arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

ولایتی: شاهد تردد بیشتر هیات های خارجی در ایران خواهیم بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گسترش حضور هیات های خارجی در کشورمان گفت : در آینده شاهد تردد بیشتر هیات های خارجی برای توسعه روابط شان با ایران خواهیم بود.

علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار ایویتسا داچیچ وزیر خارجه صربستان در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.

وی ادامه داد: حضور هیات های مختلف در ایران حکایت از اهمیت کشورمان در منطقه و صحنه بین المللی دارد.

ولایتی در باره حضور وزیر خارجه صربستان نیز گفت: رابطه ایران و بلگراد در بحث سیاسی ، اقتصادی و صنعتی است و این موضوع سابقه طولانی میان دو کشور دارد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دو کشور سابقه طولانی همکاری صنعتی با هم دارند که این موجبات پیشرفت اقتصادی میان طرفین را در آینده نزدیک فراهم می آورد.

ولایتی به موضوع دیدارش با داچیچ اشاره کرد و گفت: موضوعاتی همچون تجاوز به سوریه و عراق و همچنین حضور داعش با حمایت آمریکا و اسرائیل مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت و دیدگاه صربستان و ایران در این زمینه ها بسیار نزدیک است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در روند متن برجام، مجلس چه نقشی می تواند داشته باشد گفت: آنچه که در وین انجام شد یک جمع بندی بود که بین مذاکره کنندگان صورت گرفت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات هسته ای و برجام گفت: در اینجا این موضوع باید از مسیر قانونی خودش بگذرد تا اینکه تبدیل به یک موافقتنامه بشود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درپاسخ به این پرسش که قرار بود اجلاس سه جانبه سوریه، عراق و لبنان برگزار شود ولی به تعویق افتاد و نتایج آن چیست؟ گفت: آنچه که در منطقه می گذرد حکایت از آن دارد که آمریکا و برخی مرتجعین منطقه مثل سعودی ها دنبال این هستند که دخالت های خود را در منطقه افزایش دهند .

ولایتی ادامه داد: ایران مثل گذشته از متحدین منطقه ای خود همچون عراق و دولت قانونی آن و دولت قانونی سوریه و مقاومت اسلامی در لبنان حمایت می کند.

وی افزود: بعضی ممکن است اینگونه تبلیغ کنند که ایران درباره مسائل هسته ای مشغول است و لذا به مسائل منطقه ای ممکن است کمتر بپردازد اما باید گفت که جمهوری اسلامی ایران مثل گذشته و بیش از آن در منطقه فعال است و به دوستانش کمک خواهد کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آنهایی که مثل آمریکا از ماوراء بحار آمده اند و دیگرانی که عضو این منطقه نیستند و درباره سوریه بدون حضور مردم و دولت آن اجلاس تشکیل می دهند هر چه که تصمیم بگیرند مثلا اجلاس ژنو بی حاصل خواهد بود چرا که مردم سوریه آن را نمی پذیرند.

ولایتی ادامه داد: امریکا کار عجیبی می کند و گروهی تروریست را از کشورهای مختلف آورده اند و در کشورهای همسایه سوریه تعلیم نظامی می دهند و این تروریست های مزدور که کاری جز کشتار مردم بی دفاع ندارند را حمایت می کنند و اخیرا نیز اخطار کرده با هواپیماهای خود با دولت سوریه مقابله می کند؛ این جای تعجب دارد.

وی تاکید کرد: سرنوشت مردم منطقه به دست خود مردم منطقه است و دیگران نمی توانند به نیابت از مردم منطقه تصمیم بگیرند مثل اجلاسی که در قطر برگزار شد و مردم منطقه خودشان تصمیم می گیرند.

در ادامه وزیر امور خارجه صربستان نیز از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم کمیسیون مشترک اقتصادی را در پاییز برگزار کنیم.

ایویتسا داچیچ به مقامات کشورمان به خاطر توافق میان ایران و 1+5 تبریک گفت و افزود: امیدواریم ایران با این توافق از تمام مشکلاتی را که درگیر بود رها و خلاص شود و جایگاه خود را در عرصه بین المللی بازیابد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان