arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

کمرنگ شدن احتمال رد توافق هسته ای در کنگره آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رسانه هایی از هر دو جناح جمهوری خواه و دمکرات در آمریکا، در روزهای اخیر با انتشار تحلیل هایی از کمرنگ شدن احتمال رد توافق هسته ای در نظام قانون گذاری این کشور خبر داده اند.

به گزارش ایرنا، نشریه پولیتیکو در این باره نوشته است: رییس جمهور اوباما، تقریبا مطمئن است که می تواند توافق را به سرانجام برساند، اما اینکه او بتواند با حربه آبستراکسیون در کنگره یا با استفاده از وتوی ریاست جمهوری به این هدف دست یابد، نتیجه هایی کاملا متفاوت در پی خواهد داشت.

به نوشته پولیتیکو، آبستراکسیون یک پیروزی آشکار برای رییس جمهوری آمریکا خواهد بود و این پیام را خواهد داد که مانع عمده ای بر سر توافق هسته ای با ایران نبوده است. اما حفظ توافق با کمک وتو و سپس کمک خواستن از لیبرال های کنگره برای جلوگیری از نقض وتو، هم افکار عمومی آمریکا را دچار تردید مضاعف درباره کارایی توافق خواهد کرد و هم به جهان این پیام را خواهد داد که آمریکا معلوم نیست در درازمدت بتواند به تعهدات خود عمل کند.

پولیتیکو در ادامه با انتشار آمارهایی نوشت: دموکرات ها طبعا به دنبال روش اول هستند و ناچارند از میان 15 نماینده ای که در سنای آمریکا تصمیم نگرفته اند، نظر 12 نماینده را به خود جلب کنند تا این افراد به 29 نماینده ای بپیوندند که پیشاپیش از توافق حمایت کرده اند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام رسانه های غربی هم اکنون تعداد دموکرات های حامی توافق هسته ای ایران و 1+5 تا روز گذشته (جمعه) به 30 نفر رسیده است و تا رسیدن به حد نصاب مورد نیاز اوباما، فقط جلب نظر چهار دموکرات دیگر باقی مانده است.

نشریه پولیتیکو با اشاره به سخنان نمایندگان دو جناح، بعید ندانست که دموکرات های بتوانند با آبستراکسیون، مانع از رد توافق هسته ای شوند.

اما روزنامه نیویورک پست که به جمهوری خواهان نزدیک است، امروز (شنبه) در گزارشی نوشت: مخالفان توافق هسته ای در کنگره، اعتراف می کنند که نمی توانند مانع از اجرای این توافق شوند و اکنون همه تلاش خود را صرف این می کنند که اصولا رای گیری در این باره انجام شود.

به نوشته نیویورک پست ادامه داد در حالی که مخالفان توافق پیش از این، به دنبال کسب دو سوم آرای مجلس نمایندگان و 67 رای سنا برای نقض وتوی رییس جمهوری بودند، اکنون کارشان به جایی رسیده است که برای کسب 60 رای در سنا می کوشند تا بتوانند مانع از آبستراکسیون شوند.

نیویورک پست یادآور شد تا امروز، تنها دو سناتور و 14 نماینده از حزب دموکرات، با توافق هسته ای ایران و 1+5 مخالفت کرده اند و این، کار را برای حزب مخالف دولت در کنگره بسیار دشوار می کند.
نظرات بینندگان