arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴

راه جلوگيري از ابتلا به آلزايمر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سلامانه: پژوهشگران، ۶ روش جديد براي جلوگيري از ابتلا به بيماري آلزايمر در دوران پيري يافته‌اند.

آلزايمر، يک نوع اختلال عملکرد مغز است که به‌تدريج توانايي‌هاي ذهني بيمار را تحليل مي‌برد. اختلال حافظه معمولاً به‌تدريج ايجاد مي‌شود و پيشرفت مي‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقايع و آموخته‌هاي اخير محدود مي‌شود، ولي به‌تدريج خاطرات قديمي هم آسيب مي‌بيند.

در همين رابطه، روزنامه اينديپندنت انگليس با درج يادداشتي به قلم «ساموئل اوزبورن»، 6 روش جديد براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري را ذکر کرده که در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌شود.

1- ورزش سبک و مداوم
نتايج يک تحقيقات علمي نشان مي‌دهد پياده‌روي روزانه 30 تا 40 دقيقه به مدت سه بار در هفته، باعث رشد مجدد ساختارهاي مغزي شده و از زوال آن در دوران پيري جلوگيري مي‌کند.

2- عدم مصرف دخانيات
پژوهشگران معتقدند مصرف دخانيات و ابتلا به بيماري‌هاي زوال عقل از جمله آلزايمر در دوران پيري رابطه مستقيم دارد.

3- محافظت از سر
نتايج تحقيقات علمي نشان مي‌دهد ورزشکاران حرفه‌اي بوکس و سربازان نظامي بيش از سايرين در معرض ابتلا به آلزايمر هستند. برخورد ضربات متعدد به سر از جمله عوامل ابتلا به اين بيماري است.

4- حل پازل و جدول
مطالعات علمي پژوهشگران در سال 2010، حاکي از آن است که افرادي که در دوران جواني و ميانسالي اقدام به حل مداوم پازل و جدول مي‌کنند، احتمال ابتلاي آنها به آلزايمر در دوران پيري بسيار کاهش مي‌ يابد.

5- سبک زندگي سالم
دکتر «لورا فيليپس»، پزشک انگليسي متخصص در بيماري آلزايمر معتقد است استفاده از يک سبک زندگي سلامت، از ابتلا به اين بيماري جلوگيري مي‌کند. خوردن اندازه، رژيم غذايي سلامت، ورزش مداوم، عدم مصرف دخانيات و چک آپ مداوم فشار خون و وزن از جمله اقداماتي است که فرد بايد براي برخورداري از يک سبک زندگي سلامت به کار گيرد.

6- رژيم غذايي مديترانه‌اي
محققان بر اين باورند استفاده از رژيم غذايي مديترانه‌اي يعني مصرف ماهي، ميوه و سبزيجات تازه و آجيل، خطر ابتلا به آلزايمر را کاهش مي‌دهد.
نظرات بینندگان