arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴

تخت‌روانچی: در جریان این مذاکرات به صراحت حرف خود را می‌زدیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجید تخت‌روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان صبح یک‌شنبه در نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران در جمع اساتید و دانشجویان حاضر در این جلسه با بیان این که در تیم مذاکرات درجایی که احساس می‌کردیم که صحبتی به ناحق گفته می‌شود هیچ شک و شبهه‌ای به خودمان راه نمی‌دادیم که نظرمان را بگوییم، تصریح کرد: در جریان این مذاکرات شش کشور قدرتمند دنیا در یک طرف و جمهوری اسلامی ایران در طرف دیگر قرار داشت و همین موضوع این قضیه را به ذهن می‌رساند که ما در جریان این مذاکرات صاحب یک معادله‌ی برابر نیستیم و این که از نظر تعداد و قدرت اقتصادی و نظامی یک معادله مساوی وجود ندارد و البته این مانع نمی‌شد که ما در جاهایی که لازم است به صراحت و با قدرت نظر خود را مطرح کنیم. بلکه ما بارها به صراحت و قدرت نظرات خود را مطرح می‌کردیم و نگرانی در این ارتباط نداشتیم. چنان چه بعضا طرف مقابل ما تعجب می‌کرد.

او ادامه داد: در یک جلسه که موضوع بحث در مورد قطعنامه شورای امنیت در بحث تحریم‌ها بود صحبت از بحث تحریم‌های تسلیحاتی بود. و ما در آن جلسه با استدلال و منطق صحبت خود را مطرح کردیم و از حق ایران و این که ایران هیچ محدودیتی در ارتباط با برنامه موشکی خود نمی‌پذیرد صحبت کردیم. طرف اروپایی در آن جلسه به ما گفت، گویی جایمان عوض شده است و شما طلبکار هستید. ما به آن‌ها گفتیم قطعا این گونه است؛ ما طلب‌کارهستیم. چرا که شما در برهه‌ای تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ایران تصویب کردید و اکنون می‌خواهید در برابر رفع آن‌ها از ما امتیاز بگیرید.

روانچی با بیان این که نوع برخورد و حضور ما در این جلسات نشات گرفته از گفتمان انقلاب اسلامی بود، افزود: ما اعلام کرده بودیم که در مذاکرات غیر از موضوع هسته‌ای با طرف مقابل در مورد موضوع دیگری مذاکره نمی‌کنیم. ولی گاهی خود به خود برخی ازمسائل مطرح می‌شود مثلا آن‌ها نظرات خود را در مورد فعالیت‌های موشکی ایران می‌گفتند. در یکی از این جلسات در وین آقای ظریف به صراحت نظر ایران را اعلام کرد و گفت که چه کسانی منطقه ما را انبار تسلیحات کردند و این که چه کشورهایی از ایجاب آشوب در منطقه ما بهره می‌برند و به دنبال بی‌ثباتی در آن منطقه هستند.

وی ادامه داد: آن‌ها تلاش داشتند که این موضوع را بگویند که تسلیحات ایران چه مشکلاتی را در منطقه ایجاد می‌کند ولی این قضیه برعکس شد و ما حالت تهاجمی پیدا کردیم. وارد میدان شدیم و گفتیم که شما باعث بی‌ثباتی شده‌اید.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور با بیان این که با بهره‌گیری از گفتمان انقلاب اسلامی ما در جریان این مذاکرات به صراحت حرف خود را می‌زدیم ادامه داد: در طول دو سال مذاکرات تحولات بین‌المللی نمی‌توانست که در این جریان تاثیر نگذارد. مثلا وقتی قضیه اوکراین پیش آمد این بحث از سوی عده‌ای مطرح شد که آیا این موضوع در مذاکرات هسته‌ای تاثیر می‌گذارد یا نه؟

معاون وزیر خارجه ایران با بیان این که ما تلاش می‌کردیم که مذاکرات با 1+5 را محدود به موضوع هسته‌ای کنیم و اجازه نمی‌دادیم که موضوعات خارجی وارد این مذاکرات شود، تصریح کرد: در قضیه اوکراین شاید عده‌ای فکر می‌کردند اختلاف و دودستگی که بین اعضا وجود دارد به نفع ما باشد و ما بخواهیم که از این اختلاف استفاده کنیم ولی ما گفتیم که ما می‌خواهیم با یک مجموعه واحد مذاکره کنیم و یک بار مذاکره کنیم.

روانچی در همین راستا ادامه داد:‌ در مذاکراتی که منتهی به توافق ژنو شد در یک مرحله‌ای یکی از کشورهای عضو نظراتی را مطرح کرد که باعث کندی مذاکرات شد. ما در همان‌جا گفتیم در مورد موضوعی که بحث کرده‌ایم و نظرات در ارتباط با آن نزدیک شده است دوباره بحث نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که دوباره بحث شود و تاکید داشتیم که آن‌ها مواضع خودشان را یکی بکنند و در برابر ما بنشینند و مسائلی مانند اوکراین تاثیر گذار نباشد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به بحث تعامل با رسانه‌ها و مباحثی که در این ارتباط مطرح شده است اشاره کرد و گفت:‌ در طول این دو سال از مذاکرات شاهد حضور قوی رسانه‌ها بودیم و لازم می‌دانم که از خبرنگاران تشکر و قدردانی کنم. این خبرنگاران عزیز ایرانی در سرما و گرما با امکانات محدود همراه ما بوده‌اند. با توجه به اهمیت موضوع علاقه‌ی رسانه‌ها نیز به این موضوع زیاد بود.

او با بیان این که نوع ارتباط با رسانه‌ها در این فرایند مهم بود و بیش‌تر در هیات ما آقای عراقچی زحمت این کار را می‌کشید ادامه داد: استفاده از رسانه‌ها در این فضا بسیار مهم بود و در مجموع ما هر چه به انتهای کار نزدیک‌تر می‌شدیم بهره‌برداری‌ ما از رسانه‌ها بیش‌تر می‌شد. و علاوه بر این که با خبرنگاران خود جلسات توجیهی برگزار می‌کردیم در این یک ماه آخر جلسات توجیهی با رسانه‌های خارجی نیز برگزار می‌کردیم تا مواضع جمهوری اسلامی ایران را تبیین کنیم و در کل این موضوع مفید بود چرا که فضاسازی طرف مقابل زیاد بود و ما برای مقابله با آن با رسانه‌های خارجی ارتباط داشتیم.

تخت روانچی با بیان این که دوسال گذشته، دو سال سختی بود گفت: با حمایت‌های مقام معظم رهبری، مدیریت رییس‌جمهور و یکدستی و هماهنگی تیم مذاکره کننده و زحماتی که کشیده شد و هم‌چنین دعای مردم به‌خصوص در شبهای قدر، این نتیجه حاصل شد و امیدواریم در پایان هر چه را که خیر و صلاح مملکت است رقم بخورد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان