arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴

نوبخت: رشد اقتصادی کشور به ۵درصد می‌رسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: ایران انتظار دارد سال آینده و با رفع تحریم‌ها رشد اقتصادی کشور به ۵درصد برسد.

به‌گزارش تسنیم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: ایران انتظار دارد سال آینده و با رفع تحریم‌ها رشد اقتصادی‌اش شتاب بگیرد.

محمد باقر نوبخت که در مصاحبه با بلومبرگ سخن می‌گفت، افزود: پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران از رقم مورد انتظار 3درصدی در سال جاری به 5 درصد در سال 2016 برسد.

وی گفت: با توجه به این که درآمدهای نفتی فقط 30 درصد بودجه کشور را تشکیل می‌دهد کاهش قیمت نفت اثر محدودی بر هزینه‌های دولت از جمله در زمینه پروژه‌های زیرساختی داشته است. برداشتن تحریم‌ها نیز به دولت این امکان را می‌دهد که دارایی‌های بلوکه شده را بازگرداند و ذخایر ارزی خود را تقویت کند.

نوبخت گفت: انزوای اقتصادی ایران پس از سالها تحریم‌های سخت اقتصادی و مالی به این معناست که ایران از بحران بازارهای جهانی مصون نگه داشته شده است.

افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی چین طی روزهای اخیر باعث سقوط بورس‌های دنیا شده است.

نوبخت به افزایش درآمدهای مالیاتی کشور با وجود افت قیمت نفت اشاره کرد و گفت: چشم‌انداز رو به بهبود اقتصاد کشور باعث رشد 30درصدی درآمدهای مالیاتی از ابتدای سال جاری ایرانی نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

وی افزود: ذخایر ارزی کشور بیش از 100 میلیارد دلار است و برداشتن تحریم‌ها 30 میلیارد دلار را آزاد می‌کند.

وی گفت: ما بدهی چندانی نداریم و ذخایر ارزی قابل توجهی داریم. این باعث ایجاد اعتماد و اطمینان در کسانی می‌شود که می‌خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند. آنچه مربوط به دولت است، نمی‌خواهد 40 یا 50 میلیارد دلار وارد کشور کند. این ارقام مهم نیستند.

معاون رئیس جمهور افزود: آنچه مهم است این است که کل این دارایی‌ها به‌عنوان ذخایر ارزی بانک مرکزی در بیرون از ایران تلقی می‌شوند و سرمایه گذاران خارجی هنگام تمایل برای سرمایه گذاری در ایران می‌توانند به آن تکیه کنند.

وی در مورد بحران اخیر در بورس‌های جهان و تأثیر آن بر اقتصاد کشورش گفت: اقصاد ما هنوز با اقتصاد جهانی در هم آمیخته نشده است و بنابراین نوساناتی که در بازارهای خارجی رخ می‌دهد به‌طور مستقیم یا با همان شدتی که در دیگر جاها می‌بینیم بر اقتصاد ایران تأثیر نمی‌گذارد.
نظرات بینندگان