arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
سیدحسن خمینی:

اگر با طبیعت آشتی نکنیم، فاجعه رخ خواهد داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اگر با طبیعت آشتی نکنیم، فاجعه رخ خواهد داد
 یادگار گرامی امام با بیان اینکه سهم کشورهای توسعه یافته در تخریب محیط زیست چند برابر سایر کشورها است، تاکید کرد: دست اندرکاران مجموعه محیط زیست سردمداران آشتی انسان و طبیعت هستند.

 به گزارش «انتخاب»، آیت الله سید حسن خمینی در مراسم گرامیداشت مقام محیط بان که در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد با اشاره به تعبیر «عقل سالم در بدن سالم» اظهار کرد: اگر در مقیاس بزرگ تری به این جمله توجه کنیم، انسان سالم در محیط زیست سالم می تواند زندگی کند؛ همانگونه که وقتی بدن سالم نباشد عقل نیز سلامت خود را از دست می دهد، انسان بدون محیط زیست سالم حیات، نشاط و پویایی خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به دوره های مختلف رابطه انسان با طبیعت افزود: انسان در ابتدا مقهور طبیعت بود و هرچه حکم می کرد، می پذیرفت؛ در آن دوران که سطح فهم بشر بالا نرفته بود، انسان برای طبیعت خدایان متعددی قرار داده بود و در مقابل آنان کرنش می کرد.

به نوشته جماران، یادگار امام افزود: کوچ های بزرگی در طول تاریخ صورت گرفته که آمدن آریایی ها به ایران از جمله آن ها است. این مهاجرت ها به دلیل گرم شدن یا سردشدن های موسمی بوده که باعث تغییر مکان سکونت انسان ها می شد.

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه انسان در دوره دوم ارتباط خود با طبیعت بر آن غلبه یافت، گفت: نتیجه این غلبه شرایط امروز جهان است و شاید یکی از فلسفه های تاسیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز مقابله با همین غلبه یک جانبه انسان بر طبیعت است که معضلاتی چون گرم شدن زمین را در پی داشته است. انسان در این مرحله خانه هایی ساخت که زلزله آن ها را تخریب نمی کند، سدهایی ساخت تا از تخریب زمین جلوگیری کند و با علوم مختلف طبیعت را به خدمت گرفت.

یادگار امام تصریح کرد: اگر انسان در ابتدا از ترس طبیعت خدایانی را می ساخت، در دوره بعدی در اثر غرور خدا را کنار گذاشت که نتیجه مرحله اول ترس و شکست و ثمره مرحله دوم غرور و خودبینی بود.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب صنعتی و پیشرفت فزاینده بشریت، طبیعت به استثمار کشیده شد یادآوری کرد: اندیشمندان از ابتدا نسبت به وضعیت فعلی هشدار داده بودند و از ابتدا آن را پیش بینی می کردند. ما امروز در کشور شاهد کاهش سفره های آب زیرزمینی و خشکسالی هستیم که اگر همت محیط بانان و دست اندرکاران محیط زیست نبود، آنچه امروز وجود دارد نیز باقی نمی ماند. کسانی که از نزدیک تلاش محیط بانان را ببینند، ارزش کار آن ها را می فهمند که چگونه در جهت حفظ محیط زیست تلاش می کنند.

سید حسن خمینی دوره سوم ارتباط انسان با طبیعت را دوره آشتی با آن خواند و گفت: انسان باید با طبیعت آشتی کرده و سهم آن را بدهد؛ اگر به این آشتی مسالمت آمیز نرسیم، فاجعه ای که امروز رخ داده تداوم خواهد یافت.

وی با بیان اینکه دست اندرکاران مجموعه محیط زیست سردمداران آشتی انسان و طبیعت هستند، افزود: مهم ترین راه آشتی بین انسان و طبیعت این است که جامعه را نسبت به این مسئله مطلع و بیدار کنیم؛ در این صورت هر فرد ایرانی یک محیط بان می شود و آن گاه محیط بانان صرفا باید با عناصر سودجو و ناهنجار مقابله کنند که امروز زمینه تبلیغ صحیح در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: اگر امروز این دردها و مشکلات به مردم منتقل شود، مردم به دلیل لمس عملی آن ها همراهی خواهند کرد که نمونه آن موضوع کمبود آب است؛ در این موضوع مردم به دلیل درک واقعی کمبود تا حدی در مصرف کردن مراعات می کنند که در چنین شرایطی دریافت بودجه برای مقابله با مشکل نیز تسهیل خواهد شد.

یادگار امام با بیان اینکه محیط بانی یکی از سخت ترین مشاغل است تصریح کرد: هرچه بیشتر به تک تک محیط بانان کمک شود، محیط زیست بیشتر حفظ می شود و سود این موضوع عاید جامعه خواهد شد.

وی با تقدیر از افزایش حقوق محیط بانان در دوره اخیر ابراز امیدواری کرد: حقوق محیط بانان از سطح فعلی نیز ارتقا یابد.

یادگار امام در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته سهم بیشتری در درازدستی به محیط زیست داشته اند گفت: سهم این کشورها در تخریب محیط زیست چندین برابر سایر کشورها بوده و از همین رو برای حفاظت از محیط زیست باید تلاش بیشتری کنند، منت نگذارند و بدون اتخاذ موضع حق به جانب در ابعاد بین المللی برای حفظ محیط زیست تلاش کنند.

وی در پایان سخنان خود گفت: کار محیط بانان صرفا حفظ یک قطعه خاک نیست، بلکه حفظ فضایی است که امکان تنفس سالم را فراهم می کند.

در پایان این دیدار لباس و کارت محیط بانی و همیار محیط به یادگار امام اهدا شد.

همچنین با حضور وی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، 60 تن از محیط بانان نمونه کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.

نظرات بینندگان