arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

جان بولتن مدعی شد: اوباما نمایندگان دموکرات را برای حمایت از برجام تهدید می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت: دولت اوباما نمایندگان دموکرات را تهدید کرده است که اگر بر ضد توافق هسته‌ای با ایران رای دهند عواقبی سیاسی در انتظار آنها خواهد بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی (wnd)، «جان بولتون » نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت: دولت اوباما نمایندگان دموکرات را تهدید کرده است که اگر بر ضد توافق هسته‌ای با ایران رای دهند عواقبی سیاسی در انتظار آنها خواهد بود.

بولتون در ادامه اظهار داشت: به نظرم آنها نمایندگان دموکراتی را که هنوز نظر خود را اعلام نکرده‌اند، تهدید کرده‌اند که در صورت مخالفت با توافق هسته‌ای عواقب سیاسی برای آنها در پی خواهد بود و این موضوع سبب شده است که من معتقد باشم که متاسفانه کاخ سفید بتواند آراء کافی سناتورهای دموکرات را هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا کسب کند.

وی افزود: هر کدام از نمایندگان باید از خود این سوال را بپرسند که آیا از مفاد توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی آگاه هستند یا خیر؟

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت: جان کری وزیر خارجه توافق حاشیه‌ای بین ایران و آژانس را تایید کرده است زیر ا اگر وی این کار را نمی‌کرد به تخلف و کوتاهی به عنوان وزیر خارجه متهم می‌شد. اینکه آژانس در ابتدا تایید دولت اوباما را درباره توافق‌های جداگانه جویا نمی‌شود موضوعی غیر قابل درک است.

سخنان جان بولتون در حالی است که هری رید، رهبر دموکرات‌های سنا، روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت کرده و تلاش خود را برای عبور آن از کنگره انجام خواهد داد.

سناتور ایالت نوادا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: "من قویا از توافق تاریخی با ایران حمایت کرده و هر آنچه در توانم است را برای پابرجا ماندن آن انجام خواهم داد."

سنا و مجلس نمایندگان روز 17 سپتامبر (26 شهریور) به "قطعنامه عدم تأیید" که توسط جمهوری‌خواهان و به امید به شکست کشاندن برجام معرفی شده است، رأی خواهند داد.

هری رید، بیست و هفتمین سناتور دموکرات است که به طور علنی توافق وین را تائید می کند؛ تاکنون فقط دو سناتور دموکرات «چارلز شومر» و «رابرت منندز» با آن مخالفت کرده اند.

سناتور رید در مصاحبه‌ای با "واشنگتن پست" به طور محتاطانه ابراز امیدواری کرد که رای کافی در سنا، برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌ای با دو سوم آرا به طوری که در برابر وتوی رئیس جمهوری مصون شود، وجود دارد.

برای آنکه بلوک 54 نفری جمهوری خواهان سنا بتواند توافق وین را با دو سوم آرا تصویب کند به رای 13 دموکرات نیاز دارد. سنا 100 کرسی دارد اما هری رید ابراز امیدواری کرد که حداقل 41 دموکرات از باراک اوباما حمایت کنند.

به نوشته واشنگن پست در صورتی که دموکرات‌ها 41 رای داشته باشند می‌توانند با استفاده از یک ترفند قانونگذاری (موسوم به فیلیباستر) مانع وضع قطعنامه جمهوری‌خواهان شوند که در آن صورت حتی نیازی به وتوی رئیس جمهوری نخواهد بود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
3
ممنون نامزد نشدی
نظرات بینندگان