arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

استرالیا دو پناه‌جوی ایرانی را به ایران بازگرداند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی‌رغم حکم دادگاه عالی استرالیا مبنی بر عدم عودت پناه‌جویان خارجی به کشورشان، دو پناه‌جوی ایرانی با حکم دادگاه به ایران بازگردانده شدند.

به گزارش فارس، دادگاهی در پاپوآ گینه نو تحت نظارت استرالیا، دو پناه‌جوی ایرانی را که در مرکز نگه‌داری پناه‌جویان استان «مانوس» به سر می‌بردند، هفته گذشته با رد درخواست پناهندگی، به ایران بازگرداند.

به نوشته گاردین، با وجود آنکه این موضوع در دادگاه عالی پاپوآ گینه نو بررسی شد، این فرد ایرانی که خواستار پناهندگی استرالیا بود، به ایران بازگردانده شد. این درحالیست که دادگاه عالی استرالیا اخیرا مقرر داشته دیگر هیچ پناه‌جویی را اخراج نمی‌کند.

این اقدام اخیر دادگاه گینه نو به معنای بی‌اعتنایی کامل به دادگاه عالی است و این دو مرد پناه‌جوی ایرانی به اجبار به ایران بازگردانده شدند.

دولت پاپوآ گینه نو، فرآیند تعیین وضعیت پناهندگی و اسکان پناه‌جویان استرالیایی را بر عهده دارد و تمامی پناه‌جویانی که در مرکز نگهداری پناهجویان جزیره دور افتاده مانوس در گینه نو حضور دارند، برای دریافت پناهندگی در استرالیا درخواست داده‌اند.

یکی از پناه‌جویانی که در این مرکز بوده و مجبور به بازگشت به کشورش است به گاردین گفت «هرکسی که اینجا حضور دارد کاملا غمگین است و احساس درماندگی می‌کند. همه نگرانند که در صورت فرستاده شدن به کشور خودشان، چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد. سابقا اینطور بود که افراد را در حال فعالیت، ورزش کردن و رسیدگی به خود می‌دیدی اما اکنون همه فقط آرام می‌نشینند و درباره اتفاقی که برایشان در صورت بازگشت خواهد افتاد، حرف می‌زنند.»

یک پناه‌جوی دیگر گفت «شرایط خیلی ترسناک است. من می‌ترسم. اگر مرا بازگردانند خطر بزرگی در انتظارم خواهد بود.»

بیش از 30 پناه‌جو که برای دریافت پناهندگی استرالیا به این کشور سفر کردند، در مرکز نگهداری پناهجویان جزیره مانوس در گینه نو نگهداری می‌شوند و برای دریافت پناهندگی باید فرآیند حضوردر دادگاه را سپری کنند.
نظرات بینندگان