arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب‌غرب کشور:

آسمان ایران امن‌ترین آسمان منطقه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب‌غرب کشور گفت: امروز آسمان ایران امن​ترین آسمان در منطقه است و افزایش دو برابری هواپیماهای بین​المللی در ترانزیت از کشور، نشان از امنیت حاکم بر آسمان ایران دارد.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیب دوم محمود احمدی در نشست خبری سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم​الانبیا که در محل پایگاه پدافند هوایی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: قرارگاه پدافند هوایی خاتم​الانبیا ماموریت حفظ و حراست از فضای کشور را بر عهده دارد و در این راستا برای ماموریت​های کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام از 9 منطقه پدافندی استفاده می​کنند که منطقه پدافند هوایی جنوب‌غرب به عنوان یکی از مهم​ترین مناطق پدافند هوایی شناخته می​شود.

وی ادامه داد: قرارگاه پدافند هوایی جنوب‌غرب، وظیفه حفظ و حراست از فضای استان خوزستان و بخشی از استان کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد و چهار گروه پدافند هوایی دزفول، اهواز، امیدیه و بهبهان با بهره​گیری از سامانه​های راداری، تجهیزات موشکی، سامانه​های ارتفاع متوسط و توپخانه​ای، ماموریت​های خود را در این زمینه به نحو احسن انجام می‌دهند. همچنین در جهت پدافند در عمق نیز هواپیماهای طرح میلاد را در اختیار داریم و با هماهنگی نهاجا می​توان در مواقع ضروری از این هواپیماهای طرح پدافندی استفاده کنیم.

وی افزود: یگان تاکتیکی ماهشهر نیز زیرمجموعه​ای از گروه پدافند هوایی امیدیه است که ماموریت حفظ و حراست از فضای منطقه جنوب کشور را بر عهده دراد و در راستای انجام ماموریت​ها، هماهنگی​های لازم را با مراکز فرماندهی کنترل انجام می​دهد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب‌غرب کشور اظهار کرد: منطقه پدافند هوایی جنوب‌غرب با توجه به استعدادی که دارد در زمان جنگ به عنوان یکی از مناطق حساس، ماموریت هدایت، کنترل و فرماندهی عملیات را در دوران دفاع مقدس داشته است. پدافند هوایی علاوه بر حفظ و حراست از تاسیسات و اماکن کشور در کلیه ابعاد از جمله پتروشیمی،ها، پالایشگاه​ها و امروز هم مراکز هسته​ای، ماموریت پشتیبانی از نیروهای ثبتی و عمل‌کننده را نیز بر عهده دارد و به واقع اگر پایمردی​های عزیزان ما در پدافند هوایی نبود؛ پیروزی​های آن زمان به راحتی به دست نمی‌آمد.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس در عملیات​های فتح​المبین، بیت‌المقدس، والفجر 8 و سایر عملیات​ها، حدود 700 فروند هواپیماهای دشمن توسط پدافند هوایی سرنگون شد که این نشان از اقتدار پدافند هوایی در زمان دفاع مقدس داشت و امروز هم با بهره​گیری از سامانه​های موجود و به خصوص سامانه​های بومی ساخت داخل، توانستیم فضای کشور را امن کنیم.

وی افزود: پس از تشکیل قرارگاه پدافند هوایی در سال 1387 به دستور حکیمانه مقام معظم رهبری، برای استفاده از امکانات در شبکه یکپارچه پدافند هوایی، هماهنگی​های بسیار خوبی انجام شده و بارها شاهد بودیم که از رسانه​ها عنوان شد که رادارهای جدیدی به بهره​برداری رسیده است. در حال حاضر با کلیه نیروهای مسلح تعامل خوبی وجود دارد تا بتوانیم از تمام پتانسیل کشور در جهت حفظ و حراست آسمان ایران استفاده کنیم.

احمدی گفت: اولین سلاحی که پدافند در اختیار دارد، هواپیماهای طرح پدافندی است که به محض ورود هواپیمایی به صورت ناشناس به حریم کشور، اولین اقدام ما استفاده از هواپیمای شکاری خودی است که با هماهنگی نهاجا در اختیار پدافند هوایی قرار می​گیرد. البته سعی می​کنیم همیشه هدف​های متجاوز را در دورترین نقطه مورد اصابت قرار دهیم. چنانچه این هدف شناسایی شود مشکلی نداریم ولی اگر ناشناس بود یا وادار می​شود از کشور خارج شود یا با آن‌ها برخورد می​کنیم.

وی کشور اظهار کرد: هدف استفاده از سامانه​های پدافندی این است که چون به دشمنان خود اعتماد نداریم، تلاش می​کنیم سامانه​ها ساخت داخل باشند؛ بنابراین بیشتر سامانه​ها ساخت داخل هستند و توسط متخصصان ایرانی ساخته شده​اند. در شرایط فعلی سامانه​های موجود را بهینه‌سازی کرده‌ایم و برای نیازهای به روز خود از سامانه​های ساخت داخل استفاده می​کنیم.

وی اظهار کرد: پدافند هوایی در مراکز هسته​ای مستقر است و با هر هواپیمایی که بدون برنامه وارد حریم کشور شود، برخورد می​کنیم. تلاش می​کنیم تجهیزات خود را به روز کنیم و بر اساس پیشرفت سامانه​های آفندی دشمنان، طرح​ریزی و نیازها را اعلام می​کنیم و تاکنون نیز نیازهای ما را صنعت و دانشگاه و همچنین مجموعه پدافند هوایی پاسخگو بوده​اند.

احمدی درباره لزوم پوشش مداوم و صد در صدی مرزهای استان با توجه به شرایط خارج از مرزهای کشور در جنوب غرب، گفت: با توجه به حساسیتی که منطقه دارد سعی کردیم پوشش راداری منطقه را تقویت کنیم و در این جهت نیز قدم​های خوبی برداشته شده است. همچنین سعی شده از طیف مختلف فرکانسی استفاده کنیم تا همه تهدیدات را پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: همکاری خوبی با کلیه نیروهای مسلح در استان داریم تا بتوانیم از ظرفیت​های استان استفاده کنیم؛ چراکه ماموریت قرارگاه پدافند هوایی همین است. می​توان به شبکه دیده​‌بانی به عنوان الگویی برای استفاده از پتانسیل کلیه نیروهای مسلح اشاره کرد که با همکاری سپاه پاسداران، نزاجا، نیروی انتظامی و حتی نداجا در منطقه، در کشف و شناسایی اهداف به پدافند هوایی بسیار کمک می​کند.

وی در ادامه درباره سربازان مشغول خدمت در قرارگاه پدافند هوایی گفت: این سربازان را فرزندان خود می​دانیم و سعی می​شود محیطی آرام و بدون دغدغه برای آن‌ها ضمن خدمت فراهم کنیم تا پس از اتمام خدمت، سفیران خوبی برای جمهوری اسلامی ایران باشند. در بحث فراهم کردن امکانات رفاهی، بهداشت فردی، بهداشت روانی و سایر موارد نیز اقدامات لازم صورت گرفته است. ما پدافندی​ها را اسطوره​های پنهان می​نامیم که انسان​هایی پرتلاش و کم توقع​اند همیشه پای کار هستند.
نظرات بینندگان