arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴

با آیت الله در مشهد

*غلامعلی رجایی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیشب از سفری 4 روزه به بهشت ایران زمین یعنی مشهدالرضا علیه السلام به تهران بازگشتیم .جای همه شما درشب میلاد امام روف خالی.

آیت الله در تابستان هرسال یک سفر زیارتی به مشهد دارند.که این چند سال توفیق همراهی شان راداشته لم .این سفرصرفا زیارتی است ولی از بس برای ملاقات درخواست می آید تبدیل می شود به یک سفرکاری!



آقای هاشمی دراین سن و سال بالای هشتاد سخت پرکار است .از لحظه ای که درهواپیما می نشیند بقیه کارهایی را که درمجمع نتوانسته انجام دهد می بیند .دراین چند سفر که همراهشان بوده ام بارها دیده ام تا هواپیما از زمین برمی خیزد از داخل چمدان سیاه رنگ کوچک همراه جلوی پایشان نامه هایی را در می آورد ومطالعه می کند.

تقریبا میتوانم بگویم وقت تلف شده ندارد.

 هواپیما که برمی خیزد دوستان مدیران مجمع یا مشاورینی که با وی کاردارند هرکدام چند دقیقه درخدمت ایشان درردیف جلو می نشینند ومطلبشان را مطرح می کنند وبرمی خیزند تاجا را به دیگران بدهند .دراین فاصله روابط عمومی هم بولتن خلاصه خبرهایی را که ایشان ندیده برای مطالعه به وی می دهد.

وقتی مهمانداران نهارمی آورند که عصرانه است میل نمی کنند.گاه نوشیدنی یا مختصر سالادی می خورند.

به دلایل امنیتی وازدحام بیش از حدجمعیت زایرامکان اینکه ایشان درمیان مردم به زیارت بپردازند وجود ندارد.لذا دراتاقی که سالهاست درحرم برای ایشان درنظر گرفته می شود زیارتشان را می کنند.

امسال درسومین روزسفر آیت الله درتصمیم ناگهانی که ما از آن بی خبرماندیم وچندساعت بعدمطلع شدیم!صبح روز سه شنبه به محافظین دستوردادند وی را به میان مردم برای زیارت ببرند که بناچاردر آن ازدحام بردند وتا کنار ضریح رساندند.

ایشان بعد گفته بودند مایل هستند قبر مرحوم شیخ بهایی وصحن های حرم مطهر را هم ببینند که دیدند. محافظین می گفتند مردم با دیدن ایشان خیلی اظهار خوشحالی می کردند .بی شک این همه تخریب مخالفین هاشمی نتیجه عکس داده ومی دهد وبه شهادت دوست ودشمن میزان محبوبیت وی از گذشته بیشتر شده ومی شود.

محبت چیزی نیست که با تیلیغات  یاعدم آن و زدن یا نزدن خبریا عکس کسی در سیما یا صفحه اول در دل مردم جا پیدا بکند یا از دل مرم زایل بشود. محبت مومن را خدا در دل مومنین می اندازد .او مقلب القلوب است.

از ویژگیهای این سفر پذیرایی خیلی خوب آستان قدس و تولیت محترم آن آیت الله واعظ طبسی ازهاشمی وهیات همراه وی است.از دادن جا برای استقرار گرفته تا اختصاص سالن برای ملاقاتهای خصوصی و تالار آینه برای دیدارها وسخنرانی ها تا...

از ویژگیهای سفرامسال دیدار آیت الله هاشمی با دو مرجع عالی قدر مقیم قم آیت الله یوسف صانعی و آیت الله شبیری زنجانی بود که درهردو دیدار حضورداشتم.

دیدارآیت الله صانعی با هاشمی که در دهه چهل با هم در درس امام هم درس بودند وخاطراتی را از آن دوران نقل می کردند بسیار شورانگیز بود.

کاش بشود فیلم این دیدار ازسایت ایشان یا سایتهای دیگر برای اطلاع عموم پخش شود.

آیت الله صانعی دراین ملاقات بسیار نسبت به هاشمی خضوع وتواضع کرد وتعابیری رابکاربرد که چون آنها را حمل بربزرگی وتواضع وی می دانم ازنقلشان خودداری می کنم.

ایشان درلحنی موثر به آقای هاشمی گفتند شما چرا از سوابق ونقش خودتان بیشتر حرف نمی زنید و از سهم خودتان درانقلاب ونظام تعریف نمی کنید و ادامه دادند تعریف ازخود را ائمه ما هم داشته اند و این عیب نیست .

ایشان درصحبت شان ازاعتماد بالای امام به هاشمی گفت وموقع بدرقه چند قدم با شتاب به دنبال ماشین ایشان درکوچه آمد وگفت خدا پشت وپناهتان باشد. این صحنه را که دیدم تاب نیاوردم و خدمتشان گفتم برای هاشمی دراظهارمحبت وتواضع وپذیرایی سنگ تمام گذاشتید گفت این بخشی ازمثنوی بود ونتوانستم حق مطلب را ادا کنم!

 نوشتن تفصیل این دیدارفرصتی مجزا می خواهد که نمی دانم مجال  نوشتن آن را پیدا می کنم یا نه.

دیداربا آیت الله شبیری زنجانی در منزل ایشان- که آقای هاشمی به دلیل اینکه این خانه کوچک یک اتاقه درکوچه های تنگ وباریک قدیمی مشهد واقع شده بود به محض نشستن با خنده پرسید این جا را ازکجا پیدا کرده اید!  وپاسخ شنیدند 40 سال پیش خریده اند- انجام شد دراین دیدارکه آقای هاشمی با یادی از دوران تحصیل شان به آقای زنجانی گفتند شما استاد ما هستید ،ایشان بحثی علمی درباره قتل متعمدانه صید درحرم  مطرح کرد ونظر تفسیری آیت الله هاشمی را - که از مفسران معاصرهستند و متاسفانه عرصه پرسروصدای سیاست ظهوراین بعد مهم ازشخصیت شان را پوشانده است - دقایقی طول کشید. دقایقی هم بحث هایی خصوصی داشتند که ما حضورنداشتیم.

گاه که به برکات زندگی هشتاد و چندساله آیت الله که از حسن تصادف یک روز پس از میلاد مبارک امام رضادراین روزها وارد سن 82 سالگی شدند می اندیشم حقیقتا به ایشان غبطه می خورم .درحدودشصت وچندسال تلاش این همه توفیق یکجا حتما ازتوفیقات الهی است:

افتخار چهل سال همراهی امام وبرخورداری از نهایت اعتماد ایشان .

سالهامبارزه و زندان وتحمل شکنجه که الآن هم حتی شنیدن  شکنجه های وی مو را بربدن آدمی راست می کند. شکنجه هایی که استخوان شکسته پای وی بیرون زده بودو...

- عضویت درشورای انقلاب اسلامی

- نقش موثردرتاسیس حزب جمهوری اسلامی

- مسولیت نمایندگی امام درشورای عالی دفاع  ومراکزمهمی مانند سپاه

- عصویت درمجلس تدوین قانون اساسی.

- عضویت در مسولیتهای معاونت وریاست  مجلس خبرگان رهبری.

-افتخار اداره بیش از دو دوره مجلس شورای اسلامی.

- افتخار دو دوره تصدی مسولیت مهم ریاست جمهوری از سوی مردم.

-اداره مساله مهم جنگ از سوی امام.

- تالیف تفسیر بیست وچند جلدی گران سنگ  و33 جلد فرهنگ قرآن

-تالیف بیش از ده جلد کتاب خاطرات روزنوشت دوران پس از انقلاب که بدون تردید از منابع اصلی ودست اول تاریخ انقلاب ونظام محسوب می شوند.

- سالها ایرادخطبه درنمازجمعه تهران.

- از بانیان اصلی تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی که اکنون بزرگترین دانشگاه خاورمیانه است.

نقش  اصلی وکلیدی مهم دربازسازی کشور پس از دوران 8 ساله جنگ با انجام طرحهایی نظیرسدسازیها .تاسیس متروی تهران، انجام مقدمات تحقیقات هسته ای و...

- ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود بیست سال .

و....

آیت الله شبیری زنجانی دراین دیدار در توجیه این بیان که به آقای هاشمی گفتند من به شما علاقه دارم گفتند: در روایات داریم مستحب است اگر شخصی به کسی علاقه دارد، آن را اظهار کند.

وقتی برای رفتن، منتظر پایان جلسه و عزیمت آقای هاشمی از بیت این مرجع بودیم عده زیادی از مردم که متوجه این حضور شده بودند دردوسوی کوچه باریکی که به منزل ایشان منتهی می شد ایستاده بودند .صحنه ورود ایشان به میان مردم بس شورانگیزبود که فیلم وتصویر آن درگزارشات خبری در سایت اداره روابط عمومی کل مجمع تشخیص آمده است.

 آیت الله هاشمی علاوه بردیدار با دومرجع عالیقدرکه متاسفانه درسیمای کاملا حناحی این کشورجایی برای انعکاس اخبارشان نیست دراین سفر 4 روزه دیدارهایی جداگانه با روحانیون وسیاسیون و اصحاب فرهنگ هنر و رسانه وقشرمحترم ایثارگران و صنعتگران خراسان در تالار آیینه داشتند که برنامه ریزی و مدیریت جلسه دیدار ایثارگران واصحاب هنر و فرهنگ و رسانه با من بود.

زحمت بسیار برپایی و هماهنگی های این دیدار را به رغم فرصت یک روزه جناب حجت الاسلام والمسلمین علیزاده که می گفت از سالها قبل با نوشته های من آشنایی دارد و ازدوستان تخریب چی جنگ - لشکر نصر - است وسرکار خانم رمارم عزیز که معلم وخواهر دوشهید است  وهمسر بسیارمحترمشان جناب میرزاده که از فعالین سیاسی مشهدهستند، کشیدند.اجرشان با خداوند بادا.



روز دوم فرضتی دست داد تا از نزدیک پس از سالها که شماره اش یادم نیست به توس بروم وحکیم ابوالقاسم فردوسی را زیارت کنم این رجل شیعی بزرگ که تلاش وی در سرودن اشعار شاهنامه در زنده نگه داشتن میراث کهن ما فارسیان بی بدیل است .متاسفانه مردم فقط از مقبره عکس می گیرند.چندنفربزرگسال که مرا درحال خواندن فاتحه دیدند فاتحه خواندند.درشماره تلفنی که مسولین این بنا برای ارائه پیشنهاد به دیوار مقبره حکیم بزرگ توس نصب کرده بودند پیامک دادم که این مقبره است لااقل بر روی آن بجهت رسم سنتی ما ایرانیان مسلمان قرآنی بگذارید .خداکند پیشنهاد و انتقاد اثرکرده باشد.


از ویژگیهای این سفر محل استقرار ما در یکی از محلهای آستان قدس درکنارباب الجواد بود.نزدیکی آن باعث می شد بجز یک روز- که بدلیل حضور در مهمانی شام دوستان اصلاح طلب دراطراف مشهد ساعت دوشب خوابیده بودم سحرگاهان نتوانستم به حرم بروم -هرروز توفیق نماز جماعت صبح را درحرم داشته باشم.

توصیه خاضعانه می کنم هروقت مشهد مشرف هستید حتماسحرهایتان رادرحرم درمحضرحضرت باشید .بزرگی می فرمود ایشان به چنین افرادی عنایت ویژه ای می کنند وباید هم همین باشد.

کندن پهلو از بستر خواب یک تعبیر زیبای قرآنی است.

قرآن درفضیلت بندگان شب خیز می فرماید:

تتجافی جنوبهم عن المضاجع!

کسانی که پهلوهایشان را از بستر خواب می کنند!

پنجره اتاق ما در طبقه ششم که آخر بود به حرم باز می شد و بخصوص شب منظره ای بس دیدنی داشت. انگار کارت پستالی زنده دربرابر من قرارداشت. اوقاتی که درآنجا بودم کمترچشم از گنبد برمی داشتم.یکی از دوستان مشهدی که شب آخر به دیدارم آمد وقتی این منظره رادید گفت من تابحال از چنین زاویه ای حرم راندیده بودم.

از امام رضا حاجاتی خواستم که مهمترین شان برای فرزندم علی بود و بعد توفیق استمرار زیارت پیاده جد مظلومش حسین بن علی علیهماالسلام دراربعین وشاید عاشورا.تابحال عاشورای عراق راندیده ام.خداکند امسال توفیق یارم باشد.

خداکندحضرت رضا توفیق پیاده روی اربعین راعنایت فرموده باشد.

 شنبه عصربه مشهدرفتیم و دیروز غروب به تهران بازگشتیم.

*وبلاگ غلامعلی رجایی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
4
68
باسلام خدمت جناب آقای رجایی عزیزو باتشکراز گزارش زیبایشان
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
2
22
خداوند حفظشان کند
انشاالله
یداله
|
Romania
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
2
27
خداوندهاشمی راحفظ کند
نظرات بینندگان