arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴

شريعتمداري: دولت يازدهم در شرابط ناهمواري بر سر کار آمد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون اجرايي رييس جمهور گفت: دولت يازدهم در شرايط بسيار ناهمواري بر سر کار آمد و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا اين اوضاع را سامان بخشد.

به گزارش ايرنا، «محمد شريعتمداري» عصر پنجشنبه در شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي استان لرستان به کاهش ۳۰ درصدي نرخ تورم نقطه به نقطه اشاره کرد و ادامه داد: اين کاهش نرخ تورم در تاريخ اقتصاد ايران بي سابقه بود.

وي ثبات نرخ ارز را قدم بعدي دولت پس از ثبات در اقتصاد کشور دانست و افزود: ما به هيچ وجه به دنبال ايجاد ثبات در نرخ ارز به صورت دستوري نيستيم اما نوسانات قابل ملاحظه ارز در زمان آغاز به کار دولت باعث شد اين دولت براي ثبات در نرخ ارز تلاش کند.

معاون اجرايي رئيس جمهوري با بيان اينکه شاخص افزايش بهاي نرخ ارز به حدود ۴۳ درصد در کشور کاهش پيدا کرده است، گفت : به محض اينکه شرايط اقتصادي کشور ثبات نسبي پيدا کند ما اجازه خواهيم داد متناسب با نرخ تورم ، قيمت پول ملي ما هم تغيير کند و با پايين آوردن نرخ تورم و کاهش هزينه مالي طرح ها شرايطي براي افزايش توليد در کشور فراهم مي کنيم.

معاون اجرايي رييس جمهور در بخش ديگري از سخنانش ادامه داد: با وجود اينکه پنج کشور بزرگ جهان به علاوه امريکا در مقابل ايران بودند توانستيم يک اقدام بزرگ انجام داده و قطعنامه هاي صادر شده عليه ملت ايران را برداشته و غني سازي به عنوان حق مسلم ملت ايران شناخته شود.

شريعتمداري با بيان اينکه براساس قوانين شوراي امنيت هيچ کشوري به غير از کشورهاي دارنده بمب مجاز به غني سازي نيست، تصريح کرد: نمي توانيم بگوييم همه بخش هاي توافق افتخارآميز است و ما نيز در برخي زمينه ها محدوديت هايي پذيرفتيم ولي آنچه دريافت کرديم ثبات، امنيت و آرامش و صلح براي ايران و منطقه و جهان بود که اگر حمايت ها و هدايت هاي همه جانبه مقام معظم رهبري نبود اين کار صورت نمي گرفت.

معاون اجرايي رييس جمهوري با بيان اينکه اين توافق با همه کم و کاستي ها يک سند پرافتخار است، خاطرنشان کرد: اين توافق ثبات و آرامش آفريده شده در عرصه اقتصاد را براي ادامه مسير تضمين مي کند و يک بازدارندگي حقوقي براي ملت ايران به وجود آورده که کسي عليه آن نمي تواند تعرض کند.

وي مرحله پساتحريم را مرحله اي بسيار مهم دانست و ياد آور شد: در جلسه اي که با مقام معظم رهبري داشتيم فرمودند فعاليت تجارت خارجي بسيار مهم و اساسي است که وزارت صنعت و معدن و تجارت بايد به آن توجه کند و بايد از واردات کالاهايي که مورد نياز کشور نيست جلوگيري کرده و از توليد داخلي حمايت کنيم.

***بهبود فضاي کسب و کار
شريعتمداري با بيان اينکه فضاي کسب و کار به عنوان يکي از مهم ترين عوامل در توسعه فعاليت هاي اقتصادي است، عنوان کرد: امروز يکهزار و ۸۵۵ محل صدور مجوز براي سرمايه گذاري شناسايي شده که در دو سال گذشته تلاش کرديم بخشي از آن ها را يا حذف کرده و يا شرايط دسترسي به آن ها را تسهيل کنيم.

معاون اجرايي رئيس جمهور با بيان اينکه در زمينه فضاي کسب و کار ،ايران در شروع دولت يازدهم رتبه ۱۵۲ جهان بود، تصريح کرد: امروز اين رتبه به ۱۳۰ رسيده ولي افتخارآميز نيست اما وزير اقتصاد و دارايي خدمات مثبتي در شناسايي اين هزار و ۸۵۵ گلوگاه انجام داد و راه هايي پيش بيني کرد که اميدواريم در آينده به زير ۱۰۰ برسيم.

وي با بيان اينکه در شرايط رکود بايد ماليات ها را کم کنيم، عنوان کرد: بايد شرايطي فراهم شود تا بخش هاي اقتصادي بتوانند با شرايط مطلوب تري کار خود را پيش ببرند و فشار آوردن به توليد کنندگان براي اخذ ماليات بيشتر يکي از راه هاي تعميق رکود است.

وي با تاکيد بر اينکه بايد به قانون عمل شود، افزود: اگر در قانون اشتباهي است بايد اصلاح شود مانند قانون ماليات بر ارزش افزوده که در حدود هشت ماده در ابتداي دولت اصلاح شد و مجدد بايد روي آن اصلاحاتي صورت بگيرد.
نظرات بینندگان