arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۸۹

آغاز همه پرسی در مصر

مصری ها برای اولین بار پس از برکناری رژیم حسنی مبارک در حای پای صندوق های رأی رفتند که نظرسنجی ها حکایت از رأی منفی 60 درصد از واجدان شرایط دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مصری ها برای اولین بار پس از برکناری رژیم حسنی مبارک در حای پای صندوق های رأی رفتند که نظرسنجی ها حکایت از رأی منفی 60 درصد از واجدان شرایط دارد.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، مصری ها برگزاری رفراندوم قانون اساسی پس از سقوط رژیم حسنی مبارک را آغاز کردند.

حدود 45 میلیون مصری از جمعیت 80 میلیونی این کشور شرایط لازم برای شرکت در همه پرسی قانون اساسی که به منظور تشکیل پارلمانی مردمی و برگزاری انتخابات ریاست جهوری تا آخر سال جاری میلادی برگزار می شود، را دارند.
اما نظرسنجی های اولیه نشان می دهد حدود 60 درصد مردم به این همه پرسی رأی منفی خواهند داد زیرا تغییرات اعمال شده در قانون اساسی از سوی شورای نظامی را بسیار جزئی می دانند.

با این وجود برگزاری این همه پرسی که اولین انتخابات مصر پس از کناره گیری حسنی مبارک از قدرت است، حال و هوای شهرهای این کشور را کاملا تغییر داده است. به طوری که جوان ها با توزیع تراکت های تبلیغاتی و چسباندن نشان های قرمز رنگی که کلمه"نه" روی آن نوشته شده سعی دارند از تصویب این همه پرسی جلوگیری کنند.

گفتنی است اخوان المسلمین، حزب اسلام گرای مصر که قدیمی ترین گروه سیاسی در این کشور به شمار می رود و به دلیل فعالیت های مردمی از جمله تأسیس بیمارستان با کم ترین هزینه های درمانی در میان مصری ها محبوبیت زیادی دارد، در حال حاضر یکی از فعال ترین گروه ها در اولین انتخابات آزاد مصر به شمار می رود. به طوری که بیشترین تبلیغاتی که در حال حاضر در خیابان های قاهره دیده می شود مربوط به اخوان المسلمین است که در طول سال های حکومت حسنی مبارک با ممنوعیت فعالیت های سیاسی مواجه بوده است.

لازم به ذکر است در صورتی که این همه پرسی رأی بیاورد مصری ها باید در ماه ژوئن آینده برای انتخاب نمایندگان پارلمان پای صندوق های رأی بروند و دوره ریاست جمهوری نیز از 6 سال به 4 سال کاهش خواهد یافت.

رأی گیری در ساعت 7 شب به وقت محلی به پایان خواهد رسید.
برچسب ها: مصر ، همه پرسی
نظرات بینندگان