم شود ما هم طرفدار همین پیشنهادیم و قبلا نیز حمایت خود را از آن ابراز داشته‌ایم.

آیت‌الله حسینی قزوینی گفت: آیت‌الله مکارم شیرازی در این نامه تأکید داشته: تصور ما این است که ضرورتی ندارد در آغاز، مراجع دینی و شیخ الازهر حضور بهم رسانند؛ بلکه ابتدا علمای بزرگی که در سطوح دیگر هستند جلسات مشترکی تشکیل دهند و زمینه را برای شرکت علمایی که در سطح بالا هستند فراهم کنند. امیدواریم جناب آقای دکتر الطیب شیخ الازهر جواب مثبت به این پیشنهاد بدهند تا مقدمات آن فراهم شود.

رئیس شبکه ماهواره‌ای ولایت با بیان اینکه نامه آیت‌الله مکارم شیرازی توسط دفتر وزارت امور خارجه به مصر ارسال شده و به رئیس دفتر دکتر الطیب تحویل داده شده است، اظهار کرد: تا الان جواب مکتوبی از شیخ الازهر دریافت نشده است.

سید محمد حسینی قزوینی

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: در طول ۱۴ قرن به ویژه عصر حاضر هیچ مرجع شیعه فتوا به ریختن خون عالم سنی و هیچ عالم سنی فتوا به ریختن خون عالم شیعی نداده است. امروز تنها وهابیت تکفیری و افراطی است که چنین حکم‌هایی صادر می‌کند.

آیت الله حسینی قزوینی افزود: اگر شیخ الازهر شجاعت به خرج دهد و هنرنمایی کند و در این نشست از علمای عربستان دعوت کند، ما می‌توانیم بحث کنیم که فتوای آنها مبنی بر ریختن خون شیعه و سنی مخالف قرآن، سنت و سیره نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار و صحابه است.

وی در مورد مشکلاتی که ممکن است علمای شیعه در سفر به مصر داشته باشند، تصریح کرد: ما می‌دانیم با توجه به سیاست حکومت دولت مصر، امکان رفتن علمای شیعه به مصر یا اصلا نیست یا چه بسا با مشکلاتی مواجه باشد ولی مراجع ما می‌فرمایند که ما رسما از علمای الازهر دعوت می‌کنیم به قم تشریف بیاورند یا در کشور ثالثی دور هم بنشینیم و در مورد برون رفت از مشکلات جهان اسلام با هم صحبت کنیم و نتیجه این بحث‌ها برای بزرگان الازهر و علمای شیعی الزام آور باشد.

اصل نامه آیت‌الله مکارم شیرازی

نامه آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی خطاب به دکتر احمد الطیب رئیس شیخ الازهر به ا ین شرح است: «در آغاز، به دلیل بیانات سرشار از متانت شما در ویژه برنامه تلویزیونی  «حدیث شیخ الازهر» در ماه رمضان سال جاری، که با موضوع اختلافات شیعه و سنی درباره امامت و صحابه بود، از جنابعالی سپاسگزاری می‌کنم. از تلاش پیوسته شما در تحقق وحدت میان مسلمانان تشکر می‌نمایم.

ما از برخی سخنان جنابعالی بسیار خرسندیم؛ از جمله اینکه فرمودید: «شیعه سنی، دو بال امت اسلامی هستند و آنچه که اکنون بین شیعه و سنتی اتفاق می‌افتد، تلاشی است برای ضربه زدن به مسلمانان از طریق سلاح (کشتار و جنگ مذهبی)؛ و اینکه «تا زمانی که شیعه و سنی به شهادتین ایمان داشته باشند، الازهر میان شیعه و سنی تقاوتی قائل نیست». این سخنان شما در راستای رویه الازهر شریف در نشر مفاهیم اعتدال فکری و اعتقادی است. اما اجازه بدهید درباره این برنامه تلویزیونی چند نکته را بیان کنم:

اول: در رابطه با مساله دشنام و بدگویی به برخی صحابه علاوه بر برخی از فضلای شیعه، چنانکه جنابعالی اشاره کردید – باید گفت، همه مراجع شیعه نیز از این کار برائت می‌جویند. فقط برخی از مردم عوام شیعه که درخور توجه نیز نیستند، به این کار مبادرت می‌نمایند.

دوم: ما بر این باوریم که برخی نکات بیان شده از سوی جنابعالی در این برنامه تلویزیونی در خصوص باورها و اعتقادات شیعه، قابل بحث و مناقشه است.

همچنین با وجود احترام فراوانی که برای جنابعالی قائل هستیم، بر این باوریم که طرح این مطالب از طریق رسانه‌ها، موجب افزایش اختلافات میان شیعه و سنی می‌شود و بسیاری از دشمنان اسلام همین مطالب را دستمایه اهداف خودشان خواهند کرد. ای کاش، این مسائل در جلسات  علمی و غیرعلنی و با حضور علمای دو مذهب شیعه و سنی، طرح و بررسی می‌شد، نه در رسانه‌های گروهی.

از این رو، پیشنهاد می‌کنیم کنفرانس علمی با حضور برجسته‌ترین علمای دو مذهب شیعه و سنی برگزار شود تا مهمترین موانع وحدت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و از سوی دیگر مهمترین اقدامات لازم برای تقویت وحدت اسلامی طرح شود و در پایان، نتایج این کنفرانس علمی، به صورت مصوبات الزام آور برای همگان مورد عمل قرار گیرد.

امیدوارم جنابعالی نیز این پیشنهاد را بپذیرید تا شیعیان ناچار نشوند از طریق رسانه‌های گروهی و شبکه‌های ماهواره‌ای به اشکالات بیان شده از سوی شما نسبت به مذهب شیعه، پاسخ دهند.

در پایان بار دیگر از شما تشکر می‌کنم که مسیر وحدت میان مسلمانان را همچنان ادامه می‌دهید. برای جنابعالی توفیق و لطف بیشتر الهی را خواستارم. »

تقدیر دو عالم از یکدیگر

آیت‌الله حسینی قزوینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بعد از کنگره مبارزه با تکفیری‌ها، آیت‌الله مکارم شیرازی نامه‌ای به شیخ الازهر نوشته و فرموده که مطالب خوبی در این کنگره در مورد حرمت ریختن خون مسلمانان مطرح شد و دکتر الطیب در پاسخ به نامه آیت الله مکارم شیرازی، نامه ای نوشته و ضمن عذرخواهی از تاخیری که در پاسخ نامه داشته، از آیت الله مکارم شیرازی به دلیل اهتمام ایشان به وحدت و نفی تکفیر تشکر کرد.

وی ادامه داد: دو هفته بعد از کنگره قم، در الازهر هم کنگره مبارزه با ترور و تکفیر تشکیل شد و بیانیه خیلی خوب از این کنگره صادر شده که آیت الله مکارم شیرازی از این بیانیه و کنگره قدردانی کرد.
نظرات بینندگان