arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۸ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

اشک های جامد چشم زن برزیلی/ عکس

لورا پانس معلم دبستانی در «لینس» برزیل است، او از شرایط عجیب و غریبی در بدنش رنج می برد که سالها وی را آزاد می داده است؛ خانم پانس پلک می زند، اشک های کریستالی در چشم او جامد می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


صفحه خواندنی ها را از اینجا دنبال کنید


این حالت چندین بار در هفته برای خانم پانس پیش می آید. اشک های کریستالی همیشه مزاحم پانس هستند به طوری که گاهی اوقات او مجبور می شود کار را رها کند و گوشه ای بنشیند تا بلکه بتواند 30 قطره اشک کریستالی جامد و سفید رنگ را از چشمش خارج کند.

اولین اشک کریستالی

نخستین بار، اشک کریستالی پانس وقتی که او 15 ساله بود، در چشمانش حلقه زد. چشم او پر از ماده سفید رنگ و جامدی شد که تا آن زمان ندیده بود، او فورا مادرش ماریسا را صدازد و با ترس و وحشت، برای او درباره اشک هایش توضیح داد. مادر و دختر سعی کردند اشک های جامد را از چشم او خارج کنند اما کریستال ها پی در پی تشکیل می شدند، آنها فورا نزد چشم پزشک رفتند و موضوع را با او در میان گذاشتند. حتی پزشک هم با دیدن وضعیت خاص پانس تعجب کرده بود.

معمای درمان

اکنون 20 سال از آن زمان گذشته است و هنوز راه درمانی برای اشک های پانس پیدا نشده است. آنها در این دو دهه به پزشکان بسیاری مراجعه کرده اند، اما هیچکدام آنها نتوانسته اند راه حلی برای اشک های پانس پیدا کنند. پانس در این باره می گوید: «من معلم پیش دبستانی هستم و از این که گاهی اوقات نمی توانم کار کنم بسیار عصبانی می شوم، من 6 ماه به خاطر همین اشک های مزاحم کار نکردم چرا که هر روز 30 قطره اشک جامد از چشم هایم خارج می کردم.»

پرشکان چه می گویند

اکنون پانس بیشتر اوقات نزد دکتر رائول گونکالف می رود. او چشم پزشک مشهوری است که در یکی از بیمارستان های برزیل مشغول به کار است. طبق گفته دکتر گونکالف، تاکنون مورد مشابهی شبیه مورد خاص پانس در دنیای پزشکی دیده نشده است، با این وجود، آزمایشات و مطالعات برای یافتن راه درمان مناسب توسط دکتر گونکالف و تیم همراهش همچنان ادامه دارد.

دکتر گونکالف می گوید: «25 سال است که چشم پزشک هستم و تاکنون موردی شبیه این را نه دیده ام و نه شنیده ام. از نظر من، دلیل تشکیل این قطره های جامد فقط یک مورد است و آن فعل و انفعالات شیمیایی خاص است.»

هر پلک، یک اشک

دکتر گونکالف درباره چگونگی تشکیل کریستال های اشک این طور توضیح می دهد: «هر بار پلک زدن، باعث مرطوب شدن چشم می شود. اشک از سه لایه تشکیل شده است یک لایه آب، یک لایه تراوشه یعنی دسته ای از پروتئین ها با وزن مولکولی بالا یک لایه چربی. هر سلول به طور جداگانه این لایه ها را تشکیل می دهد و با پلک زدن همه این لایه ها با یکدیگر ترکیب می شوند تا رطوبت مورد نیاز چشم تشکیل شود.»

پزشک معالج خانم معلم حدس می زند پروتئینی که رد اشک های پانس وجود دارد در برابر باکتریها محافظ نیست و برای همین سیستم دفاعی چشم هایش، برای دفاع از خود، چنین ماده ای را می سازد. هر بار که پانس پلک می زند، کراتین سختی بر روی چشم هایش تشکیل می شود این کراتین با ترکیب شدن با دیگر مواد، اشک جامد را تشکیل می دهند.

درمان موقت اشک های جامد

برای این که مشکل خانم پانس تا حدی برطرف شود پزشک برای او قطره خاصی را تجویز کرده است. اکنون اشک های جامد کمتری در چشمان پانس حلقه می زند اما هنوز راه درمان قطعی برای رهاشدن از شر این اشک های مزاحم پیدا نشده است.

اشک های جامد چشم زن برزیلی/ عکس

اشک های جامد چشم زن برزیلی/ عکس

اشک های جامد چشم زن برزیلی/ عکس

سرنخ
نظرات بینندگان