arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۶۶۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
معاون اسبق وزارت اقتصاد اعلام کرد:

سقوط 50 میلیارد دلاری ارزش بورس ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازار بورس در دو سال گذشته روند خوبي را دنبال نكرد و در اين مدت ارزش دارايي‌هاي مردم در بورس 50 ميليارد دلار كاهش يافت. به عبارت ديگر روزي كه دولت يازدهم روي كار آمد ارزش بورس 150 ميليارد دلار بود اما امروز به 100 ميليارد دلار رسيده است.

حيدر مستخدمين حسيني معاون اسبق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در گفتگو با تابناک ضمن اشاره به اين كاهش ارزش، خاطرنشان كرد: در حوزه بازار سرمايه دخالت‌هاي مستقيم دولت اعتماد را كاهش داد. دولت از بدو ورود براي محصولاتي مثل خودرو، سيمان، لبنيات و خوراك پتروشيمي‌ها قيمت تعيين كرد. اين كار باعث شد به مرور به محدود كردن خريد و فروش بينجامد. به طور مثال، براي نخستين بار از فروش سهم در بورس تهران جلوگيري كرد.

او اظهار كرد: اين اقدامات سبب شد به تدريج بي‌اعتمادي در بازار سرمايه شكل بگيرد و امروز بازار از يك نااطميناني رنج مي‌برد.

مستخدمين حسيني با اشاره به اينكه يكي از وظايف اصلي دولت تامين مالي طرح‌ها و پروژه‌هاي بنگاه‌هاي اقتصادي است، توضيح داد: بنگاه‌ها هنوز تسهيلات مورد نياز را از بانك‌ها دريافت مي‌كنند و بازار سرمايه از اين قاعده غقب مانده است.

او يادآورشد: تشكيل سرمايه ثابت از سرمايه‌گذاري‌ها نشات مي‌گيرد و از انجام سرمايه‌گذاري توليد به جريان افتاده و ركود رخت برمي بندد. اما با توجه به انتظاري كه از رشد اقتصادي در كشور داريمغ سرمايه‌گذاري ها در سطح بسيار پاييني است و ما را به اهدافمان در دستيابي به رشد اقتصادي نمي رساند.
نظرات بینندگان