arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

جا خالی دادن جلوی رئیس جمهوری!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به فاصله کمتر از دو ماه و نیم، ششمین نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری عصر شنبه با حضور 200 خبرنگار رسانه داخلی و خارجی و مدیران ارشد رسانه ها برگزار شد. نشستی که در آن حضور مردان اقتصادی دولت پررنگ بود.

دکور ساده و آبی رنگ مزین به عکس امام راحل و رهبر معظم انقلاب، جلوه ای آرامش بخش به سالن شهید بهشتی ریاست جمهوری داده است. دیگر خبری از بنرهای بزرگ و گل های رنگارنگ از این سو تا آن سوی میز رئیس جمهوری در نشست های خبری روال دولت قبل نیست.
ده ها خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی ساعت ها پیش از حضور رئیس جمهوری، در سالن کنفرانس مستقر شده بودند.

هنوز نشست شروع نشده و حدود یک ساعت به آغاز آن باقی بود که بازار سلفی گرفتن خبرنگاران داغ شده و در این بین پلاتو گفتن خبرنگاران رسانه های تصویری نیز به سرو صدای سالن افزوده بود.

رئیس جمهوری راس ساعت 17 وارد سالن شد و حدود 20 دقیقه درباره دستاوردهای دولت تدبیر و امید در طول 2 سال گذشته صحبت کرد؛ سپس به تشریح برنامه های دولت برای 2 سال باقیمانده پرداخت و سرانجام تریبون را به خبرنگاران سپرد تا پرسش های خود را مطرح کنند.

پیش از آنکه پرسش ها مطرح شود، کاظم روحانی نژاد مجری مراسم که مسئولیت معاونت مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری را برعهده دارد از خبرنگاران خواست با توجه به اینکه زمان پرسش و پاسخ 80 دقیقه پیش بینی شده است، برای اینکه نوبت به تعداد بیشتری از خبرنگاران برسد، فقط یک پرسش مطرح کنند که البته برخی خبرنگاران از ترفندهایی برای گنجاندن چند پرسش در یک پرسش استفاده کردند.

او سپس از خبرنگار روزنامه اطلاعات دعوت کرد تا به عنوان نخستین سئوال کننده از رئیس جمهوری، پشت تریبون قرار گیرد.

خبرنگار روزنامه اطلاعات نیز به تفصیل درباره راهکارهای دولت برای حل مشکلات اقتصادی و موانع اصلی که در مسیر حرکت آن وجود دارد، سخن گفت و پس از طرح چند پرسش به هم پیوسته، در نهایت پرسید: شخص اول دولت شما برای پیشبرد برنامه های اقتصادی کیست؟

دکتر روحانی با لبخند گفت: «... انشاءالله که همه اینها یک سوال بود.»

روحانی سپس با تبریک به روزنامه اطلاعات که توانسته است 90 سال کار حرفه ای انجام دهد و تبریک ویژه به همه کارکنان این موسسه، از حجت الاسلام والمسلمین محمود دعایی مدیرمسئول این روزنامه به عنوان «دوست بسیار عزیزم» نام برد، که پس از تعریف صمیمانه و احساسی رئیس جمهوری، حجت الاسلام دعایی نفس عمیقی کشید.

روحانی در ادامه پاسخی طولانی به پرسش مطرح شده داد که مضمون آن، انتقاد از رانت خواران و کسانی بود که حاضر نیستند به اجرای قانون از سوی دولت در زمینه های اقتصادی تن دهند.

وی با طرح این پرسش که نمی دانم چرا «الحق مُر»؟ گفت: حق چرا اینقدر تلخ است؟، هرجا می گوییم قانون باید اجرا شود برخی بسیار ناراحت و عصبانی می شوند؛ بعضی ها دعوت به قانون را می گویند حاشیه سازی نکنید؛ عجب! قانون حاشیه شد پس متن چیست؟ پس متن همان رانت و بی عدالتی که شما می گویید به آن اشاره می کنید، می شود.

پس از پایان توضیحات مفصل رئیس جمهوری به پرسش یادشده، خبرنگار روزنامه اطلاعات همچنان اصرار داشت که روحانی نفر اول دولت خود در زمینه پیشبرد سیاست های اقتصادی را معرفی کند.

رئیس جمهوری نیز در پاسخ با تاکید بر اینکه برنامه های دولت را نه تنها در این زمینه(اقتصادی) بلکه در همه بخشها، یک تیم هدایت می کند نه یک فرد، قصد داشت توضیحات بیشتری بدهد که هنگام چرخش به سوی تریبون متوجه شد خبرنگار یادشده آنجا را ترک کرده است.

رئیس جمهوری با دیدن تریبون خالی با خنده و تعجب گفت:«کجا رفت پس؟!.... جا خالی دادن گاهی ...». او جمله اش را ناتمام رها کرد اما می شد آن را چنین ادامه داد: «جا خالی دادن گاهی لازم است» یا «جا خالی دادن گاهی بد نیست» و ... .

این اظهارات، موجب خنده حضار شد و برای لحظاتی، فضای جدی حاکم بر سالن تغییر کرد و خود رئیس جمهوری نیز طوری خندید که برای لحظه ای عکاسان از آن استفاده کرده و صدای شاطرهای پی در پی دوربین ها سالن را فراگرفت.

استفاده از ضرب المثل های عربی و فارسی نظیر «الحق مر» (حق تلخ است)، «ثم ماذا» (می خواهیم به کجا برویم؟) یا «پیش از موعد اعلام کردن مثل چیدن میوه نارس است» از ویژگی های بارز سخنان رئیس جمهوری برای تبیین و روشن کردن دیدگاه هایش برای پاسخ به پرسش های خبرنگاران در زمینه هایی چون مسایل اقتصادی بود.

نشست خبری رئیس جمهوری ساعت 17 آغاز شد و تا حدود ساعت 18 و 45 دقیقه بطول انجامید. این کنفرانس خبری بیش از 100 دقیقه ادامه یافت و در آن، 16 خبرنگار از رسانه های مختلف از جمله چهار خبرنگار خارجی پرسش های خود را مطرح کردند.

خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری شینهوای چین، تلویزیون الان امارات و خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان پرسش کنندگان خارجی بودند و خبرنگارانی از رسانه های وابسته به جناح های مختلف کشور نیز سئوال کنندگان داخلی را تشکیل می دادند.

ایرنا، صدا وسیما، فارس، شبکه خبر، روزنامه های اطلاعات، کیهان، مردم سالاری، شهروند و سیاست روز، خبرگزاری های ایسنا و موج و رادیو جوان دیگر رسانه های داخلی پرسش کننده از رئیس جمهوری بودند.

این ششمین نشست خبری رئیس جمهوری در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری بود؛ اگرچه روحانی تاکنون 20 نشست استانی نیز با حضور خبرنگاران محلی و استانی برگزار کرده است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه نخستین پرسش کننده خارجی از رئیس جمهوری بود؛ وی از برگزاری این نشست خبری با حضور حدود 200 خبرنگار، اظهار «شگفت زدگی» کرد.

شماری از مسئولان دولت از جمله محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، مرتضی بانک معاون کل نهاد ریاست جمهوری، اعضای تیم رسانه ای دولت و ده ها تن از مدیران مسئول و سردبیران رسانه ها از جمله محمد خدادی مدیرعامل ایرنا در این نشست حضور داشتند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان