arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴

روابطی که با شبکه‌های اجتماعی به باد می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فقدان آگاهی لازم در جهت استفاده از شبکه‌های اجتماعی بلای جان زندگی آرام زوجهای جوان شده است.

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران ، ظهور پدیده نوپا همچون شبکه های اجتماعی پایه ی بسیاری از شک و بددلی ها و خیانت ها را بین زوج های جوان بنیان نهاده است و همان اندازه که استفاده از تکنولوژی روز دنیا می تواند در پیشرفت سطح آگاهی و زندگی افراد مفید باشد، عدم شناخت و استفاده نا صحیح از این تکنولوژی عامل فروپاشی روابط و زندگی های آرام می شود.

مسئله خیانت و عدم اعتماد با گسترش ارتباطات کاری و دوستانه به ویژه ارتباطاتی که در فضای مجازی شکل می گیرد پر رنگ تر می شود چرا که عده ای در همین ارتباطات به سوی خیانت کشیده می شوند و عده ای دیگر دچار "سوء تفاهم" خیانت همسرشان شده و با رشد و پرورش این سوءظن به سمت جدایی گام بر می دارند؛ مسئله ای که به گفته کارشناسان خانواده ریشه در عدم تفاهم و درک متقابل و شناخت از یکدیگر دارد.


رسانه های مجازی، اینترنتی و شبکه های جدید به شدت هنجار شکنی اخلاقی کرده و ذهنیت جامعه را برای ایجاد روابط جنسی خارج از چارچوب آماده می کنند و در نتیجه پرده حیا از بین می رود و رابطه ها به شدت آزاد می شود امری که در حال حاضر به شدت گسترش یافته است.

افسانه نیک راد مشاور خانواده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دسترسی به شبکه های اجتماعی را می توان به دو دید خوش بینانه و بد بینانه نگاه کرد، دید خوشبینانه آن این است که می تواند سطح آگاهی مردم را بالا ببرد و دسترسی مردم به یکدیگر راحت تر و بیشتر می شود و همچنین با استفاده از این وسایل ارتباطی سطح اطلاعات عمومی مردم به خصوص جوانان را بالا رفته است.

وی افزود: اما اگر بخواهیم از دید بدبینانه نگاه کنیم متاسفانه جوانان هنوز به نحوه استفاده از این شبکه های اجتماعی آگاه نیستند و شبکه های اجتماعی موجود راهی را درست کرده که در حال تضعیف بنیان خانواده ها می باشد و ارتباطات فرا زناشویی ایجاد کرده است.

نیک راد اظهار داشت: ارتباط گرفتن تمام اقشار جامعه از جمله افراد متاهل در فضای مجازی به سهولت صورت می گیرد و باعث شکل گرفتن رابطه عاطفی می گردد و زمان هایی که باید صرف خانواده گردد را برای وقت گذرانی و یا به خاطر وابستگی به این روابط عاطفی زمان خود را با شخصی غیر از خانواده سپری می کنند و پیشروی در این روابط عاطفی مجازی خارج از چارچوب خانواده پایه های زندگی را متزلزل می کند.

وی عنوان کرد: برای بهبود آسیب های ایجاد شده از ناحیه دنیای مجازی، هر چقدر ارتباطات عاطفی بین زن و شوهر را تحکیم ببخشیم خود به خود تمام تمرکز افراد به خانواده معطوف می گردد و مانع از ایجاد اثرات مخرب شبکه های اجتماعی می شود.


این روانشناس بیان کرد: هرگاه مشاهده کردیم که طرف مقابلمان در رابطه عاطفی کم می گذارد به رابطه خود برگردید و کمبودهایی که در روابط خود گذاشته اید جبران کنید.

وی خاطر نشان کرد: تنها راه چاره مصون ماندن از آسیب های شبکه های اجتماعی شناسایی این شبکه ها و معرفی خطرات آن برای جوانان و فرهنگ سازی استفاده از این شبکه های اجتماعی توسط رسانه های جمعی است و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که از بیان خطرها نترسیم تا جوانانمان آگاهانه از این محیط های مجازی استفاده کنند.

نیک راد در پایان عنوان کرد: آگاهی دادن پیش از استفاده از این وسایل شرط اصلی سلامت استفاده از امکاناتی است که در دنیای مجازی برای ارتباطات سریعتر و راحت تر فراهم گشته است.
نظرات بینندگان