arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴

رئیس جمهور اتریش: با هیئتی بلندپایه به تهران می آیم/ اتریش به گسترش روابط با تهران علاقه مند است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تسنیم نوشت: رئیس جمهور اتریش از تمایل بالای اقتصاد کشورش برای بهبود مناسبات با تهران خبر داده و توافق هسته‌ای با ایران را دستاوردی بسیار مثبت ارزیابی کرد.

 "هاینز فیشر" رئیس جمهور اتریش در گفتگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ" درباره توافق هسته ای ایران با غرب که در 14 جولای منعقد شد گفت: آنچه که شما به عنوان توافق مشخص می کنید نتیجه مذاکرات بسیار سخت، پیچیده و طولانی مدت است. من اعتقاد دارم  آنچه که در این توافق به دست آمده است را بر اساس ارزیابی های دقیق می توان به عنوان دستاوردی بسیار مثبت دانست؛ مثبت برای منطقه، مثبت برای کشورهای خارج از منطقه و مثبت از نظر فرصت های بهتر و از نظر پایداری بهتر و اجتناب از دسترسی ایران به سلاح های اتمی.

 

رئیس جمهور اتریش مذاکرات هسته ای با ایران را پیچیده ارزیابی کرد چرا که هم کشورهای غربی و هم ایران با خطوط قرمز و اصول خود به این مذاکرات آمدند. بنابراین در این مذاکرات که توسط تعداد زیادی از کارشناسان همراهی می شد راه حلی به دست آمد که برای هر دو طرف قابل قبول است. این حقیقت که ایران، آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا و سازمان ملل نتیجه مذاکرات هسته ای با ایران را در مجموع مثبت ارزیابی می کنند مدرک واضحی دال بر آن است که این نتیجه ارزشمند است.

وی افزود: حالا مسئله اجرای این توافق مطرح است. این بسیار مهم است که همه طرف های قرارداد این توافق را اجرایی کرده و برای آن مکانیسم های کنترل وجود دارد. اما باید بگویم که برای من به عنوان یک سیاستمدار اتریشی موافقت با نتیجه مذاکرات کار ساده ای بود چرا که جایگزین ها برای این توافق بسیار خطرناک و کاملا نامطلوب بود. یک جایگزین برای این توافق شکست مذاکرات و تداوم سیاست سابق ایران در راستای دسترسی به سلاح های اتمی بود و گزینه دیگر یک اقدام نظامی بود. ما به عنوان دولتمردان مسئول برای صلح، این دو گزینه را به عنوان جایگزین های بهتری برای این توافق نمی بینیم.

فیشر همچنین تصریح کرد: با امضای این توافق و تصویب آن در مجلس ایران و کنگره آمریکا یک فصل جدیدی از سیاست در این بخش از دنیا  آغاز می شود. مناسبات بین اتحادیه اروپا و ایران به شکل واضح و از نظرکیفی بهبود می یابد. سفر "فدریکا موگرینی"  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران اولین گام مهم در این راستا بود. سفر من و هیات های عالی رتبه اتریشی به تهران نیز گام های مهم بعدی در این راستا خواهد بود.

وی درباره احتمال تیرگی مناسبات بین اتریش و اسرائیل در صورت سفرش به تهران نیز گفت: موضع اتریش و موضع این است که اسرائیل هم مانند دیگر اعضای سازمان ملل حق موجودیت و حق تامین امنیت برای مردم خود را دارد. اما با این توافق هسته ای منطقه امنیت به دست می آورد. بخصوص تنش های بین ایران و اتحادیه اروپا و بین سازمان ملل و ایران با این توافق کاهش می یابد. انگلیس هم مناسبات دیپلماتیک با ایران را دوباره آغاز کرده است.

علاقه فراوان اقتصاد اتریش به بهبود مناسبات با ایران

رئیس جمهور اتریش درباره یک هیات عالی رتبه اقتصادی که همراه با وی به ایران سفر خواهد کرد و فرصت هایی که مناسبات با ایران برای بخش های اقتصادی اتریش ایجاد می کند نیز گفت: من می خواهم این مسئله را مشخص کنم که در درجه اول این یک هیات عالی رتبه سیاسی است که به ایران سفر می کند. رئیس جمهور، معاون صدر اعظم، وزیر اقتصاد، وزیر امور خارجه، رئیس اتاق بازرگانی اتریش و دو نفر از اعضای دولتی سابق اتریش به ایران سفر خواهند کرد. همچنین اقتصاد اتریش علاقه زیادی به این مناسبات دارد و از این رو یک هیات بزرگ اقتصادی نیز به تهران سفر خواهد کرد.

 همزمان با اقامت من در تهران یک گردهمایی اقتصادی در ایران وجود خواهد داشت که کارشناسان اقتصادی در آن شرکت خواهند کرد. هر دو طرف امیدوارند که مناسبات اقتصادی دو جانبه در تمام سطوح بهبود یابد. در ضمن یک هیات عالی رتبه از نمایندگان علوم و فرهنگ اتریش نیز همزمان به ایران سفر خواهند کرد. به این ترتیب ما یک سیگنال را ارسال می کنیم که در کنار همکاری های سیاسی و اقتصادی همچنین همکاری های علمی و فرهنگی نیز برای ما مهم است.

وی همچنین از گفتگو درباره مسائل حقوق بشری در ایران و با مقامات ایرانی خبر داده و در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: به نظر من همچنین اسرائیل می تواند در سایه توافق هسته ای با ایران امنیت بیشتری به دست آورد.

فیشر همچنین به دست آوردن شرکای دیگری مانند تهران در مبارزه با تروریسم را بسیار مطلوب ارزیابی کرده و درباره بحران پناهندگان در اروپا و چگونگی حل این مسئله نیز گفت: به اعتقاد من سه مسئولیت مهم در این راستا داریم که عبارتند از متوقف کردن جنگ بی رحمانه در سوریه، ثبات اوضاع در عراق و تشکیل یک دولت جدید در لیبی. اگر این اهداف به دست آید شمار پناهندگان به شدت کاهش می یابد. همزمان اتحادیه اروپا باید بتواند یک تقسیم عادلانه و منصفانه پناهندگان را سریعا سازماندهی کند.

وی همچنین برگزاری کنفرانس کشورهای غرب بالکان در اتریش با حضور مقامات بلند پایه اروپایی را که از دیروز آغاز شده است یک سیگنال به همه کشورهای اروپایی دانست مبنی بر اینکه بالکان به اروپا تعلق دارد و اتحادیه اروپا بدون کشورهای بالکان کامل نیست.
نظرات بینندگان