arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴

فروش دو میلیارد دلاری سوپرجت روسی؛ آمادگی سوخو برای فروش100فروند هواپیما به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با اعلام رسیدن ارزش قراردادهای خرید و لیزینگ هواپیمای مسافری مدرن سوپرجت -100 ساخت مشترک روسیه و غرب در نمایشگاه بین المللی ماکس-2015 مسکو به بیش از دو میلیارد دلار، مدیر سوخو از برنامه این شرکت برای فروش 100 فروند از این هواپیما به ایران خبر داد.

با توجه به اینکه در عرض چهار روز قراردادهای زیادی برای فروش 60 فروند از این هواپیما امضا شده است، انتظار می رود تا روز یکشنبه و پایان کار نمایشگاه، شرکت های دیگر نیز برای در اختیار گرفتن این هواپیمای 100 نفره با شرکت سوخو قرار داد امضا کنند.

شرکت هواپیماسازی سوخو سازنده هواپیمای سوپرجت - 100 با شرکت هواپیمایی روسی رد وینگس قراردادی برای فروش 15 فروند از این هواپیما امضا کرد.

شرکت هواپیمایی اسکات قزاقستان هم روز چهارشنبه موافقتنامه خرید 15 فروند از این نواع هواپیما را امضا کرد.

شرکت دولتی حمل و نقل لیزینگ روسیه (گی.تی.ال.کا) هم با شرکت سوخو قرارداد دریافت 30 فروند سوپرجت-100 را امضا کرد که این هواپیماها به صورت لیزینگ به شرکت های هوایی روسی واگذار خواهد شد.

به گزارش رسانه ها، ایران و روسیه هم در مذاکرات مربوط به سوخو سوپرجت-100 به موافقت اصولی دست یافته اند و گفت وگوها در این زمینه ادامه دارد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران که برای بازدید از نمایشگاه هوای فضای ماکس 2015 و مذاکره با مقامات روسیه در مسکو حضور دارد به توجه ویژه شرکت های هواپیمایی ایران به سوپر جت 100 سوخو به عنوان یکی از مدرن ترین هواپیماهای جهان اشاره کرده است.

معاون رییس جمهوری در این زمینه گفت: شرکت های هواپیمایی ایران به در اختیار گرفتن هواپیمای سوپرجت 100 ساخته شده در روسیه علاقه زیادی داند.

وی افزود: با توجه به اندازه مناسب سوپرجت 100 برای استفاده در خطوط هوایی ایران و همچنین ویژگی های فنی و ایمنی آن، شرکت هوایی ایرانی علاقه دارند پس از تجربه های لازم پروازی و بهره برداری، این هواپیما را در ناوگان خود به خدمت بگیرند.

سوخوی سوپر جت 100، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین هواپیما توسط فرمان های الکترونیکی هدایت می شوند و در نتیجه با کمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.

این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، قسمت های های فرود، سامانه های الکترونیکی و دیگر قطعات توسط کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و.. هستند.

براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس های مختلف می تواند در تمام فرودگاه های ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف 6 پرواز در روز فعالیت کند.

روسیه از هفت سال پیش به بهره برداری از این نوع هواپیما می پردازد و تا کنون سفارش ساخت 197 فروند سوخوسوپرجت-100 داده شده که 49 فروند ساخته و در اختیار شرکت های هوایی روسی و کشورهای مختلف قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت سوخو سازنده هواپیماهای مسافربری سوخو سوپرجت -100 نیز اعلام کرد: می توانیم پس از لغو تحریم ها 100 فروند هواپیمای سوخو سوپر جت-100 به ایران تحویل دهیم.

ایلیا تاراسنکو مدیر عامل شرکت سوخو امروز (جمعه) گفت: صادرات هواپیما به تهران ممکن است. با شرکت های ایرانی همکاری می کنیم و در شرایط کنونی حداکثر تعداد هواپیمایی که می توانیم به ایران صادر کنیم یکصد فروند است.

همچنین الکساندر روبتسف رییس شرکت لیزینگی ایلیوشین فینانس در گفت و گو با ایزوستیا گفت که با سفارش دهنده های ایرانی در حال مذاکره است تا با رفع تحریم ها، ممکن است تا پنج فروند هواپیمای سوپرجت-100 به ایران تحویل شود.

کریل تساریف رییس شرکت اسبربانک لیزینگ روسیه نیز اعلام کرده است که برای تحویل هواپیما به ایران تمایل دارد.

ماکسیم سوکولوف وزیر حمل و نقل روسیه ماه جولای گذشته اعلام کرد که ایران و روسیه در حال مذاکره در مورد تحویل سوخو سوپرجت-100 هستند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان