arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴

زلزله‌های فیروزکوه و جوادآباد خسارت نداشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار تهران از احداث دو پایگاه ستاد مدیریت بحران کشور در جنوب استان تهران خبر داد و گفت: وقوع زلزله در فیروزکوه و جوادآباد خسارتی را در پی نداشته است.

به گزارش فارس، سیدحسین هاشمی ظهر امروز در حاشیه افتتاح پروژه‌های عمرانی و خدماتی شهرستان پردیس در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت هفته دولت و تبریک ولادت امام رضا (ع) با اشاره به پروژه‌های هفته دولت در استان تهران اظهار داشت: در هفته دولت ۵۱۵ پروژه با ارزشی بالغ‌ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: از این میزان ۳۲ پروژه با اعتباری بالغ‌ بر ۴۰ میلیارد تومان به شهرستان پردیس اختصاص دارد که در طول هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار تهران با بیان اینکه این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف بهره‌برداری می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم با افتتاح این پروژه‌ها و خدماتی که ارائه می‌شود، مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند و بتوانیم به وعده دولت که قول داده به تدریج مشکلات را از سر راه مردم بردارد، جامه عمل بپوشانیم.

هاشمی در خصوص زلزله فیروزکوه و تدابیر اندیشیده شده در این خصوص بیان کرد: زلزله ۴.۶ ریشتری که در فیروزکوه رخ داد و پس‌لرزه‌های آن با کاهش روبه‌رو بود و به ۱.۲ ریشتر نیز رسید، خوشبختانه هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی در برنداشته است.

وی افزود: قبل از این رخداد زلزله‌ای نیز در جوادآباد از توابع شهرستان ورامین داشتیم که در آن منطقه هم خوشبختانه حادثه‌ای رخ نداد و تنها برخی ساختمان‌ها ترک برداشتند.

استاندار تهران با اشاره به اینکه این زلزله‌ها نشان می‌دهد که کشور در کمربند زلزله قرار دارد، ادامه داد: شهرهای ایران به جز بعضی شهرها در مسیر کمربند زلزله قرار دارند؛ در این زمینه باید با آخرین امکانات و تجهیزات برای مقابله با وقوع زلزله آمادگی داشته باشیم.

هاشمی افزود: در کشور ژاپن همیشه زلزله وجود دارد و آنها تا زلزله هشت ریشتری مشکلی ندارند که به نظرم هرچه در خصوص مسائل زلزله در کشورمان سرمایه‌گذاری کنیم، کم است.

وی بیان کرد: خوشبختانه در این خصوص با مشورتی که با وزیر کشور انجام داده‌ایم و ظرفیت‌های شهر تهران را بررسی کرده‌ایم، امکانات خوبی وجود دارد، اما این امکانات برای یک شهر با حمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر پاسخ‌گو نیست.

استاندار تهران گفت: با بازدیدی که وزیر کشور از امکانات استان تهران داشت، تصمیم‌گیری شد تا در جنوب تهران دو منطقه برای احداث ستاد مدیریت بحران کشور پیش‌بینی شود؛ در این خصوص ابتدا زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در ضلع جنوب غربی تهران در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و دیگری در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در جنوب تهران و حومه مرقد مطهر امام خمینی (ره) در نظر گرفته‌ایم.

هاشمی افزود: این اقدامات برای این است تا مکانی را برای پوشش کل کشور داشته باشیم و علت آن نیز مرکزیت تهران و نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی است که اگر روزی نیاز شد بتوانیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این پروژه بسیار بزرگ و سختی به حساب می‌آید که به کمک ستاد مدیریت بحران وزارت کشور آغاز شده؛ امیدواریم منابعی که مورد نیاز است، از ماده ۱۰ و ۱۲ سازمان مدیریت ‌برنامه‌ریزی به تدریج در اختیار قرار دهند تا این امکانات آماده شود.

استاندار تهران با اشاره به دیگر اقدامات برای مقابله با وقوع زلزله تصریح کرد: همچنین سازمان نظام مهندسی می‌تواند به راحتی در ساختمان‌های جدیدی که بنا می‌شود، بحث بررسی مقاومت بناها را مقابل زلزله‌ای به بزرگی هشت ریشتر در دستور کار قرار دهد و به هیچ عنوان اجازه ندهد تا واحدهای جدیدی کمتر از هشت ریشتر زلزله مقاومت داشته باشد.

هاشمی ادامه داد: دنیا با پدیده حوادث غیرمترقبه خود را سازگار کرده است و ما نیز می‌توانیم خود را سازگار کنیم که در دولت یازدهم مقدمات کار تقریباً آغاز شده است.
نظرات بینندگان