arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴

ظریف: مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای در آمریکا در حد شکستن وتوی اوباما نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه کشورمان دو اولویت اصلی وزارت امور خارجه در طی سال 94 و 95 را مراقبت از نهال توافق و همچنین گسترش روابط با کشورهای منطقه و همچنین دیگر کشورهای جهان عنوان کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره لبخند همیشگی‌اش، گفت: من امیدوارم روزی برسد که همه مردم با تلاش خدمت‌گزاران‌شان لبخند بر لب داشته باشند.

وی در این زمینه افزود: من وقتی با دوستانم هستم از عمق وجودم می خندم و در هنگام مواجهه با طرف‌های مذاکره کننده می‌خواهیم با این لبخند نشان دهیم که آماده گفت‌وگو و تفاهم هستیم و از گفت وگو نگرانی نداریم. البته در این فرآیند بر روی حرف خود نیز می‌ایستیم و از حقوق ملت نیز دفاع می‌کنیم.

ظریف ادامه داد: معتقدم با اعتماد به نفس و تکیه بر قدرت مردم می توان وارد اینگونه عرصه‌ها شد.

ظریف در پاسخ به این سوال که از چه زمانی مشق سیاست را آغاز کردید با اشاره به نقش تقدیر در سرنوشت انسان‌ها ادامه داد: در واقع نمی‌دانم کی مشق سیاست را آغاز کردم ولی آنچه که برای من اتفاق افتاد این بود که وارد شدن من در این عرصه با پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط مستقیمی داشت. من در آن موقع در آمریکا مشغول به تحصیل بودم و این حضور همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی این شرایط را فراهم کرد که من بتوانم به کشور خدمت کنم.

ظریف ادامه داد: ولی بیش از همه این لطف خداوند بود که این امکان را برای من جهت خدمت به مردم عزیز ایران فراهم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان که در یک گفت‌وگوی رادیویی حضور داشت به موضوع مذاکرات و پیشبرد آن اشاره و اظهار کرد: بدون تعارف می‌گویم آنچه که باعث شد ما بتوانیم این مسئولیت را به پیش ببریم بیش از آنچه که کار ما باشد این نتیجه حضور مردم در انتخابات بود. حضور باشکوه مردم در انتخابات در سال 92 باعث شد که طرف مقابل به این درک برسد که تحریم‌ها دیگر موثر نیست.

ظریف با اشاره به اهداف وضع کنندگان این تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، تصریح کرد: آنها با تحریم ها می‌خواستند مردم را از حاکمیت جدا کنند ولی وقتی بیش از 73 درصد از مردم پای صندوق رأی رفتند و نشان دادند که مردم و حاکمیت از هم جدا نمی‌شوند و این حاکمیت برخاسته از مردم است آنها نیز به این نتیجه رسیدند که تحریم‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: ما همیشه پای میز مذاکره بودیم و آنها متوجه شدند که باید در پای میز مذاکره حضور پیدا کنند. ما 22 ماه مذاکره کردیم و تقریباً در طی این 22 ماه هر روز و هر ساعت این مذاکرات به شکلی ادامه داشت. یا در مذاکره بودیم یا اینکه در حال آماده شدن برای مذاکره بودیم و یا اینکه از طریق تماس‌های میلی و تلفنی زمینه این موضوع را فراهم می‌کردیم.

ظریف خاطرنشان کرد: کار دشواری بود ولی کار اصلی را مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی انجام دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به گفته مجری این برنامه مبنی بر این‌که چندی پیش آقای حسام‌الدین آشنا با اشاره به دلاوری‌های شهیدانی مانند همت و باکری جهت دفاع از کشور ،‌اظهار کرد اکنون بحث دفاع از کشور از آستین دیپلماسی بیرون آمده است گفت: برای بنده بزرگترین افتخار است که کار ما با این بزرگان مقایسه شود ولی معتقدم کاری که ما کردیم ذره‌ای از آن دریای ایثار و شهادت این بزرگان نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما تلاش کردیم که با قدرت آنچه را که شهدا و ایثارگران ایجاد کردند و دستاوردهای آنها را حفظ کنیم و این افتخار بزرگی برای ما است، افزود: دوستانی که در این مذاکرات حضور داشتند در تمام مدت خود را موظف می‌دانستند که از عزت و سربلندی ایران و انقلاب اسلامی دفاع کنند و اجازه ندهند که به مردم ایران توهین، تهدید و یا تحمیل صورت بگیرد و این همان تفکر و نگرشی است که شهدای والامقام داشتند و باز هم تأکید می‌کنم کاری که ما کردیم ذره‌ای از آن دریای ایثار و شهادت نیست.

ظریف خاطرنشان کرد: من امیدوارم که همه در جمهوری اسلامی ایران با یکدلی و همزبانی از این فرصت استفاده کنیم و آن را تبدیل به تهدید نکنیم. البته باید با چشمانی باز با جامعه بین‌المللی برخورد کنیم. در طول 35 سال گذشته بعضاً برخوردهای خوبی با ما صورت نگرفته و ظلم و بی‌عدالتی‌های زیادی از سوی آنها علیه مردم ایران اعمال شده است. لذا باید با چشمانی باز در این عرصه حضور پیدا کنیم ولی در کنار آن شرایط کنونی را فرصت بدانیم. فرصتی که به برکت حضور باشکوه مردم در انتخابات هدایت و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری ایجاد شده است.

این عضو دولت با تأکید بر این‌که نباید فرصت ایجاد شده تبدیل به تهدید شود، ‌افزود: ما باید عزت و سربلندی مردم ایران را فریاد بزنیم نه این‌که از هر حرف و فرصتی برای ایجاد تحقیر استفاده کنیم.

ظریف در همین راستا ادامه داد: من احساس می‌کنم که جامعه جهانی یک فرصت ویژه‌ای به دست آورده و باید از این فرصت استفاده کند. البته گروه های کوچکی در منطقه ما و متأسفانه برخی از همسایگان و همچنین گروه‌هایی در ایالات متحده این وضعیت را تهدید می‌دانند. از دیگر سو گروه‌هایی نیز هستند که منافع خود را در جنگ تعریف کردند و طبیعی است که با این توافق مخالفت کنند که از جمله می‌توان به رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این‌که در آمریکا حجم وسیعی از سرمایه‌گذاری‌های مالی، سیاسی و تبلیغاتی علیه توافق صورت گرفته است، ادامه داد: مثلاً در یک مورد آن 150 میلیون دلار قرارداد آگهی تبلیغاتی در این ارتباط به امضا رسیده است.

وی با اشاره به فشارها و هزینه‌هایی که در این ارتباط مخالفان توافق انجام ‌می‌دهند در بخشی از سخنان خود ادامه داد: اگر این توافق در مجلس و سنای آمریکا مورد مخالفت قرار بگیرد این مخالفت‌ها به حدی نیست که بتواند وتوی رئیس جمهور آمریکا را بشکند.

ظریف در ادامه سخنان خود در این راستا،‌ گفت: گروه‌های تندرویی که در آمریکا علیه این توافق تلاش می‌کنند، هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند و به دنبال این هستند که منافع رژیم صهیونیستی را به پیش ببرند نه تنها در اروپا منزوی هستند بلکه در داخل خود آمریکا نیز به تدریج منزوی می‌شوند.

وی افزود: یک تقابلی بین گروه‌ تندرویی که منافع صهیونیست‌ها را دنبال می‌کند با دنیا در حال شکل گیری است.

ظریف در مورد بحث رابطه ایران با ترکیه و سفر به این کشور، گفت: ما احساس می‌کنیم در ترکیه امروز موضوعات داخلی از اولویت اصلی بوده است و ان‌شاءالله در زمان مناسب که آمادگی در طرف مقابل نیز جهت بررسی روابط و موضوعات منطقه‌ای فراهم باشد در این ارتباط اقدام می‌کنیم.

وی با بیان این‌که با ترکیه در زمینه‌های فراوانی اشتراک منافع داریم و مایل به گسترش روابط با این کشور هستیم، ادامه داد: البته در برخی از موارد از جمله بحث سوریه با دوستان خود در ترکیه اختلاف نظر داریم که باید در این ارتباط نیز گفت‌وگو و تبادل نظر صورت بگیرد. ما گفت‌وگوهای زیادی با برادرانمان در ترکیه داشته‌ایم و این گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم. این گفت‌وگوها در مورد مسائلی است که با هم دارای اشتراک نظر هستیم و همچنین درباره مسائل اختلافی است.

ظریف تأکید کرد: این طبیعی است که دو کشور همسایه در برخی از موارد اختلاف دیدگاه داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که مهمترین اولویت دستگاه سیاست خارجی در سال 94 و 95 با توجه به پیشبرد مذاکرات هسته‌ای چیست، گفت: مهمترین مسأله برای هر کشوری محیط پیرامونی آن است. اولویت ما منطقه بوده و خواهد بود.

ظریف به عزم جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای منطقه اشاره کرد و یادآور شد: در موضوع هسته‌ای نیز یک روندی شروع شده که باید از آن مراقبت کرد. در واقع یک نهالی کاشته شده است که بعد از طی کردن مراحل داخلی آن باید در جهت مراقبت و نگهداری از این نهال تلاش کرد تا این درخت بتواند در برابر مشکلات مقاومت و زمینه‌های اعتماد را فراهم کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با تأکید بر این‌که باید در جهت مراقبت از نهال توافق که یک نهال جدید در عرصه بین‌المللی است دقت داشته باشیم، تأکید کرد: حفظ، نگهداری و مراقبت از این نهال و گسترش روابط با کشورهای منطقه و جهان از اولویت‌های ما است.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد میزان تحمل شما زیاد باشد، تصریح کرد: اینطور تلاش می‌کنم.

ظریف ادامه داد: اعتقاد دارم که اگر اتفاقی می‌افتد این لطف خداوند است. این خداوند است که کمک می‌کند صبرمان زیاد شود و بتوانیم در یک چارچوب منطقی منافع ملت ایران را دنبال کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این‌که در زمان‌هایی که کار دشوار بوده ما صرفاً با ایمان به خداوند و اعتقاد به این موضوع که باید به این مردم و نظام خدمت کرد، در مذاکرات حضور پیدا کردیم، اظهار کرد: امیدواریم که نتیجه نیز در همین مسیر باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر با تبریک فرا رسیدن تولد امام رضا (ع) با لحنی بغض‌آلود، ادامه داد: فکر می‌کنم در حال حاضر دل همه مردم ایران در حرم امام رضا (ع) باشد و همه ما از هر کجا که هستیم خدمت این امام بزرگوار سلام می‌کنیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان