arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

احتمال حمایت یک سناتور جمهوری‌خواه از برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمهوری خواهان سنا در مخالفت با توافق هسته‌ای اوباما با ایران متحد هستند اما در این میان یک استثنا وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، به نظر می‌رسد در میان سناتورهای جمهوری‌خواه تنها یک سناتور به نام سوزان کالینز وجود دارد که هنوز در مخالفت یا حمایت از توافق هسته‌ای مردد است و تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده است.

برخی از کارشناسان می‌گویند کالینز که به هیچ وجه یک سناتور حزب‌گرا نیست می‌تواند ماه آینده هنگامی که لایحه رد توافق هسته‌ای به صحن سنا برود به این لایحه رای منفی بدهد و از توافق اوباما با ایران حمایت کند.

هفته گذشته یکی از مشاوران او در این باره گفت: هم اکنون کالینز در حال مطالعه و جمع آوری اطلاعات در مورد برجام است و تصمیمی اتخاذ نکرده است.

روز سه‌شنبه مشاور کالینز یک بار دیگر تاکید کرد که او هنوز تصمیم در مورد حمایت یا رد توافق هسته‌ای اتخاذ نکرده است.

کالینز هم اکنون تنها سناتور جمهوری خواهی است که با توافق برجام مخالفت نکرده است.

به گزارش ایسنا، شب گذشته نیز سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: لابی‌های کاخ سفید برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای در حال نتیجه دادن است و من هیچ‌گونه اطمینانی ندارم که بتوانیم توافق هسته‌ای ایران در کنگره را رد کنیم.

اظهارات این سناتور ارشد جمهوری خواه پس از اعلام حمایت پتی موری بیست و نهمین سناتور دموکرات از توافق هسته‌ای ایران مطرح شد.

در صورتی که 34 سناتور دموکرات از توافق هسته‌ای حمایت کنند، جمهوری خواهان که برای لغو وتوی اوباما که به دو سوم رای سنا نیاز دارند،‌ نخواهند توانست این اقدام را عملی کنند. هم اکنون با اعلام موافقت بیست و نهمین سناتور دموکرات از توافق، تنها حمایت پنج دموکرات دیگر برای جلوگیری از لغو وتوی اوباما از سوی جمهوری خواهان لازم است.

باب کورکر در گفت‌وگو روز سه‌شنبه خود با آسوشیتدپرس گفت:‌ هم‌اکنون همه سناتورهای جمهوری خواه به جزء یک‌نفر (سوزان کالینز) با توافق مخالفت کرده‌اند،‌ در صورتی که دموکرات‌ها پس از دستیابی به رای 41 عضو سنا بخواهند از تصویب نهایی لایحه رد توافق جلوگیری کنند، این اقدام آن‌ها برای من و همه مردمی که آن‌ها نماینده شان هستند غیرمنطقی و عجیب خواهد بود.

به گزارش ایسنا،‌ هری رید، رهبر دموکرات‌های سنا که خود از موافقان اصلی برجام در کنگره است، چشم اندازی را برای دموکرات‌ها درباره تصویب توافق هسته‌ای طراحی کرده است. در صورتی که سناتورهای دموکرات که حالا تنها برای جلوگیری از لغو وتوی اوباما از سوی جمهوری خواهان و دستیابی به 34 رای، 5 رای دیگر نیاز دارند در راستای این چشم‌انداز حرکت نکنند و شمار آرای موافق را به 41 رای در سنا برسانند، در آن صورت خواهند توانست حتی از تصویب اولیه لایحه رد توافق برجام نیز جلوگیری کنند. در این صورت دیگر نیازی به آن نخواهد بود که اوباما زحمت استفاده کردن از حق وتوی خود را بدهد. به دلیل آن که با اعلام رای مثبت 41 سناتور دموکرات تنها 5 سناتور دموکرات دیگر باقی می‌مانند که حتی با اضافه شدن به 54 سناتور جمهوری‌خواه مخالف برجام به 59 نفر خواهند رسید که این رقم یک نفر پایین‌تر از 60 رای لازم برای تصویب اولیه لایحه رد برجام و ارسال آن به کاخ سفید برای وتو است.

هم اکنون از 100 عضو مجلس سنای آمریکا، 54 سناتور جمهوری‌خواه و 46 سناتور دموکرات هستند و تاکنون نیز تنها 2 سناتور دموکرات چاک شامر و رابرت منندز با برجام مخالفت کرده‌اند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان