arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
شمخانی:

عادت کرده‌ایم هزینه‌های بچه‌شیخی و تولید ثروت‌ بنگلادشی داشته باشیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دبیر شورای عالی امنیت ملی: احدالناسی نمی‌تواند از نظر امنیت، ثبات و استقلال قرینه‌ای را برای ایران پیدا کند.

به گزارش «انتخاب»، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز (پنج‌شنبه)در همایش اقتدار ملی، همدلی و همزبانی دولت و ملت که در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی برگزار شد، با اشاره به مولفه‌های قدرت اظهار داشت: یکی از مواردی که باید در مراکز تحقیقاتی از آن دوری کنیم، عادت است زیرا این موضوع ما را دچار عقب‌ماندگی می‌کند. مولفه‌های اقتدار قدرت و امنیت، اقتصاد، رضایتمندی و تدبیر در ساختار است.

وی خاطرنشان کرد: مولفه‌های مختلفی باعث شکل‌گیری و استحکام بیرونی اقتدار می‌شود، زیرا یکسری از عوامل بنیادی و یکسری دیگر عرضی است، ولی ترکیب آنها در اولویت‌ها و زمان‌های مختلف متفاوت و یکسان نیست.

شمخانی تصریح کرد:‌ وجود عوامل نبایدی و عرضی، اقتدار را به وجود نخواهد آورد زیرا اقتدار یا ذاتی است یا اکتسابی است، اقتدار اکتسابی فاقد تداوم است البته ممکن است که زمان زیادی را در آن داشته باشیم، ولی وقتی بخشی از عناصر جابه‌جا و بازنشسته می‌شود، تداوم آن از بین می‌رود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: بدون وجود جغرافیا، امکان بروز اقتدار وجود ندارد زیرا رسول مکرم اسلام هم بدون فتح مکه و مدینه قادر به ارسال پیک نبود.

شمخانی ادامه داد:‌بدون امام خمینی، انقلاب اسلامی قدرت و قابلیت اقتدار را نخواهد داشت زیرا جغرافیا بدون شک شامل ظهور و بروز اقتدار است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه گفت: دولت تکفیری که متاسفانه روند تکمیلی پیدا کرده بود، برای خود دولت اسلامی عراق و شام یعنی جغرافیا تعریف کرده بود که این روند تکمیلی آنها به مراتب خطرناک‌تر از هدف قرار گرفتن برج‌های دوقلو در آمریکاست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به ساختار یکی از عناصر اقتدار اشاره کرد و گفت: بدون داشتن ساختار کارآمد، اقتدار موجود در جغرافیا قابل ترجمه و اقتدار عینی نیست.

شمخانی به تاریخ 2500 ساله در ایران اشاره کرد و گفت: عرصه‌های اقتدار ایران در طول تاریخ تابع جغرافیا بوده است، ایران قبل از انقلاب دارای اقتصاد عاریتی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی، اقتدار آن ذاتی شد که این اقتدار ذاتی ناشی از ترکیب دینمداری، فرهنگ، جغرافیا و تدبیر است که ایران فعلی را به امن‌ترین، مستقل‌ترین و با ثبات‌ترین کشور منطقه تبدیل کرده است.

وی اقتدار امن را عینی دانست و گفت: اقتدار امن، عینی است نه ضمنی، در درون جغرفیای یک کشور مردم باید عزت و اقتدار را لمس کرده و ادبیات به کار گرفته شده توسط ملت نیز در اقتدار آنها به کار گرفته شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد:‌ در بسیاری از کشورها برای اینکه تولید اقتدار داشته باشند به اقداماتی دست می‌زنند در حالی که این اقدامات برای آنها تبدیل به ضداقتدار شده و نمونه‌های آن را در اقدامات صدام حسین شاهد بودیم.

شمخانی تصریح کرد: صدام برای افزایش اقتدار خود به جنگ تحمیلی علیه ایران و حمله به کویت دست زد. آمریکایی‌ها نیز برای افزایش اقتدار خود به افغانستان و عراق حمله کردند ولی برون‌داد آن منجر به ریختن قدرت و اقتدار به کیسه جمهوری اسلامی شد.

وی افزود: امروز برای جلوگیری از انجماد راهبردی و عقب ماندگی، عربستان سعودی به یمن حمله کرد تا برای خود تولید اقتدار کند ولی هرگز انصارالله و حوثی‌ها آنطوری که در ادبیات سیاسی دنیا هم اکنون معروف شدند در گذشته نبودند.

شمخانی  گفت:‌ هرگز حوثی‌ها و انصارالله به دنبال تسلط بر جغرافیای یمن نبوده و نیستند در حالی که هم اکنون قدرت و سلاح زیادی دارند ولی آنها تنها به دنبال انعکاس صدای‌شان در دنیا بودند که در اثر این جنگ هدف انقلابیون حاصل شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از کشورها برای اینکه اقتدار کسب کنند اقدامی را انجام می‌دهند که برون‌داد آن به زیان اقتدار آنها تمام خواهد شد، هر عمل و عکس‌العملی برون‌دادی دارد که اگر ناشی از تدبیر نباشد نمی‌تواند باعث اقتدار شود.

شمخانی تاکید کرد: مردمی که احساس اقتدار می‌کنند اقتدارساز خود را می‌شناسند ولی تعریف بد از این نهادها می‌‌تواند منجر به تضعیف آنها شود.

وی ادامه داد:‌ در حوادث کشور، تلاش‌های زیادی شد تا سپاه را تضعیف کنند ولی انسان‌هایی که حتی تمایلی به انقلاب ندارند کارکردهای داخلی و بیرونی سپاه را عامل عزت ایران می‌دانند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: معتقدم اقتدار در نگاه بیرونی مردم باید کاملا ملموس باشد.

شمخانی در ادامه سخنانش به پروژه غرب درباره ایران هراسی و شیعه‌هراسی اشاره کرد و گفت: ملک‌ها، شیخ‌ها و شاه‌ها که درآمد سرانه، جغرافیا و تاریخ دارند جایگاه‌شان در تحولات منطقه‌ای و دفاع از ملت مظلوم فلسطین کجاست؟ مردم منطقه و عرصه بین‌الملل این سوال را با اقدامات ایران مقایسه می‌کنند.

وی افزود: مردم منطقه، دفاع از فلسطین و حمایت از صداهای منطقه و جنبش‌‌های آن را می‌بینند و آن را برای جمهوری اسلامی اقتدار‌آور می دانند در حالی که برخی کشورهای منطقه به جای شنیدن این صداها، اقداماتی را که ناشی از عقب‌ماندگی تاریخی است انجام می‌‌دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: زمانبندی اولویت‌ اقتدار در زمان جنگ با اولویت اقتدار در زمان صلح، متفاوت و البته جابه‌جاست که انعکاس آن در تولید قدرت و ثبات  محسوس خواهد بود.

شمخانی تاکید کرد: امروز هیچ احدالناسی نمی‌تواند از نظر امنیت، ثبات و استقلال قرینه‌ای را برای جمهوری اسلامی ایران پیدا کند زیرا ساختار و رفتار ایران در 37 سال اخیر برای ما تولید قدرت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری بیش از 30 انتخابات برای ما توانسته قدرت به وجود بیاورد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی مهمترین مولفه تعیین کننده اقتدار ملی ایران را در عصر امروز اقتصاد دانست و گفت: در گذشته دعوای اقتصاددانان براساس روش اقتصادی کینز، آدام‌اسمیت، مارکسیست و سوسیالیست‌ها بوده ولی امروز دیگر این دعواها را نداریم.

شمخانی به ابلاغ اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و این دستورالعمل را مهمترین دستورالعمل فعلی در اقتصاد کشور دانست.

وی به برخی از مشکلات اقتصادی در آغاز جنگ اشاره کرد و گفت:‌ اگر ساختار متناسب اقتصادی با تهدید، به سرعت در جنگ تحمیلی شکل نمی‌گرفت چه بسا که ما در اهواز تسلیم می‌شدیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مولفه‌های اقتدار کشور ما، برای تضعیف از سوی دیگران مورد هجوم قرار می‌‌گیرد و وقتی هویت‌های یک اقتدار در شرایط تحریم مورد حمله قرار گیرد کاملا روشن است که به دنبال تضعیف اقتدار آن کشور هستند.

شمخانی با تاکید بر اینکه مولفه اقتصاد مهمترین تدبیر فعلی است، تصریح کرد: فراتر از سخنرانی باید به عنوان یک ضرورت ملی که در آینده تاریخ‌ساز است به مولفه اقتصاد نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، بعد از مدت‌ها که جنگ تحمیلی شروع شد، توانستیم قرارگاه تشکیل دهیم و راهبردهای لازم را برای ادامه جنگ تعیین کنیم. لذا به نظر می‌رسد که باید برای اقتصاد نیز قرارگاه تشکیل شود چرا که در حال حاضر این موضوع مهمترین تهدید ماست و مقام معظم رهبری نیز شب گذشته در دیدار با اعضای هیئت دولت بر تشکیل قرارگاه ویژه اقتصاد مقاومتی تاکید کردند.

وی ادامه داد: عادت کرده‌ایم که هزینه‌های بچه‌شیخی داشته باشیم اما تولید ثروت‌مان بنگلادشی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان به تاکیدات مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد اقتصادی اشاره و تاکید کرد: باید بی‌رحمانه با موضوع فساد اقتصادی مبارزه کنیم زیرا این موضوع مانند یک موریانه انقلاب ما را اذیت می کند، اگر به همدلی و همزبانی معتقدیم باید بتوانیم و البته انتظار هم آن است که از مرحله اقتصاد فعلی به تولید کارآمدی و بهینه‌سازی مصرف و تولید ثروت به عنوان یک ارزش ملی سریع عبور کنیم.

نظرات بینندگان