arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

آیا همدان ظرفیت توسعه گردشگری سلامت را دارد؟

چندیست خبرهایی از همدان و تبدیل شدن آن به قطب طب سنتی و گردشگری سلامت منتشر می شود. آیا صرف وجود مقبره بوعلی سینا در همدان و روییدن گیاهان دارویی در این منطقه می تواند جنبه های طب سنتی در این استان را تقویت کند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : همدان ظرفیت تبدیل به قطب طب سنتی را دارد، ایجاد سلامتکده طب سنتی در همدان طی چند سال آینده این تیتر خبرهایی است که طی ماه های گذشته درباره تبدیل شدن همدان به قطب طب سنتی و به تبع آن گردشگری سلامت منتشر شده است. اما باید توجه داشت که تبدیل یک مقصد به قطب گردشگری سلامت نیازمند زیرساخت های مختلف در حوزه پزشکی و گردشگری است.

"علی خاکسار" معاون گردشگری استان همدان با اعتقاد بر آنکه این منطقه مجموعه ای از قابلیت های مختلف در حوزه گردشگری است به دنیای سفر گفت: "سه حوزه، طبیعت گردی، گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت در راس امور توسعه گردشگری همدان قرار گرفته است. در این میان وجود آثار فرهنگی-تاریخی از یک سو، طبیعت بکر و جذاب منطقه و رویش گیاهان دارویی از دیگر سو سبب شده تا این سه حوزه در همدان رشد پیدا کند."

او در پاسخ به این سوال که آیا صرف روئیدن گیاهان دارویی در یک منطقه می تواند دلیل محکمی بر تبدیل آن منطقه به قطب گردشگری سلامت باشد گفت: "قطعا صرف وجود گیاهان دارویی نمی تواند یک منطقه را تبدیل به قطب گردشگری سلامت کند. این در حالی است که همدان به واسطه طبیعت بکر خود می تواند مامنی برای گذران دوران نقاهت بیماران به شمار آید. چراکه که طبیعت گردی خود در راستای گردشگری سلامت است. در عین حال فعال بودن چند بیمارستان فوق تخصصی در حوزه قلب و عروق می تواند پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن همدان به قطب گردشگری سلامت باشد."

به گفته خاکسار، وجود چند منطقه حفاظت شده که انواع گیاهان نادر در آن می رویند، همچنین مناطق ویژه ای همچون خانگرمز بخشی از جاذبه های گردشگری سلامت در همدان به شمار می روند. در این میان بخش خصوصی، تشکل ها و دانشگاه پزشکی همدان با همکاری سازمان میراث و گردشگری در صدد رونق و توسعه این حوزه برآمده است. با این وجود همدان نه هتل بیمارستان دارد نه امکاناتی خاص برای اسکان بیمارانی که به واسطه گردشگری سلامت قرار است به این منطقه سفر کنند.

معاون گردشگری استان همدان معتقد است: "با برنامه ریزی و همکاری که بین دستگاه ها برای توسعه این حوزه در همدان وجود دارد به زودی شاهد فعال شدن بخش های مرتبط با گردشگری سلامت خواهیم بود. چنانکه قرار است مرکز طب سنتی افتتاح شود و در کارگروه و کمیته گردشگری سلامت هم هماهنگی های لازم در حال انجام است اما تحقق این امور زمان بر خواهد بود که قطعا طی 5 سال آینده نتیجه خواهد داد."

او ابن سینا را حکیم، فیلسوف و شخصیتی دانست که به همه دنیا متعلق است و از اقبال خوب همدان، مقبره او در این منطقه است. این در حالی است که همدان نتوانسته بهره لازم از حضور این عالم را برد و گردشگری را رونق دهد.

خاکساری ادامه داد: "همدان در گذشته در حوزه معرفی جاذبه ها و جذب گردشگر، ضعیف عمل کرده و خوب معرفی نشده است. از این رو تبلیغ جاذبه ها را در راس امور قرار دادیم چنانکه طی هفته گذشته میزبان مستندسازان بودیم و به زودی گروهی از راهنمایان گردشگری به همدان سفر خواهند کرد. در این میان برای پروسه 2 ساله 5 میلیارد تومان برای بخش تبلیغ و معرفی همدان در نظر گرفته شده است."

زمان پر مسافر برای همدان، شهریور است چنانکه به گفته خاکساری، آمار گردشگری همدان نوسان دارد و فصلی است که به وضعیت آب و هوایی و عدم توزیع نامناسب تعطیلات در 6 ماه دوم باز می گردد با این وجود تعداد گردشگران همدان در تعطیلات نوروز با 10 درصد رشد و در عید فطر با 20 درصد رشد همراه بوده است. همچنین تمام مراکز اقامتی در تابستان با ظرفیت تکمیل کار می کنند.

به گفته معاون گردشگری همدان، این منطقه دارای 30 مرکز اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر است و تنوع آنها در ستاره، خدمات و قیمت به نحوی است که انواع گردشگران بتوانند مرکز اقامتی مناسب خود را پیدا کنند. اما استانداردسازی در هتل های همدان در حال اجراست و هنوز عملیاتی نشده است.

دنیای سفر
نظرات بینندگان