arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۸۱۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

تل آويو نگران وجود موشک هاي کورنت در غزه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 منابع امنيتي بلندپايه در تل آويو، موشک ضدتانک کورنت را بزرگترين تهديد براي نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي در صورت تلاش آنها براي ورود به نوار غزه توصيف کردند.

به گزارش خبرگزاري آسيا، روزنامه اسرائيلي معاريو به نقل از يک افسر ارتش اسرائيل اعلام کرد کورنت در مقايسه با ديگر موشک هاي ضد تانک که مقاومت فلسطين در غزه در اختيار دارد، بزرگترين تهديد به شمار مي رود. وي گفت اين موشک هاي ضد تانک چند سال پيش به تعداد نسبتا زياد از سوريه به دست حماس رسيد.

به گفته منابع اسرائيلي، در جنگ ژوئيه 2006 از موشک هاي کورنت برضد تانک هاي مرکاواي اسرائيل استفاده شد که نتيجه آن کشته و زخمي شدن نظاميان اسرائيلي در محدوده پنج کيلومتري محل عمليات نظامي اسرائيل بود.

همچنين اعلام توليد نسخه پيشرفته تر موشک ضدتانک کورنت به نام «کورنت اي ام» در روسيه موجب نگراني شديد اسرائيل از احتمال دستيابي سوريه و سپس حزب الله به اين موشک ها شده است. اين سامانه توانايي شليک همزمان دو موشک را دارد که خطري براي خودروهاي زرهي ارتش اسرائيل محسوب مي شود.

به گزارش رسانه هاي اسرائيلي، نسخه پيشرفته اين موشک ساخت روسيه اخيرا در نمايشگاهي تسليحاتي ارائه شد. گفته مي شود نسخه جديد از نظر دقت و برد از نسخه قبلي بهتر است و احتمالا به کار گيري آن نيز در برابر طيف گسترده اي از اهداف، آسان خواهد بود.

بهترين آزمون کارآيي موشک هاي عادي کورنت در جنگ سال 2006 لبنان بود. استفاده حزب الله از اين موشک ها شوک شديدي به ارتش اسرائيل و تانک هاي مرکاوا وارد کرد که مايه افتخار صنايع نظامي اسرائيل محسوب مي شود. موشک کورنت بيشترين تاثير را روي پوشش زرهي چند لايه تانک هاي مرکاوا داشت.

مشخص کردن تعداد تانک هاي مرکاوا که با موشک هاي کورنت منهدم شد دشوار است به ويژه آن که مقامات اسرائيلي مي گويند سوريه تعداد اندکي از اين موشک ها را به عنوان آزمايش در اختيار حزب الله قرار داده بود. ولي آنچه قطعي است اين است که تعداد زيادي از تانک هاي اسرائيلي در جنگ لبنان به علت اصابت موشک منهدم شد يا از کار افتاد. بر اساس گزارش رسانه هاي اسرائيلي، فقط در نبرد «وادي الحجير» که در آن تانک هاي اسرائيلي در کمين نيروهاي حزب الله افتادند، حدود 39 دستگاه تانک مرکاوا و 12 بولدوزر نظامي يگان مهندسي ارتش اسرائيل منهدم شد.
نظرات بینندگان