arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

ریه های مردم سیستان از گرد و خاک، پر شد/ درخواست برای تشکیل ستاد بحران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ریه های مردم از خاک کف دریاچه هامون خشک شد، با این همه سختی تحمیل شده وقت آن رسیده که ستاد بحران کشور در سیستان تشکیل جلسه دهد.

توفان شدید شن صبح امروز سیستان را بار دیگر با ۷۰ کیلومتر سرعت غلظت ریزگردها را به هفت برابر حد مجاز رساند.

این توفان که بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان پیش بینی می شود لحظه به لحظه بر میزان غلظت گرد و غبار افزوده شود، یک هفته مهمان این دیار بوده و طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده از لحاظ سرعت به اوج خود خواهد رسید.

تکرار این تراژدی غمناک در حوزه سیستان، واکنش نماینده مردم این دیار را در مجلس شورای اسلامی در بر داشت به طوری که دکتر حلیمه عالی گفت: غلظت گرد و خاک در هوای سیستان بیش از هفت برابر حد مجاز بوده که دلیل اصلی آن خاک های کف دریاچه هامون است، بنابراین باید کسی پاسخگو به رسیدگی به وضعیت پیش آمده باشد، اما سکوت مسئولان درد این سختی ها را دو چندان می کند.

حلیمه عالی در گفتگو با مهر افزود: دولت باید ستاد بحران تشکیل دهد، زیرا همین توفان چندی پیش مسیرها و گذرگاه ها را مسدود کرد، ۹۰۰ نفر را مهمان بیمارستان شدند و بسیاری از پروازها لغو؛ این همه سختی به مردم سیستان دردناک است.

مهاجرت مردمان سیستان تهدیدی برای امنیت ملی است

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۰ درصد شغل مردم سیستان وابسته به هامون بوده که به سبب ۱۸ سال خشکسالی، در حال حاضر بیکار شدند، بدانید اگر مردم به گزینه ترک وطن برسند، این مهاجرت مردم به طور حتم کل کشور را ناامن می کند.

عالی تاکید کرد: هیچ کدام از وعده های دولت عملی نشد، هنوز کارگاه و کارخانه‌ای در مناطق مختلف استان به ویژه سیستان تاسیس نشده و مهاجرت مردم این استان همچنان ادامه دارد، باید برای این پدیده اجتماعی چاره اندیشی جدی شود.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان در بحران فرو رفته، آقای رئیس جمهور از شما تقاضا می‌شود شخصا به وزرا دستور فرمایید کارگروه تشکیل دهند و به داد مردم ستم دیده سیستان برسند.

وی افزود: شخص رئیس جمهوری نگاه ویژه ای به سیستان دارد اما مسئولان ارشد استانی سیستان و بلوچستان همسو با راس هرم دولت نمی توانند حرکت کنند، باید چرائی این موضوع را پرسیده شود چرا که این فرآیند بر مشکلات و سختی های شمال استان می افزاید.
منبع: مهر
نظرات بینندگان