arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

اعدام ’جعبه سیاه ’رژیم قذافی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'رابرت فیسک' تحلیل گر و روزنامه نگار انگلیسی در گزارشی عنوان کرد که با اجرای حکم اعدام 'عبدالله السنوسی' رییس دستگاه اطلاعاتی رژیم معمرقذافی دیکتاتور سابق لیبی، روابط پنهانی این رژیم سرکوبگر با دستگاه های جاسوسی غربی از جمله 'ام ای 6' انگلیس برای همیشه دفن خواهد شد.

به گزارش ایرنا، فیسک در یادداشتی که روز دوشنبه در روزنامه ایندیپندنت منتشر شد، نوشت: با اعدام السنوسی به عنوان 'جعبه سیاه ' رژیم قذافی، توافقات پنهانی بین دستگاه های جاسوسی غربی و شکنجه گران قذافی برای همیشه پنهان و محفوظ باقی خواهد ماند.

رابرت فیسک افزود: صدام این فرصت پیدا نکرد تا برای ما از معاملات پنهانی اش با شرکت های آمریکایی و آلمانی (انگلیس ) در ارتباط با گازهای ( شیمیایی ) که در اختیار او قرار دادند و این گازها علیه کردها استفاده شد، سخن بگوید. اکنون نیز عبدالله السنوسی رئیس جاسوس های قذافی قبل از داشتن هرگونه فرصتی برای ارائه اطلاعاتی در مورد روابط نزدیکش با سرویس های امنیتی غرب درزمانی که نقش رابط بین رئیسش ( قذافی ) با سازمان 'سیا ' و دستگاه اطلاعاتی انگلیس 'ام آی شش ' داشت، در لیبی اعدام خواهد شد.

وی اضافه کرد : تعجبی ندارد که - باوجود خشم عفو بین الملل از یک محاکمه تصنعی و ابراز نگرانی دفتر حقوق بشر سازمان ملل درباره احکام صادره- انگلیسی ها و آمریکایی ها از هفته گذشته که السنوسی، سیف الاسلام پسر قذافی و تعدادی دیگر از عوامل رژیم قذافی بدون وکیل مدافع یا شهادت حقوقی یا اسناد یا شاهدانی به اعدام محکوم شدند، هیچ واکنش اعتراضی از خود نشان نداده اند. چراکه همه آن توافقنامه های سری بین شکنجه گران نفرت انگیز قذافی و سرویس های اطلاعاتی مان برای همیشه محفوظ خواهد ماند. بدین ترتیب باید خدا را به علت «عدالت» در لیبی شاکر بود.

فیسک افزود: البته این افراد یک عده از نفرت انگیزترین عوامل رژیم قذافی اند. السنوسی مسوول قتل عام بیش از یک هزار زندانی سیاسی قذافی است. اما او و جانشینش یعنی 'موسی کوسا' - که اکنون در ویلایش در قطر خوش می گذراند - چون انگلیسی ها و آمریکای ها از او به علت شناسایی عوامل القاعده در آفریقا ممنون هستند- از وفادارترین مردان قذافی بودند.

وی با اشاره به محاکمه سران نازی در بعد از شکست آلمان هیتلری در جنگ جهانی دوم در دادگاه نورنبرگ نوشت : اجرای عدالت و محاکمه «عادلانه» آنها (جنایتکاران لیبی ) بایستی به معنای افشای کامل اطلاعات این جنایتکاران باشد .

وی با اشاره به اعدام سریع صدام بدون گروه گشایی از اطلاعات درونی رژیم وی به ویژه ارتباطات پنهانی اش با غرب نوشت: صدام یکی از فراریان از محاکمه عادلانه بود. بمباران شیمیایی کردها در شهر حلبچه در سال 1988 میلادی، فجیع ترین جنایت دیکتاتور عراق، بود که در جریان آن پنج هزار زن و مرد و کودک قتل عام شدند. اما محاکمه نمایشی انگلیسی- آمریکایی صدام در سال 2005 میلادی بر اعدام 140 مرد شیعه در شهر 'دوجیل ' در سال 1988 میلادی متمرکز بود که گرچه ددمنشی بود اما حادثه حلبچه نسل کشی بود. این امر مانع از بررسی نحوه دستیابی صدام به گازهای شیمیایی شد که منجر به آن نسل کشی گردید.

رابرت فیسک با اشاره به حمایت های کشورهای غربی از برنامه سلاح شیمیایی رژیم صدام افزود: یکی از این شرکت های مربوطه مستقر در نیوجرسی است. زمانی که عوامل صدام در مورد حلبچه مورد بازجویی قرار گرفتند، صدام قبلاً به دار آویخته شده بود.

وی افزود: در دوران قذافی جنایاتی علیه بشریت صورت گرفته که قطعاً عبدالله السنوسی در آن نقش داشته، ازجمله شکنجه تبعیدی های لیبیایی پس از استرداد بی رحمانه آنها به لیبی با کمک دستگاه اطلاعاتی انگلیس ' ام آی 6' و دیگر آژانس های غربی، است. وی در میهمانی هایی در طرابلس در مورد اطلاعاتی که شکنجه گران به دست آورده بودند، اشاره داشته است این را می دانیم که 'ام ای 6' و 'سیا' هر اطلاعاتی را که بخواهند از شکنجه گران عرب به دست می آورند.
رابرت فیسک گفت : گروه های حقوق بشری، السنوسی را «جعبه سیاه» روابط سری می دانند که پس از ملاقات صمیمی 'تونی بلر' نخست وزیر انگلیس با دیکتاتور لیبی آغاز شد.

اطلاعات السنوسی در مورد آژانس های جاسوسی ما و حقه های کثیفشان به مراتب بیش از اطلاعات سیف الاسلام پسر قذافی است که او نیز به مرگ محکوم شده است .
وی افزود: شاید به این علت باشد السنوسی که ابتدا به موریتانی فرار کرد و در آنجا دستگیر شد قاعدتاً باید به دادگاه لاهه تحویل داده می شد اما - به گفته برخی مقامات پارلمانی لیبی- موریتانی پس از دریافت دویست میلیون دلار رشوه ، او را به طرابلس تحویل داد.

رابرت فیسک اضافه کرد: شاید السنوسی به محض رسیدن به لاهه پرده از اقدامات کثیفمان برمی داشت. 'عنود' دختر وی به من گفت وقتی پدرش را در زندان طرابلس مدت ها قبل از محاکمه اش دید. او بر روی چشم ها و بینی اش آثار ضربه داشت و خیلی ضعیف به نظر می رسید و در حدود 35 کیلوگرم از وزنش کاسته شده بود.
وی افزود: عنود گفت که پدرش تهدید شده بود که اگر درباره رفتار صورت گرفته با وی سخن بگوید مورد آسیب قرار خواهد گرفت.

رابرت فیسک با اشاره به نقش انگلیس و سایر کشورهای غربی در سرنگونی رژیم لیبی نوشت: ما مسوول همه حوادثی هستیم که امروز در لیبی رخ می دهد، حتی در صدور حکم اعدام علیه السنوسی نیز دارای مسؤولیتم . اما با تیرباران وی ، 'تایمزی ها ' نفسی راحت خواهند کشید.
دادگاه استیناف طرابلس در ششم مردادماه گذشته سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی به همراه عبدالله السنوسی، مدیر سازمان اطلاعات نظام سابق لیبی، البغدادی المحمودی آخرین نخست وزیر نظام سابق و چند متهم دیگر را به اعدام با شلیک گلوله محکوم کرد.

پس از سقوط رژیم قذافی در چهار سال پیش و فاش شدن بخشی از اسناد محرمانه سازمان امنیت لیبی، مشخص شده بود که دولت انگلیس و سازمان اطلاعاتی ˈام آی 6ˈ در عملیات دستگیری و برخی از مخالفان قذافی ازجمله انتقال 'سامی الساعدی' و 'عبدالحکیم بلحاج' و خانواده اش به لیبی، همکاری نزدیکی با سازمان ˈسیاˈ و سازمان امنیت قذافی داشته اند.

سامی الساعدی در حدود چهار سال پیش در همین ارتباط علیه سازمان های امنیتی انگلیس شکایت کرد که درنهایت این شکایت با موافقت دولت انگلیس مبنی بر پرداخت دو میلیون و 200 هزار پوند غرامت به آقای الساعدی و خانواده اش، در پاییز سال گذشته مختومه شد.
بلحاج نیز در شکایت خود، دولت انگلیس و سازمان های اطلاعاتی آن را به همدستی با رژیم قذافی در ربایش و انتقال غیرقانونی خود و خانواده اش به لیبی متهم کرده است.

در اواخر سال گذشته همچنین نامه محرمانه ای از تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس در روزنامه های تایمز و گاردین منتشر شد، که در آن تونی بلر از 'معمر قذافی' به دلیل قصور در بازگرداندن مخالفان دولت لیبی به طرابلس که احتمالا با شکنجه نیروهای امنیتی این کشور مواجه می شدند، عذرخواهی کرده است.

تونی بلر در این نامه به معمر قذافی می گوید از این که دادگاه های این کشور مانع از استرداد پنج تن از مخالفان دولت لیبی ساکن انگلیس ، به دلیل ترس از بدرفتاری با آنها، به طرابلس شده اند، 'خیلی ناامید' شده است.

بلر که این نامه را بر روی کاغذی با سربرگ نخست وزیری انگلیس نوشته، همچنین از قذافی برای 'همکاری بسیار عالی ' میان دستگاه های ضد تروریسم دو کشور تشکر کرده است.
روزنامه تایمز در این خصوص نوشته بود: این نامه در آوریل سال 2007 میلادی، در زمانی که افسران اطلاعاتی لیبی اجازه یافته بودند پناهندگان لیبیایی را در انگلیس برای همکاری با دستگاه های اطلاعاتی دو کشور تحت فشار و ارعاب قرار دهند، نوشته شده است.

این روزنامه افزود: این نامه که با 'معمر عزیز' شروع و با 'بهترین آرزوها برای وی' ختم شده، در میان مدارکی بوده است که بعد از سرنگونی معمر قذافی در سال 2011 میلادی به دست مخالفان افتاده و در اختیار وکلای برخی از آنان در لندن قرارگرفته است .

تایمز نوشت: این وکلا که وکالت 12 تن از مخالفان دولت قذافی را بر عهده دارند، مدعی هستند که این افراد توسط دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی لیبی و انگلیس در جریان همکاری آنان، مورد شکنجه و بدرفتاری قرارگرفته اند.

به نوشته تایمز، این افراد ، که شامل شش لیبیایی ، پنج شهروند انگلیسی ساکن لیبی و یک سومالیایی هستند، به همین دلیل در دادگاهی در لندن، علیه دولت انگلیس شکایت کرده اند.
این روزنامه افزود: وکلای این افراد در پرونده ای که در دادگاه عالی انگلیس، علیه سازمان های امنیت داخلی (ام آی 5 )، سازمان ضد جاسوسی ( ام ای 6) و وزارتخانه های امور خارجه و کشور انگلیس، طرح کرده اند، گفته اند اسناد کنونی نشان می دهد فشارها و محدودیت های اعمال شده علیه موکلان آنها قانونی نبوده است.

در همین حال گفته می شود تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس با امضای قراردادی با قذافی که به «توافق صحرا» معروف شده به بهبود روابط بین المللی لیبی کمک کرده است.
لیبی از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در سال 2011 میلادی که با حمایت دولت های غربی ازجمله انگلیس صورت گرفت ، دوران سیاسی پرتنش و پرتلاطمی را به خود دیده و در حال حاضر شاهد یک حاکمیت دوگانه است.

از یک سال قبل که نیروهای مسلح موسوم به 'فجر لیبی' شهر طرابلس را اشغال کردند، پارلمان منتخب این کشور که از حمایت بین المللی برخوردار است در فاصله یک هزار کیلومتری در شهر 'طبرق' واقع در شرق لیبی، دولت در تبعید را تشکیل داده است.

درگیری طولانی میان حامیان دولت مشروع لیبی در بنغازی و دولت خود خوانده برخوردار از حمایت شبه نظامیان در طرابلس، اکنون با پیوستن گروه های مرتبط با گروه تروریستی داعش به جبهه های درگیری، شدت و حدت بیشتری یافته است.
نظرات بینندگان