arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

مهم ترین محورهای سخنان رییس جمهوری در نشست با رسانه ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رییس جمهوری در نشست خبری با رسانه های داخلی و بین المللی تاکید کرد: در اجرای قانون اساسی به وظایف خود عمل خواهیم کرد، چه کسانی خوشحال شوند، چه خوشحال نشوند؛ اجرای قانون وظیفه همه است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه در ششمین روز از هفته دولت در نشست خبری به پرسش های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

وی دراین نشست خبری تصریح کرد: دولت تلاش می کند فعالیت های اقتصادی شفاف شود تا از فساد جلوگیری کنیم، دولت الکترونیک یکی از راه های جلوگیری از فساد است.

رییس قوه مجریه همچنین گفت: ما ازدولتی که با التهاب، دولتی که با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی ، سیاست خارجی و مسایل اقتصادی رو به رو بود به سمت یک دولت مستقر، با ثبات و دولتی که همه تلاش خود را به کار برد که در قدم اول در سیاست داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهمی بگذارد، حرکت کردیم.

مهم ترین محورهای سخنان رییس جمهوری به شرح ذیل است:

**نیمه نخست راه دولت تدبیر و امید «ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف جامعه» است.

** دولت تمام تلاش خود را کرده تا در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهم بگذارد.

** امیدوارم بتوانیم راه آنها را که راه اخلاق، مردمی و اعتدال بود، پاس بداریم و ادامه دهیم.

** دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده است، دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسوولیت را به این دولت سپردند می گذرد.

** ما از دولتی که با التهاب، دولتی که با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی ، سیاست خارجی و مسایل اقتصادی رو به رو بود به سمت یک دولت مستقر، با ثبات و دولتی که همه تلاش خود را به کار برد که در قدم اول در سیاست داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهمی بگذارد، حرکت کردیم.

** در زمینه سیاست خارجی به یک آرامش، ثبات و تعامل مثبت با جهان و هم بازسازی چهره ایران در افکار عمومی دنیا رسیدیم.

** در پرونده هسته ای که پرونده پیچیده ای در روابط بین الملل قرار گرفته بود، دولت توانست به یک نقطه مطلوب برسد.

** در تمام زمینه ها و سیاست خارجی تصمیمی عجولانه و یک شبه نگرفتیم و از صاحب نظران و خرد جمعی استفاده کردیم.

** در اجرای قانون اساسی به وظایف خود عمل خواهیم کرد؛ چه، کسانی خوش حال شوند، چه خوش حال نشوند؛ اجرای قانون وظیفه همه ما است.

** در زمینه فعالیت اقتصادی، اولین قدم واگذاری صحیح به بخش غیر دولتی بوده که دولت در این امر موفق بوده است.

** در شرایط پسا تحریم، شرایط برای فعالیت بخش خصوصی آماده تر می شود. ما کار خودمان را کردیم، بنا بود شرایط را آماده کنیم، حالا نوبت آن هاست که به میدان بیایند.

** دولت تلاش می کند فعالیت های اقتصادی شفاف شود تا از فساد جلوگیری کنیم، دولت الکترونیک یکی از راه های جلوگیری از فساد است.

** قانون را برای همه به طور یکسان اجرا می کنیم، هرجا می گوییم قانون باید اجرا شود.

** در گذشته، درآمد ارزی خوبی در اختیار داشتیم، بیش از 700 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اما حاصل آن تعطیلی 2000 بنگاه صنعتی و بازماندن 500 هزار نفر در بخش صنعت بود.

** تقریبا اشتغال خالص حدود صفر بود و ایران بهشت مهندسان و کارگران خارجی شد، آنها کالا تولید کردند و ما با پول نفت، از آن ها خریدیم و وارد بازار کردیم، ما هم ممکن است دچار همین مشکل شویم.

** پول نفت ما باید در بخش سرمایه گذاری اصلی در کشور مصرف شود و آن چه نیاز به مصرف داریم، باید از صادرات غیر نفتی به دست بیاوریم.

** طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی سندی باید به مجلس برود که رییس جمهوری یا نماینده وی امضا کرده باشد، ما که چیزی امضا نکرده ایم.

**آنچه که امروز انجام می شود، اجرای معاهده ای است که ایران قبلا آن را پذیرفته است، بحث درباره اجرای درست ان. پی. تی و پادمان است. امروز معاهده جدیدی وجود ندارد، در برجام هم کلمه داوطلبانه آمده است.
** هیچ کشور دیگری هم برجام را در پارلمان خود تصویب نمی کند، حال اگر ما آن را به پارلمان ببریم، الزامی برای دولت می شود و کار را به نفع آن ها انجام داده ایم.

** طبق اصل 176 قانون اساسی موضوعی که در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود و مسیر خود را طی کند، این اصل حاکم بر اصول دیگری است که مطرح شد.

** عملکرد دولت در طول این دو سال برای مردم و نسل جوان امیدوار کننده بوده است.

** اقدامات خوبی در زمینه شرکت های دانش بنیان داشته ایم، هر ماه متخصصان جوان ما به کشور برمی گردند، یعنی مهاجرت معکوس شده است.

** بازدارنگی در کل افزایش یافته وپیشرفت ما در تکنولوژی های مربوط به بخش دفاعی در طول دو سال گذشته نسبت به دوسال های قبل، هم بیشتر بوده است.

** بنیه دفاعی قوی تر شده و هم انبارهای ما از سلاح های راهبردی بیشتر شده است.

** بدهی های کلان دولت، یارانه ای که خلاف قانون انجام شده بود، بنا بود طبق درآمد، یارانه پرداخت شود و مسکن مهر که بدون حساب و کتاب پایه پولی کشور را افزایش دادند، چاله هایی بود که از دولت قبل به ما رسید.
** یکی از آثار این توافق، دور کردن سایه تهدید از کشور است اما مفهوم آن این نیست که خودمان را برای روز مبادا آماده نکنیم.

** توافق، ایجاد اطمینان بیشتر در کسانی بود که نسبت به فعالیت هسته ای ایران تردید داشتند.

** توافق هسته ای برای اعتماد بیشتر آنها موثر بوده است، اگر یک یا دو کشور را استثنا کنیم همه کشورهای منطقه می دانستند که به دنبال سلاح های کشتار جمعی نیستیم.

** در ابتدای دولت گفتم که به دنبال روابط بهتر با عربستان سعودی هم هستیم، متاسفانه مشکلاتی از جمله یمن پیش آمد که باعث موضوعاتی شد.

** دولت فراجناحی بوده است اساس دولت بر تشدید رقابت سالم است.

** دانشجویان در فضای آزادتر و با نشاط تری در دانشگاه ها فعالیت می کنند.

** امیدوارم بتوانیم راه آنها را که راه اعتدال و مردمی بود را ادامه دهیم.

** دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده و دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسوولیت را به این دولت سپرده اند، می گذرد.

** ما از یک دولتی که با التهاب و با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، سیاست خارجی و مسایل اقتصادی روبرو بود، به سمت یک دولت مستقر، با ثبات و دولتی که همه تلاش خود را بکار برد حرکت کردیم.

** دولت یازدهم تلاش کرد روابط جناح ها، احزاب، گروه ها، اقوام، مذاهب را در این کشور یک روابط آشتی جویانه، مسالمت آمیز و برادرانه باشد و دولت تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی وجود دارد، این شکاف حتی الامکان ترمیم شود.

** دولت در زمینه فرهنگی تلاش کرد تا فضا را برای خلاقیت ها، احیای اخلاق، هنر، فرهنگ مناسب تر کند.

** کاری که در این دو سال انجام دادیم این بود که فضای آرام تری را برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، دانشگاه ها، مدارس و مراکز علمی و تحقیقاتی ایجاد و روابط آنها را با جهان و دانشگاه های جهان بهتر و صمیمی تر کنیم تا بهتر بتوانند در مسیر علم و دانش حرکت کنند.

** در بخش اقتصادی تلاش کردیم که نخست آرامش به بازار بخشیم و از نوسان های شدید جلوگیری کنیم و تورم را مهار کنیم.

** تا پایان کار دولت یازدهم که وعده ما به مردم بوده است، تورم را یک رقمی کنیم و بتوانیم به تورم یک رقمی دست پیدا کنیم.

** درسال 93 از رکود خارج شدیم و رشد مثبت اقتصادی مثبت 3 داشتیم و امیدواریم این رشد مثبت را ادامه دهیم.

** قیمت نفت درآغاز این دولت کاهش یافت و از قیمت 104 و 110 دلاری امروز به 40 دلار و زیر 50 رسیده است.

** افزایش تولید گاز به میزان 120 میلیون متر مکعب و نفت 200 هزار بشکه در روز شده است.

** مسیر اقتصادی ما مسیر قابل قبولی بوده و ما در بخش های مختلف دارای رشد مثبت بسیار خوبی بودیم.

** در بخش صنعت، معدن، کشاورزی تحولات بسیار خوبی در بخش اقتصادی داشته ایم و در زمینه انرژی، تولید گاز ما حدود 120 میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده و تولید نفت ما از 2.7 به 2.9 میلیون بشکه در روز رسیده ایم.

** در سال گذشته و در بخش پتروشیمی صادرات رشد بالای 9.6 درصد داشته این و 44.5 میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی ما بوده است.

** در زمینه معضل آب، کشور ما با خشکسالی مستمری در سالهای قبل مواجه بوده و نزول رحمت الهی از سال قبل هم کمتر بوده و این ادامه پیدا کرده است.

** ما با مشکلات زیادی حتی برای آشامیدن مواجه بودیم واین دولت سرمایه گذاری خوبی در زمینه تحصیل منابع جدید آب انجام داده، این سرمایه گذاری که در این 2 سال در این زمینه شده در دولت های قبل نبوده است.
** برای بیمه درمانی و بهداشت و درمان و سلامت قدم مهمی برداشته شده است و مخارج مردم در زمینه درمان کاهش یافته و طرح تحول سلامت ادامه می یابد.

** در زمینه سیاست خارجی ما به یک آرامش، ثبات، تعامل مثبت با جهان و بازسازی چهره ایران در افکار عمومی دنیا رسیدیم.

** تقریبا ایران هراسی شرایط وخیم را می گذراند. امیدواریم درزمینه ایران هراسی و اسلام هراسی راه را ادامه دهیم.

** در زمینه هسته ای پرونده پیچیده ای روی میز روابط بین الملل قرار گرفته بود ولی ملت ایران توانست با یک حرکت خوب و منسجم به یک نقطه مطلوبی برسد؛

** اگر پیروز شدیم به خاطر خرد جمعی، وحدت ملی و مشارکت مردم بوده است.

**موفقیت در این پرونده به نفع کشور است؛ما در حال نهایی شدن این قدم برای موفقت هستیم.

**چیزی که بدست آمده اعتماد و امید بیشتر مردم است و این چیزی است که نقد کار ما است.

**مردم ما شاهد انتخابات بسیار خوب، با مشارکت بسیار مناسب، شکوهمند، رقابتی تر از گذشته و با احساس سلامت بیشتر خواهند بود.

**اجرای قانون وظیفه ما است، وقتی همه همدل و همزبان باشیم آثارش را می بینیم.

**هدف دولت ایجاد عدالت اجتماعی و جلوگیری از انحصار و فساد است.

**اولین قدم دولت در این دو سال این بوده که واگذاری ها به طور صحیح به بخش غیردولتی واگذار شود و در این امر موفق بوده است.

**دولت تلاش می کند فعالیت های اقتصادی شفاف شود، دولت الکترونیک یکی از راه های جلوگیری از فساد است.

**هر جا می گوییم قانون اجرا شود، می گویند حاشیه سازی نکنید.

**همه باید تسلیم قانون شویم و راه دیگری وجود ندارد لذا برای پیشرفت مملکت همه باید قانون را اجرا کنیم و در برابر قانون باید خاضع شویم.

**نمی خواهم بگویم دولت در زمینه ایجاد عدالت،حذف رانت ها و انحصارها کاملا موفق بوده اما قدم های خوبی برداشته و این قدم ها را ادامه خواهیم داد.

**رسانه ها باید واقعیت ها را به مردم بگویید، برای مبارزه با فساد یکی از راه ها، رسانه های آزاد هستند.

**در بحث سلامت یکی از قدم های مهم دولت برای عدالت اجتماعی بود که همه آن هایی که گرفتارند ومشکل دارند وقتی به بیمارستان مراجعه می کنند با مشکلات کمتری درمان شوند.

**بحث امنیت غذایی یکی از راه ها بود که ما بتوانیم به اقشار کم درآمد کمک کنیم.

**هدف دولت ایجاد عدالت اجتماعی، پرهیز از رانت ها و جلوگیری از انحصار و فساد است، در این راه قدم های خوبی برداشته شده البته قدم های بیشتری پیش رو است که باید برداریم.

** در بحث اقتصاد، این دولت بیشتر برنامه محور است تا شخص محور.

**امروز بحث اشتغال معضل اصلی ما است و ما باید این را حل کنیم.

**ما باید از طریق صادرات غیرنفتی آنچه می خواهیم را تامین کنیم و نفت به سمت سرمایه گذاری های اساسی در کشور برود.

**تکیه گاه اصلی ما نسل جوان است به ویژه نسل تحصیلکرده. توسعه نیروی انسانی در کشور ما هست این پایه بسیار خوبی است.

**در ایران انرژی به اندازه کافی است امروز بیش از انرژی، انرژی انسانی و نیروی فعال و تحصیلکرده در کشور ما هست به ویژه جایگاه جغرافیایی و اهمیت ژئوپلتیکی که کشور ما دارد.

**شورای عالی امنیت ملی بررسی های فراوانی برای برجام انجام داده است

**اعلام پیش از موعد، چیدن میوه نارس است، از تبدیل موضوعی به یک مساله دائم، کسی سود نمی برد.

**تلاش دولت از ابتدا این بود که داخل جامعه همه احساس آرامش بیشتری کنند.

**اگر موضوعی از گذشته در این کشور بوده و ما می توانیم به آن پایان بدهیم، پایان بدهیم.

**از این که ما یک موضوع را به یک مساله دائم تبدیل کنیم کسی سود نمی برد و این موضوع خاصیتی هم ندارد. ما باید تلاش کنیم قانون اجرا شود.

**اگر کسی خطایی یا اشتباهی کرده قانون باید نسبت به او اجرا شود. حاصل این که مساله ای را تبدیل کنیم به یک شعار دائم و مداوم آن را تکرار کنیم.

**اقتدار یک نظام و دولت این است که بتولند مسایل اش را همچون مساله هسته ای نهایی کند. اگر بتوانیم مسایل را در چهارچوب منافع ملی نهایی کنیم به نفع ما است.

**همه باید تلاش کنیم ان شاءالله به وحدت بیشتر و اتحاد و همدلی بیشتر برسیم و البته از گذشته همه باید درس بیاموزیم.

**نگذاریم انحراف و خطایی هم اگر بوده تکرار شود و درعین حال باید حوصله لازم به خرج بدهیم تا در زمان مناسب مسایل را به حل و فصل مناسب برسیم.

**هم تعامل گرا باشیم و هم تحمل گرا باشیم.

**توافق راکتور آب سنگین اراک است با حضور سه کشور ایران ، چین و احتمالا آمریکا این تکنولوژی نو و پیشرفته تر می شود و چین در این امر مشارکت دارد.

**هفت گروه کاری برای توسعه روابط مان با چین مشخص کردیم که آینده این روابط را بررسی می کنند.

**مصمم هستیم روابط مان را هم با چین ، هند و روسیه و هم با سایر کشورهای مهم منطقه توسعه دهیم .


**در امور دفاعی محدودیت نمی پذیریم. باید در قدرت ملی در برابر انواع تهدیدات دنبال بازدارندگی باشیم، و این بازدارندگی یکی در بخش دفاعی ،بخش حقوقی و موضوعات خارجی است.

**مفهوم اقتصاد مقاوتی اینست که کاری کنیم ایران غیر قابل تحریم باشد واگر به این نقطه برسیم یعنی بازدارندگی .

**در زمینه دفاعی در دولت نسبت به دوره 2 سال گذشته و یا 10 سال گذشته پیشرفت در تکنولوژی دفاعی هم بیشتر بوده وهم بنیه دفاعی قوی تر شده است.

**انبارها از تجهیزات و سلاح های راهبردی بیشتر شده است.

**در برجام چیزی راجع به موشک و سلاح نیست ، آن چه هست در قطعنامه 2231 است که در آن آمده که خرید وفروش و صادرات و واردات سلاح موشکی برای ایران ممنوع کرده است و این جزء مواردی است که تحریم های بین المللی در نظر گرفته شده است.

**در قطعنامه جدید به جای تحریم محدودیت در نظر گرفته شده است و ما هیچ وقت پرتاب هسته ای انجام نداده ایم و در آینده هم نخواهیم کرد.

**ما متعهد به بندهای برجام در قطعنامه نیستیم. نقض قطعنامه نقص برجام نیست.

** در بنیه دفاعی و قدرت دفاعی هیچ گونه محدودیت را نمی پذیریم و نخواهیم پذیرفت.

** رونمایی از موشک فاتح 330 شاهدی است که دنیا این موضوع را بداند.

** عربستان شرایط را برای بهبود رابطه فراهم کند.

**این توافق یکی از آثارش ایجاد اعتماد بیشتر در میان رهبران کشورهایی است که قبلا نسبت به اهداف هسته ای ایران تردید داشتند. توافق هسته ای باعث شد کشورها اعتماد بیشتری پیدا کنند.

**در ابتدای دولت گفتم که با عربستان دنبال روابط بهتر وصمیمانه تر هستیم ولی مشکلاتی که در یمن بوجود آمد باعث موضوعاتی شد. امیدواریم مقامات کشورعربستان شرایط را برای روابط اماده کنند و نگذارند شرایط بدی که در منطقه حاکم شده مخصوصا کشتار مردم و بیگناهان در یمن ادامه یابد.

**با دخالت در امور داخلی کشورها نمی توانیم به اهداف خود برسیم.

**هیچ ابایی نداریم فردی از مقام دولتی شکایت کند شاید از یک دیدگاه به نفع دولت باشد که فرصتی پیش می اید تا مواضع را تبیین کند.

**خوب است دولت مسایل را توضیح دهد تا فضایی برای این حرکات ایجاد نشود.

**از اول دولت یازدهم با 3 چاله بزرگ بدهی کلان دولت – یارانه ای که خلاف قانون انجام شده بود روبرو بودیم.

**در قطعنامه 2231 دیگر بر مبنای تهدید صلح و امنیت بین الملل نیست بر مبنای اجرای برجام و همکاری با سایر کشورها است.

**یکی از آثار توافق این است که سایه تهدید را از سر کشور دور کرده یا برداشته است.

** اصل مساله که ما باید حواسمان را برای نفوذ قدرت های بزرگ و به خصوص آمریکا جمع کنیم کاملا درست است . آنچه رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند به عنوان یک رهنمود ملی است و همه باید به آن توجه کنیم.

**ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که جلوی این نفوذها و رخنه ها را بگیریم. در برابر این رخنه ها سد درست کنیم.

**هر چه قدرت اقتصادی بالا برود وهرمقدارقدرت تکنولوژیک ، وحدت و انسجام ملی، روابط دولت و ملت یعنی آن سرمایه اجتماعی بالا برود ، احتمال نفوذ دشمن مرتبط کم می شود.

**اگر داخل کشور بین دولت و نظام و مردم اعتماد نباشد و سرمایه اجتماعی از بین برود کاملا راه را برای آنها نه رخنه بلکه اتوبان باز کرده اید.

**هر چه مقدار قدرت ملی را بالا ببریم و هرمقدار توسعه کشور بیشتر شود رخنه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی هر روز کمتر خواهد شد و این وظیفه و رسالت اصلی ما است.

**بنابراین باید کاری کنیم که نفوذ ایران در منطقه و جهان بیشتر شود که البته مقصودم از نفوذ دخالت نیست یعنی نفوذ فرهنگی، فکری، علمی و اقتصادی است.

**ما در منطقه از لحاظ علم و فناوری اول هستیم این به معنای قدرت ایران است.

اینکه ایران در بعضی از رشته های علمی، نانو، بیوتکنولوژی، هوافضا در رده های هفت و هشت و ده در دنیا قرار دارد در واقع قدرت است.

**هرچه ملت ما آگاه تر باشد و هرچه روابط بین مردم، بین اقوام و مذاهب صمیمی تر شود این در برابر رخنه سد درست می کند. بنابراین ما باید حواسمان جمع باشد.

**در زمینه اقتصاد دنبال بازسازی اقتصاد هستیم ؛ می خواهیم قدرت اقتصادی ایران را احیا کنیم.

**روابطمان را با کشورهای ساحلی دریای خزر توسعه داده ایم. با جمهوری آذربایجان همکاری های خوبی داشته و داریم و می توانیم همکاری های اقتصادی خود را بیشتر کنیم و زمینه فعالیت مشترک خود را در دریای خزر افزایش دهیم.

**دریای خزر یک منطقه نفتی است و در حال مذاکره با آذربایجان هستیم تا باهم وارد این منطقه نفتی شویم.

**یکی از برنامه هایی که دولت از آغاز داشت، واگذاری امور مردم به مردم و بخش خصوصی بود.

**دولت فراجناحی است، فضا برای افزایش حضور احزاب و رقابت انتخاباتی فراهم شود.


** رای، پایه اصلی برای مشروعیت حقوقی و سیاسی برای کشور ما است، همه مقامات با رای مستقیم و غیر مستقیم انتخاب می شوند، فرقی نمی کند.

**دولت از ابتدا فراجناحی بوده و حالا هم فراجناحی است؛ به همین دلیل اتهام به این دولت، خیلی سخت است.

**ما که به هر دو جناح به معنی عام کلمه و به همه احزاب احترام می گذاریم، همه احزاب قانونی در کشور ما، همه تشکل های قانونی در کشور ما و در دولت ما هم همین طور است.

**ما در آستانه انتخابات مهمی هستیم. دو انتخابات همزمان صورت می گیرد. با توجه به انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی باید کاری بکنیم که رقابت ها بیشتر بشود و همه حس کنند که، هستند.

**انتخابات که ما می گوییم، یعنی مردم بیایند در یک فضایی که چهره های مختلف، افکار مختلف، نظرات مختلف، همه را ببینند و انتخاب کنند و برگزینند.

** هر چه فضا برای حضور بیشتر احزاب و گروه ها فراهم کنید، انتخابات قشنگ تر می شود.

**رسانه ها بار سنگینی برای ارتباط بهتر بین دولت و مردم بر دوش دارند.تلاش ما بر این است فضای مناسبی برای رسانه ها ایجاد و از رسانه ها حمایت کنیم.
نظرات بینندگان