arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۱۳۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

علی لاریجانی عازم نیویورک شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مسأله سوریه و یمن در چارچوب دموکراتیک می تواند حل شود؛ مشروط بر آنکه این موضوع به معاملات بیرون ملت ها تبدیل نشود.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی بامداد شنبه پیش از سفر به نیویورک در فرودگاه امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران افزود: کشورهایی که علاقه مند برای حل مسایل یمن و سوریه هستند زمینه ساز اراده ملت ها برای رفع مسایل این کشورها باشند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا مبنی بر این که با توجه به حضور گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه و وقوع جنگ در این منطقه، وی چه پیشنهادی را در اجلاس رؤسای مجالس ارایه می کند، عنوان کرد: در سخنرانی خود به این مسأله که چگونه می توان ساختار دموکراتیک را به صورت واقعی و در عمل برای تحقق صلح مورد استفاده قرار داد، اشاره خواهم کرد.

لاریجانی در این باره یادآور شد: فاصله بین حرف های نظری و میدان عمل زیاد است؛ در میدان ها شاهد جنگ هستیم و در کنفرانس ها صحبت از دموکراسی است و با نگاهی واقع بینانه می توان به این مسأله پرداخت.

وی همچنین درباره اهداف سفر خود از حضور در اجلاس رؤسای مجالس کشورهای جهان که در مقر سازمان ملل برگزار می شود، توضیح داد: سفر ما به سازمان ملل متحد برای تشکیل اجلاس رؤسای بین المجالس است و این اجلاس از نهادهای با سابقه طولانی با عضویت پارلمان های دنیا محسوب می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: تحولات اجلاس بین المجالس و اینکه این اجلاس چگونه تأثیرگذارتر باشد، همیشه مطرح است. یکی از ایده ها این بوده که این اجلاس به سازمان ملل که مربوط به دولت هاست نزدیک تر کار کند؛ از این رو هرچند سال یکبار محل اجلاس در سازمان ملل برگزار می شود و بحث های مورد بررسی اجلاس با مباحث مورد نظر این سازمان نزدیک می شود.
وی تأکید کرد: صلح و دموکراسی بحث دوره چهارم اجلاس رؤسای مجالس است و این موضوع با توجه به آشفتگی دنیا امری مهم تلقی می شود.

لاریجانی عنوان کرد: دموکراسی باید پایه ای بر جلوگیری از جنگ باشد و این امر باید مورد توجه قرار گیرد و دموکراسی پایه ای برای صلح شود.
وی ادامه داد: این موضوع فرصتی را فراهم می کند که با وجود جریان های افراطی، این امر چگونه می تواند محقق شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته ها و کمیسیون های مختلفی در اجلاس رؤسای بین مجالس وجود دارد که این موضوع را از منظر توسعه و حقوق بشر مورد بررسی قرار می دهند. همچنین گرم شدن هوا و تغییرات آب و هوایی و چالش های اجتماعی و سیاسی حاصل از این موضوع از دیگر موضوعات مورد بررسی در اجلاس چهارم رؤسای مجالس است.

به گفته لاریجانی، دیدار با رؤسای مجالس مختلف و بررسی این موضوع که چگونه می توان بر جنگ به عنوان واقعیت موجود در زندگی مردم دنیا فائق آمد از دیگر برنامه های پیش رو در حاشیه این اجلاس است.

وی اظهار کرد: فلسطین موضوع دردآور جهان اسلام است و اگر کشورها دنبال صلح جهانی هستند، باید ساختاری دموکراتیک را برای فلسطین در نظر بگیرند و همیشه از این امر فرار می کنند. همچنین موضوع عراق و سوریه به لحاظ تروریستی اتفاقی ریشه دار شده و این مسأله، یکی از موضوعات مهم در گفت وگوهای دوجانبه است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود ایران به فضای جدید، یکی از محورهای گفت وگوهای خود در اجلاس رؤسای مجالس کشورهای دنیا را اقتصاد برشمرد و افزود: ورود هیأت های مختلف کشورهای خارجی و علاقه مندی آنان برای حضور در اقتصاد ایران، نشان از علاقه مندی آنان به سرمایه گذاری در کشورمان دارد و در زمینه همکاری های دوجانبه، رونق اقتصادی و تولید، گفت وگوهایی خواهیم داشت.

لاریجانی اوضاع یمن را درد آور و ناراحت کننده برای مسلمانان قلمداد کرد و گفت: ملت ریشه داری مورد هجوم قرار گرفته و مساکن و زیرساخت های آنان تخریب شده است. برخی کشورها تصور می کنند می توانند با فشار و نظامی گری مشکلات را حل کنند؛ در صورتی که دوره این نظریه تمام شده است.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی برای حل مسأله یمن از سوی کشورهای عربی و نماینده سازمان ملل مطرح شده و ایران بر ایجاد وفاق ملی و وحدت در سطح کلان تأکید دارد.

لاریجانی تأکید کرد: کشورهایی که تصور داشتند می توانند از طریق خشونت و نظامی گری مسایل را حل کنند، با توجه به نتایج این روش، به جریانی که معتقدند راه حل یمن سیاسی است، بپیوندند.
وی یادآور شد: برخی کشورهای قدرتمند ایده هایی برای حل مسأله کشورهای یمن و سوریه داشتند که در آن اراده ملت ها دیده نمی شود و معتقدیم این روش ها جواب نمی دهد.

رییس مجلس تأکید کرد: مردم کشورها باید مؤسس کشورهای خود باشند و آنچه ایران در این راه دنبال می کند ایجاد وفاق و وحدت به معنای کلان است.

به گزارش ایرنا علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در چهارمین اجلاس رؤسای مجلس کشورهای عضو اتحادیه بین المجالس جهانی به نیویورک می رود.

اجلاس رؤسای پارلمان های جهان اجتماع منحصر به فردی برای گفت وگو و همکاری بین مجالس دنیا در بالاترین سطح است.

این اجلاس توسط اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) برگزار و محل چهارمین نشست این اجلاس از نهم تا یازدهم شهریورماه جاری در مقر سازمان ملل متحد واقع در شهر نیویورک انتخاب شده است.
نظرات بینندگان