arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

تا پایان مجلس نهم استیضاحی نداریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: استیضاحی در مدت زمان باقیمانده از مجلس نهم رخ نخواهد داد و در صورت برگزاری بعید می‌دانم رأی بیاورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، "محمدحسین فرهنگی" عضو هیئت رئیسه مجلس در واکنش به افزایش درخواست نمایندگان برای استیضاح‌ و سوال از وزرا نسبت به وزرای دولت قبلی اظهار کرد: افزایش سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و تذکرات کتبی ناشی از مشکلات دستگاه‌های اجرایی است، این دستگاه‌ها به وظایف قانونی خود عمل نکرده و یا به انتظارات بخش‌ها و اقشار مختلف مردم بی‌توجهی می‌کنند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو بیان داشت: بنده با این که خیلی به دنبال مباحث سوال و استیضاح‌ از وزرا نیستم اما با نگاهی به حوزه انتخابیه‌‌ام شاهد افزایش برخی مشکلات بوده‌ام و برای به حداقل رسیدن مشکلات، این دستگاه‌ها باید رویکرد متفاوتی را پیش بگیرند.

وی ادامه داد: مسلما برخی نمایندگان مجلس نمی‌توانند با روش‌های دیگری مانند مذاکره و تشکیل جلسه مسائل خود را با وزرا حل کنند، لذا مجبور به طرح سوال و یا استیضاح می‌شوند.

فرهنگی با بیان اینکه تقریباً مطمئنم که به این زودی‌ها استیضاح جدیدی در صحن مجلس مطرح نخواهد شد، تاکید کرد: پیش‌بینی بنده این است که در مدت زمان باقی مانده از دوره نهم مجلس استیضاحی رخ نخواهد داد و در صورت برگزاری بعید می‌دانم استیضاحی رأی بیاورد، مگر آن که اتفاق خاصی به وقوع بپیوندد.

عضو هیئت رئیسه مجلس در مورد استیضاح وزیر نفت که گفته شده جدی‌ترین استیضاح در مجلس است، نیز بیان داشت: روال درخواست استیضاح یک وزیر بر این مبناست که ابتدا هیئت رئیسه جلساتی را فی‌مابین نمایندگان درخواست‌کننده و وزرا برگزار می‌کند و بعد از جلسات مختلف اگر تفاهمی حاصل نشده بود، آن زمان استیضاح برگزار شود اگرچه این مسئله به معنای رأی آوردن استیضاح نیست.

وی انتقاد و اتهام برخی نمایندگان به دلیل عدم اعلام وصول استیضاح‌ها و سیاسی‌کاری به هیئت رئیسه مجلس را غیرمنصفانه اما طبیعی دانست و گفت: این انتقادها نتیجه انتقال فشار مردم به نمایندگان است و برای نمایندگان مجلس نزدیک‌ترین مکان برای انتقال اعتراض‌ها، هیئت رئیسه است.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو با اظهار بی‌اطلاعی از شایعه ارائه نامه مقام معظم رهبری به مجلس مبنی بر عدم استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: همچین نامه‌ای به مجلس نهم نوشته نشده و من اطلاعی از آن ندارم اما مقام معظم رهبری نامه‌ای در دوره هفتم مجلس به صورت رسمی در مورد نامناسب بودن استیضاح وزیر وقت آموزش و پرورش به مجلس ارائه کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه تاکنون درباره وزرای فعلی چنین مسئله‌ای را نشنیده‌ام، خاطرنشان کرد: استیضاح ظرفیت محدودی داشته و طبق آیین‌نامه باید مراحل خود را سپری کند.
نظرات بینندگان