arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

احتمال ثبت جهانی مجموعه زندیه اندک است

بیش از 2 سال از بلند مرتبه سازی هتل آسمان بر سر ارگ کریمخانی شیراز می گذرد. اما با وجود حکم شورای عالی شهرسازی و دستور شهردار سابق شیراز مبنی بر تعدیل طبقات اضافی این هتل، هیچ قاطعیتی در تصمیم گیری دستگاه های اجرایی دیده نمی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این در حالی است که افزایش ارتفاع هتل آسمان احتمال ثبت جهانی مجموعه زندیه و ارگ کریمخانی را بسیار اندک می کند.

"مهدی پارسایی" پژوهشگر میراث فرهنگی و یکی از مجریان پرونده ثبت جهانی ارگ کریم خانی، در پاسخ به این پرسش که ثبت جهانی مجموعه زندیه در کدام مرحله قرار گرفته است گفت: یکی از دلایلی که سبب می شود موضوع ثبت جهانی مجموعه زندیه به تعویق بیافتد بحث مربوط به افزایش ارتفاع هتل آسمان است.

او گفت با اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی رای بر کوتاهی طبقات اضافی هتل آسمان داده اند ادامه داد: شورای عالی معماری و شهرسازی حکم کوتاهی طبقات اضافی هتل آسمان را داده ولی گویی در شیراز اراده اجرایی برای تعدیل آن وجود ندارد.

پارسایی ادامه می دهد: طی سالیان گذشته، زمانی که موضوع ساخت هتل آسمان با ارتفاع غیرمجاز مطرح شد اعتراض های بسیاری از سوی فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی صورت گرفت. به طوری که بسیاری از فعالان صریحا اعلام کردند که هتل آسمان کیک تولد نیست که مالک آن با تمایل شخصی به طبقات آن اضافه کند. اما پاسخی که در جواب انتقادها دریافت کردیم افزایش شیفت و تعداد کارگران برای ساخت سریع هتل و افزایش طبقات بیشتر بود.

مجری پرونده ثبت جهانی ارگ کریم خان معتقد است، اگر هتل کوتاه نشود احتمال ثبت جهانی نشدن مجموعه زندیه بسیار اندک است.

دنیای سفر
نظرات بینندگان