arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۶ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴

بلومبرگ: مخالفان توافق هسته‌ای در کنگره پذیرفته‌اند که دیگر نمی‌توانند مانع اجرای توافق شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بلومبرگ در گزارشی نوشت که مخالفان توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا پذیرفته‌اند که دیگر نمی‌توانند توافق را متوقف کنند و اکنون همه تمرکز آنها روی این موضوع است که فقط بتوانند آن را به رای بگذارند.

نشریه بلومبرگ در گزارشی نوشت که مخالفان توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در کنگره آمریکا پذیرفته اند که دیگر نمی‌توانند توافق را متوقف کنند و اکنون همه تمرکز آنها روی این موضوع است که از «فیلی باستر» جلوگیری کنند و فقط بتوانند آن را به رأی بگذارند.

فیلی‌باستر یک روند قانونی خاص کنگره آمریکا است که بر مبنای آن، اگر سناتور یا نماینده‌ای مخالف رأی‌گیری در خصوص یک مطلب باشد، به جایگاه می‌رود و تا پایان وقت مقرر جلسه صحبت می‌کند و چون کسی اجازه قانونی قطع کلام وی را ندارد، عملاً رأی‌گیری ناکام می‌ماند.

حالا بلومبرگ نوشته که جمهوری‌خواهان مخالف توافق در پی به دست آوردن بیش از 60 رأی هستند تا طرح دموکرات های موافق توافق را در فیلی‌باستر کردن رأی‌گیری طرح ایران ناکام بگذارند.

قضیه از این قرار است که تنها اگر بیش از 60 قانون‌گذار، مخالف ادامه صحبت‌های یکی از اعضای کنگره باشند، از نظر قانونی می‌توان جلوی فیلی‌باستر را گرفت و رأی‌گیری کرد؛ اگر نقشه جمهوری‌خواهان بر آب شود و نتوانند مانع فیلی‌باستر دموکرات‌ها شوند، برجام بدون رأی‌گیری راهی کاخ سفید می‌شود و در عمل، توافق ایران و 1+5 به تصویب نظام آمریکا می‌رسد.

بلومبرگ بر اساس اتمسفر غالب بر سنای آمریکا نوشته که جمهوری‌خواهان از کسب 67 رأی مخالف توافق و رد برجام ناامید شده‌اند و تمام تلاش خود را به کسب حداکثر 61 رأی و جلوگیری از فیلی‌باستر معطوف کرده‌اند تا حتی در صورت تصویب برجام، صدای مخالفت آنها شنیده شده باشد.

این نشریه آمریکایی، صحبت‌های دیروز «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا و از مخالفان شهیر توافق را هم به عنوان شاهدی بر مدعای خود آورده؛ کورکر گفته بود که بلند شدن 67 دست مخالف با توافق در سنا «خیلی بعید» است.

از سوی دیگر، شنیده‌ها حاکی است که سران کاخ سفید هم از ایده فیلی‌باستر حمایت می‌کنند تا دیگر رئیس‌جمهور مجبور به وتوی رأی مخالفان نشود و برجام بدون دردسر تصویب شود.

بلومبرگ علت اصرار جمهوری‌خواهان بر برگزاری رأی‌گیری محکوم به شکست را هم موشکافی کرده و نوشته که آنها در پی کسب منافع سیاسی از این شکست هستند تا بتوانند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، رأی مردم را به خود جلب کنند؛ داغ شدن موضوع توافق هسته‌ای در سنای محلی دو ایالت اوهایو و پنسیلوانیا که رأیی تعیین‌کننده دارند، جمهوری‌خواهان را به ادامه مخالفت با برجام ترغیب کرده است.

بلومبرگ به قصد جمهوری‌خواهان برای تصویب چند طرح تحریمی جدید علیه ایران پس از تصویب احتمالی برجام هم پرداخته و نوشته که مشخص است این طرح‌ها، شانس تبدیل به قانون را ندارند ولی جمهوری‌خواهان می‌خواند از این طریق، قضیه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را از نظر سیاسی داغ نگاه دارند.

این نشریه آمریکایی به عواقب وتوی مخالفت کنگره از سوی اوباما هم پرداخته و نوشته که این کار، راه رئیس‌جمهور بعدی برای از بین بردن توافق را هموارتر می‌کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان