arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴

امضای چند توافقنامه علمی و فنی بین ایران و روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران و روسیه چندین توافقنامه و قرارداد همکاری در حوزه های علمی و فناوری و گسترش روابط تخصصی در این حوزه امضا کردند.

به گزارش ایرنا، این قراردادها که امروز پنجشنبه در جریان مذاکرات طرف های ایرانی و روسی با حضور 'سورنا ستاری' معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی و مقامات روسی در مسکو امضا و تبادل شد، در چارچوب راهبرد جامع همکاری های علمی و فناوری دو کشور پیگیری و اجرا خواهد شد.

براساس نقشه راه تنظیم شده، این قراردادها شامل همکاری های گسترده در حوزه های مختلف فناوری های پیشرفته از جمله نانو و بیوتکنولوژی، هوایی و هوافضا و خدمات مهندسی خواهد شد.

مقامات روسی در جریان سه روز مذاکرات با هیات ایرانی به ریاست معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره بر لزوم گسترش فراگیر همکاری ها بویژه در حوزه علمی و فناوری، آمادگی مسکو را در این زمینه مورد تاکید قرار دادند.

'دیمیتری راگوزین' معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه درباره نتایج مذاکرات خود با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران که در شهر 'ژوکوفسکی' نزدیک مسکو انجام شد، به خبرنگاران گفت: همکاری ها در زمینه انرژی اتمی بین روسیه و ایران پیشرفت می کند.

راگوزین با اشاره به توانمندی های فراوان دو کشور برای گسترش روابط در حوزه های مختلف، افزود: توسعه همکاری ها در بخش های مختلف ممکن است شامل صنعت هوایی، کشتی سازی، هوافضا و استفاده از خدمات فضایی شود.

همچنین در جریان اولین دور از نشست کمیته عالی همکاری های علمی و فناوری دو کشور که با حضور ستاری، مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو و دیمیتری راگوزین معاون امور دفاعی نخست روسیه برگزار شد، طرفین در مورد ابعاد و دامنه همکاری های مسکو و تهران توافق کردند.

همچنین در جریان دیدار ستاری با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری و دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه در زمینه لزوم گسترش همکاری ها تاکید شد.

هیات ایرانی همچنین در جریان دیدار از نمایشگاه بین المللی ماکس 2015 با مسئولان و مدیران شرکت های مختلف از جمله روسیه عرضه کننده پیشرفته ترین فناوری عرصه دفاعی، هوایی و فضایی دیدار و گفت و گو کرد و زمینه های همکاری شرکت های ایرانی با طرف های روسی در این حوزه ها نیز بررسی شد.

انواع سامانه های دفاعی، جنگ افزارهای پیشرفته، رادارهای نظامی و غیرنظامی، جنگنده ها و هواپیماهای مسافری، پهپاد و فناوری های فضایی از جمله تولیدات عرضه شده صدها شرکت از حدود 40 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران است که در 55 هزار متر مربع مساحت به نمایش گذاشته شده و تا یکشنبه آینده ادامه دارد.

افزون بر هیات علمی و فناوری یک هیات دفاعی از جمهوری اسلامی ایران در جریان بازدید از نمایشگاه با مسئولان شرکت های ارائه کننده محصولات و تولیدات نظامی نشست هایی برگزار کرد.

شرکت های روسی در جریان این نشست ها خواستار بررسی زمینه های مشترک فنی و دفاعی با شرکت های ایرانی شدند.

هیات بلندپایه علمی و فناوری ایران پیش از پایان سفرش به مسکو و عزیمت به تهران که عصر امروز (پنجشنبه) صورت خواهد گرفت در یک نشست دانشگاهی شرکت خواهد کرد.
نظرات بینندگان