arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۸۹

"تخريب دو بنا توسط نهادهاي نظامي بدترين خبر سال بود"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مديركل روابط عمومي، امور فرهنگي و اجتماعي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انتقال منشور كوروش به ايران و افزايش ورود گردشگران به كشور را از بهترين اتفاق‌ها و تخريب دو بناي تاريخي توسط نهادهاي نظامي و سراي دلگشا در بازار تهران را بدترين اتفاق‌هاي سال 1389 دانست.

حسن محسني ـ سرپرست مجموعه‌هاي فرهنگي و تاريخي سعدآباد و نياوران ـ درباره‌ي بهترين و بدترين اتفاق‌هاي امسال با ایسنا گفت‌وگو كرد.

به نظر شما بهترين اتفاق يا تصميمي كه در سال 1389 در حوزه‌هاي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در سازمان پيش آمد، چه بود؟

در حوزه‌ي ميراث فرهنگي انتقال منشور كوروش به ايران و نمايش آن، مهم‌ترين اتفاق بود.

در حوزه‌ي گردشگري نيز همين كه با وجود همه‌ي مشكلات اقتصادي يا حتا حرف‌هايي كه درباره‌ي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها و تأثير آن بر صنعت گردشگري زده مي‌شد و اكنون هيچ تغييري در اين زمينه نمي‌بينيم، اتفاق خوبي بود. مهمتر از همه، افزايش چشمگير آمار ورودي گردشگران به كشور نسبت به سال گذشته براساس گزارش‌هاي جهاني بود.

در حوزه‌ي صنايع دستي نيز اجرايي‌تر شدن و يك گام به جلوتر رفتن بحث بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي بود و نشانه‌ي ديگر آن نيز توجهي بود كه رييس‌جمهور به‌شكل ويژه در هيأت دولت و سفر استاني خود به بحث صنايع دستي داشت.

بدترين اتفاق را در سال 1389 چه مي‌دانيد؟

تا جايي كه يادم مي‌آيد متأسفانه اين بدترين‌ها از برخي ناهماهنگي‌ها اتفاق افتاده است. دو بناي تاريخي توسط نهادهاي نظامي تخريب شدند كه اتفاق بدي بود، بعد از آن نيز بحث تخريب سراي دلگشا و اتفاق‌هايي كه در حواشي آن پيش آمد، اتفاق‌هاي بدي بودند؛ ولي يك نتيجه‌ي مثبت آن اين بود كه روند تخريب متوقف شد و ديوان عدالت اداري و دستگاه قضايي اكنون براي جلوگيري از اين‌گونه اتفاق‌هاي تلخ با ما همكاري دارند.

اين اتفاق‌ها چه تأثيري در سال‌هاي آينده خواهد داشت؟

به هر حال، جنس ميراث فرهنگي، آب و خاك است. از جنس تخريب است؛ اما مهم اين است كه از اين اتفاق‌هاي بدي كه گاهي پيش مي‌آيد و بعضاً ناگزير است، تجربه‌اي براي سال‌هاي آينده و متوليان امر و مردم مي‌تواند كسب شود. اگر همه دست‌به‌دست هم دهند، متوجه مي‌شويم كه ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به عزم ملي نياز دارد و همه بايد براي نگهداري از آن تلاش كنيم.

پيش‌بيني مي‌كنيد در سال 90 بهترين و بدترين اتفاق در اين حوزه چه باشد؟

در حوزه‌ي گردشگري، يك سال پر از سفر را خواهيم داشت كه طليعه‌ي آن از نوروز 90 خواهد بود. بعد از آن نيز با توجه به شرايطي كه پيش مي‌آيد، مي‌توانيم اين حدس را بزنيم كه آمار ورودي هم‌چنان افزايش يابد.

در حوزه‌ي صنايع دستي نيز قطعاً بيمه‌ي هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي بسيار موفق خواهد بود.

همچنين مطمئن هستم كه در حوزه‌ي ميراث فرهنگي با رايزني‌ها و اتفاق‌هايي كه افتاده است و بودجه‌اي كه اختصاص مي‌يابد و با عزمي كه در مردم و نهادها ايجاد مي‌شود، اين‌گونه تخريب‌ها كم و كمتر مي‌شود. بخش نشر در حوزه‌ي فرهنگي سازمان نيز يك تحول اساسي خواهد داشت كه طليعه‌ي آن از هم‌اكنون آغاز شده است. مطمئنم در حوزه‌هاي ديگر سازمان نيز اين اتفاق‌ها چشمگير خواهد بود.

آيا پيش‌بيني‌اي درباره‌ي رخ دادن اتفاقي بد در سال آينده داريد؟

خير؛ به نظرم هر اتفاقي كه در اين حوزه بيفتد، يك درس براي همه‌ي ماست و فكر نمي‌كنم اتفاق بد خاصي در اين زمينه پيش آيد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۸
0
0
گرچه کار قوه قضائیه قابل تقدیر است .ولی نهاد های نظامی کشور
که درتخریب میراث فرهنگی کشور
اقدام نموده اند باید دردادگاه صالحه
پاسخگو باشند!
نظرات بینندگان