arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

برنامه ایران برای صادرات گاز به 5 کشور حوزه خلیج فارس

ایران، مذاکرات جدی را با کشورهای حوزه خلیج فارس (امارات، کویت، بحرین، عمان) با هدف صادرات گاز انجام داده و قرار است صادرات گاز به عراق نیز به زودی آغاز شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایران، مذاکرات جدی را با کشورهای حوزه خلیج فارس (امارات، کویت، بحرین، عمان) با هدف صادرات گاز انجام داده و قرار است صادرات گاز به عراق نیز به زودی آغاز شود.

به گزارش ایرنا، اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود دارا بودن منابع غنی نفت، از ذخایر کافی گاز محروم هستند و در بین آنها فقط ایران و قطر بر حجم عظیم ذخایر گاز دسترسی دارند و براین اساس می توانند، آن را به سایر کشورها صادر کنند.

هرچند عراق نیز دارای ذخایر قابل توجه گاز است، اما به دلیل شرایط موجود این کشور، به نظر نمی رسد تا سال 2018 یا حتی 2020 بتواند به این ذخایر دسترسی پیدا کند.

حوزه خلیج فارس درحدود 730 میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفت و بیش از 70 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز طبیعی را در خود جای داده است.

اما با وجود برخورداری اغلب کشورهای منطقه از میادین عظیم نفتی، این کشورها فاقد منابع مستقل گازی هستند و اغلب منابع گازی به صورت گاز همراه با نفت است.

با توجه به اختصاص گاز میدان گنبد شمالی قطر به تاسیسات ان ال جی، در عمل، این کشور گازی برای صادرات از طریق خط لوله ندارد و بدین ترتیب ایران، تنها کشوری است که می تواند از طریق خط لوله گاز مورد نیاز کشورهای منطقه برای مصرف در بخش خانگی، صنایع و آب شیرین کن ها را تامین کند.

براین اساس، مسوولان وزارت نفت، توجهی ویژه به تامین نیازهای گازی کشورهای منطقه داشته و حتی مذاکراتی را نیز انجام داده اند.

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در خصوص مذاکرات ایران و کشورهای همسایه برای صادرات گاز می گوید: مذاکراتی با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله امارات، کویت، بحرین، عمان، هند و ... صورت گرفته و در حال بسترسازی زمینه های لازم برای صادرات گاز به این کشورها هستیم.

وی اضافه می کند: هم اکنون شرکت ملی صادرات گاز ایران به نمایندگی از وزارت نفت با کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه تعامل نزدیکی دارد و به زودی عراق نیز به این کشورها اضافه می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران خاطرنشان می کند: شرکت ملی صادرات گاز ایران در سال 1393 با نمایندگان حدود 170 شرکت داخلی و خارجی در مورد صادرات گاز به مذاکره و گفتگو پرداخته تا زمینه های تقویت، تعامل و همکاری مناسب تجارت گاز ایران را با دیگر کشورها و شرکت های بزرگ جهان فراهم کند.

کاملی تاکید می کند: این شرکت با هدف بسترسازی در مناسبات گازی قدم های مثبتی را برداشته تا بتواند پس از رفع کامل تحریم ها حامل خبرهای خوش در زمینه انعقاد قراردادهای صادرات گاز کشورمان باشد و نقشی مهم در توسعه ملی، رشد و شکوفایی اقتصادی کشور ایفا کند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به برنامه ایران برای صادرات گاز، تصریح می کند: براساس سیاست های وزارت نفت، اولویت صادرات گاز ایران در مرحله اول کشورهای همسایه است.

در حاضر، ایران، تنها به ترکیه گاز صادر می کند و قرار است که از سال جاری نیز صادرات گاز به عراق را آغاز کند.

پاکستان کشور دیگری است که تمایل خود را برای واردات گاز از ایران اعلام و قراردادی را نیز امضا کرده، اما تاکنون اقدامی برای احداث خط لوله انتقال گاز انجام نداده است.

براساس قرارداد گازی تهران – اسلام آباد، تا سال آینده ایران باید به طور متوسط روزانه حدود 21.5 میلیون مترمکعب گاز به پاکستان صادر کند و با وجود مراحل نهایی ساخت و آماده سازی خط لوله انتقال گاز ایران اما طرف پاکستانی هنوز ساخت لوله گاز در خاک کشور خود را آغاز نکرده است.
نظرات بینندگان