arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۶۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
یدیعوت آحارانوت:

طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه چیست؟ / نبرد تهران و ریاض شدت می گیرد!

ارائه دو طرح صلح برای سوریه از طرف ایران و عربستان سعودی احتمال نزاع نیابتی با مشارکت عمیق تر دو طرف در بحران سوریه را مطرح می سازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه چیست؟ / نبرد تهران و ریاض شدت می گیرد!

یدیعوت آحارانوت نوشت: ارائه دو طرح صلح برای سوریه از طرف ایران و عربستان سعودی احتمال نزاع نیابتی با مشارکت عمیق تر دو طرف در بحران سوریه را مطرح می سازد.

به گزارش «انتخاب»،  سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به ترکیه روز سه شنبه لغو شد. انتظار میرفت وی در آن سفر طرح جدید جمهوری اسلامی را برای دستیابی به توافق صلح در سوریه ارائه دهد.

طبق ادعای العربی الجدید، طرح ایران کنترل سوریه را بین اسد و نیروهای شورشی تقسیم می کند و طبق آن، هر گروه کنترل سرزمین هایی را که هم اکنون در اختیار دارد، حفظ خواهد کرد و حلب تحت کنترل بین المللی قرار خواهد گرفت چون در دست ارتش و نیروهای شورشی است.

در این توافق همچنین بر لزوم همکاری بین حکومت سوریه و نیروهای شورشی در جنگ با نیروهای داعش تاکید شده است. از جنگ بر ضد شبه نظامیان داعش به عنوان ابزاری برای متحد کردن جناح های متخاصم استفاده خواهد شد. در طرح ایران آغاز گفتگوها بین شورشیان و مقامات سوریه به منظور تشکیل یک دولت وحدت ملی پیشنهاد شده است.

در حالیکه غرب اغلب خواستار برکناری بشار اسد رئیس جمهور کنونی سوریه به عنوان بخشی از هر توافق صلح بوده است، در طرح ایران رئیس جمهور سوریه در سمتش باقی می ماند اما احتمالا در برابر انتخاباتی که تحت نظارت ناظران بین المللی برگزار خواهد شد، آسیب پذیر خواهد بود.

اما ایران تنها بازیگر منطقه ای نیست که یک جبهه دیپلماتیک جدید در سوریه گشوده است. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه عازم مسکو شد تا با مقامات روسی که از اسد حمایت مالی، راهبردی و نظامی بعمل می آورند، درباره این مسائل گفتگو کند.

طبق طرح صلح سعودی یک دولت موقت در سوریه تشکیل خواهد شد و اسد از مشارکت در دولت آینده بازداشته می شود.

ایران و عربستان سعودی رقبای منطقه ای اند و ارائه این دو طرح احتمال یک نزاع نیابتی در سوریه را با مشارکت عمیق تر دو طرف پس از حل و فصل توافق هسته ای ایران با غرب مطرح می سازد.

عربستان سعودی خواستار خروج ایران از جمله نیروهای حزب الله از سوریه است و میگوید، ایران نمی تواند بخشی از راه حل باشد چون بخشی از مشکل است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۶
حميد رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
14
95
ايران و ايرانى را نميتوانيد ناديده بگيريد كه اگر غير از اين بود قبل از شما اربابانتون موفق به انجام آن گرديده بودند و نيازى به نوچه هايشان نبود
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
9
86
باید عربستان تو یمن زمین گیر بشه شکست بخوره تادست از یاوه گویی برداره
شايان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
5
47
جالبه ايران نمي تونه بخشي از ره حل باشه اما اين سعودي داعشي كه دستش به خون مردم سوريه و عراق و بحرين و يمن و ليبي الوده است خودش رو بخشي از راه خل مي دونه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
4
37
عربستان ازنیروهای امنیتی خودش نمیتونه محافظت کنه حالامی خوادسوریه رادرست کنه
نظرات بینندگان