arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴

محوطه سیلک مورد تعرض قرار گرفته است

سرپرست محوطه باستانی سیلک گفت: محوطه باستانی سیلک کاشان طی سال‌های اخیر مورد تعرض و ساخت‌ و سازهای بی‌رویه از سوی افراد سودجو قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محسن جاوری در خصوص آخرین وضعیت تپه های سیلک کاشان اظهار داشت: گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه باستانی سیلک با هدف حفظ و نگهداری از این محوطه تاریخی شروع شد.

وی افزود: در راستای حل مشکلات ایجاد شده طی سه دهه گذشته در این محوطه تاریخی و به منظور شناسنامه دار کردن و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه در این محوطه تاریخی گمانه زنی‌هایی حفر شد تا بر اساس آن چگونگی عرصه این محوطه طبق داده‌های بدست آمده مشخص شود.

سرپرست محوطه باستانی سیلک با اشاره به اینکه محوطه باستانی سیلک کاشان طی سال های اخیر مورد تعرض و ساخت و سازهای بی رویه از سوی افراد سودجو قرار گرفته، بگونه ای که برخی با خریداری چند قطعه زمین در حریم درجه دو سیلک و ادغام پروانه های آنها اقدام به ساخت خانه های ویلایی کرده اند، گفت: امیدواریم بتوانیم هم به حل مسائل موجود مبادرت ورزیم و هم در آینده بقاء سیلک را تضمین کنیم.

وی اظهار داشت: کاوش و حفاری محوطه باستانی سیلک توسط یک تیم ۱۱ نفره تخصصی از کاوشگران در حال انجام است.

جاوری تمدن سیلک را مبنای مطالعات پیش از تاریخ ایران دانست و تصریح کرد: با گذشت چندین دهه از کاوش اولیه در این محوطه و وجود آزمایش های علمی برای قدمت یک اثر، مطالعات سیلک صورت می پذیرد.

وی با بیان اینکه آغاز کاوش ها منجر به مطرح شدن محوطه باستانی سیلک خواهد شد، گفت: برای ثبت جهانی این اثر منحصر به فرد باید آن را تبدیل به یک محوطه پژوهشی و باستان شناسی کرد.

سرپرست محوطه باستانی سیلک افزود: دو میلیارد ریال اعتبار برای اقدامات پژوهشی سیلک اختصاص داده شده است که امیدوارم با کمک مسئولان محلی این میزان بودجه افزایش یابد.

وی محوطه سیلک را شناسنامه کشور و شهر دانست و خاطر نشان کرد: محوطه باستانی سیلک از کهن ترین و مهمترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران است و آثار بدست آمده از این محوطه یادآور سیر زندگی و تمدن در این منطقه است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان