arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

تکذیب تولید واکسن هرویین و شیشه

دانشیار میکروب شناسی انستیتو پاستور در واکنش به برخی اخبار مبنی بر ساخت واکسن های مورفین، هرویین و شیشه گفت: این خبر تکذیب شد و طرح تحقیقاتی متعلق به یکی از محققان انستیتو پاستور است که هنوز به اثبات نرسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


صفحه خواندنی ها را از اینجا دنبال کنید


از انجمن میکروب شناسی ایران، سید داور سیادت افزود: درحال حاضر مطالعات و تحقیقات جدید بر روی ایجاد زیر ساخت و تولید دانش فنی در زمینه طراحی واکسن های باکتریایی در کشور در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بازگشت به واکسن های نسل قدیم با نگاهی نوین و بازسازی آنها جهت بهبود کارایی از جمله رویکردهای اخیر درباره واکسن های جدید است اظهار کرد: در حال حاضر واکسن هایی چون سه گانه درموسسه رازی و واکسن سل در انستیتو پاستور سال هاست که تولید می شود و کار برروی تولید داخلی واکسن هایی چون مننگوکوک که وارداتی اند ادامه دارد.

مسئول پانل واکسن های باکتریایی شانزدهمین کنگره بین المللی میکروبیولوژی ایران ادامه داد: این خبر از سوی سازمان غذا و دارو و انستیتو پاستور نیز تکذیب شد، به هرحال واکسن بار معنایی مخصوص خود را دارد و نمی شود به هرچیزی واکسن گفت.

سیادت با بیان اینکه در کنگره امسال اعضای جدیدی به پانل اضافه شده اند گفت: دستاوردهای جدید علم واکسن و همچنین مواردی چون اقتصاد واکسن در این دوره بررسی به بحث گذاشته می شوند.


بر اساس این گزارش،دکتر مصطفی قانعی رییس انستیتور پاستور ایران در این باره به پایگاه خبری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: گزارش ساخت واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین مربوط به طرح تحقیقاتی است و جنبه دارویی و قانونی ندارد.

وی در پاسخ به اخبار منتشر شده در برخی از رسانه ها به نقل از قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اینکه واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین در ایران ساخته شده است، افزود :گزارش نتایج طرح واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین مربوط به 10سال پیش بوده است و این کار در قالب طرح تحقیقاتی است و تا صنعتی شدن فاصله دارد.

رییس انستیتور پاستور ایران، تصریح کرد: کار تحقیقاتی برای استفاده از حوزه­های مردمی قابل اجرا نیست و مصوبه اجرایی ندارد.

قانعی با بیان این که زمانی یک دارو می­تواند در جامعه اجرایی شود که از کار تحقیقاتی به صنعتی تبدیل شود خاطر نشان کرد: بررسی­های لازم در پیش نیاز طرح­های با زیر ساخت تولید دارو، توسط سازمان غذا و دارو صورت می گیرد و مجوز لازم صادر می­شود.

گفتنی است علیرضا جزینی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر چندی پیش در جمع خبرنگاران از ساخت واکسن اعتیاد و مرفین در کشور خبر داد و در خصوص عملکرد این واکسن گفته بود این واکسن ایمنی بدن را در مقابل مواد بالا می­برد و بعد از تزریق اگر شخصی مرفین یا هروئین مصرف کند این مواد هیچ تاثیری روی بدن نخواهد داشت.

شانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران سوم تا پنجم شهریور ماه در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.
میکروب شناسی بالینی، میکرو بیولوژی محیطی، میکروبیولوژی مواد غذایی، صنعتی و کشاورزی، میکروب شناسی عفونت های بیمارستانی، سوختگی و مقاومت میکروبی، میکروب شناسی موارد خاص، میکروب شناسی زنوزیس و بیماری های عفونی نوپدید، میکروب شناسی مولکولی و زیست فناوری، تنوع گونه ای و سیستماتیک میکروبی، میکروب شناسی گیاهان و مواد اولیه دارویی ضد میکروبی، میکروب شناسی دامپزشکی، میکروب شناسی آب و فاضلاب از محورهای این کنگره است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان